;
تازه هاپزشکی

آیا شکلات شما را خوشحال می کند؟

شکلات و خوشحالی: بسیاری از ما به صورت روزانه شکلات می خوریم و اگر جلوی ما باشد نمی توانیم در مقابل آن مقاومت کنیم، زیرا برخی از خوردن شکلات خوشحال می شوند. اما این واقعا درست است؟ آیا شکلات شما را خوشحال می کند؟ در بخش تازه ها به شما خواهیم گفت که علت این خوشحالی چیست. پس تا پایان مقاله با وب سایت گفتنی همراه باشید.

آیا شکلات شما را خوشحال می کند؟

در سال 1996 مطالعه ای نشان داد که شکلات باعث ترشح اندورفین در مغز زنان می شود و آن ها را خوشحال می کند.

حتما بخوانید: چرا زنان مهربان عاشق مردان بدجنس می شوند؟

شکلات شما را خوشحال می کند

شکلات حاوی تعدادی ترکیبات مرتبط با مواد شیمیایی بهبود دهنده خلق و خو در مغز است. اغلب اوقات، فنیل اتیل آمین، یکی از مواد شیمیایی ضد افسردگی که به طور طبیعی وجود دارد، زمانی در مغز ترشح می شود که فرد احساس می کند که دوستش دارند.

شکلات همچنین حاوی مقادیر کمی اسید آمینه به نام تریپتوفان است که با سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی که باعث ایجاد احساس شادی می شود، مرتبط است. تعداد انگشت شماری از مواد دیگر برای تقویت احساس شادی در شکلات وجود دارد، به عنوان مثال، تئوبرومین ضربان قلب را افزایش می دهد، کافئین یک داروی محرک در نظر گرفته می شود.

عشق ما به غذا

اما بیشتر این ترکیبات به مقدار کم در شکلات یافت می شود و برخی از دانشمندان می گویند قبل از رسیدن به مغز هضم می شوند. این نشان می دهد که به جای تجربه شکلات، عشق ما به غذا به طور خودکار اندورفین و احساس شادی را بیشتر از خود محتوای شکلات آزاد می کند.

عشق به شکلات، سن و سال نمي شناسد و تقريبا همه مردم جهان اعم از پير و جوان، عاشق شکلات بوده و بسياري نيز ادعا مي کنند خوردن شکلات باعث شادي آن ها مي شود. در حقيقت اين موضوع از نظر علمي نيز درست بوده و واکنشهاي شيميايي جالبي وجود دارد که عشق ما را به شکلات افزايش مي دهد.
متاسفانه مقاومت در برابر خريد و مصرف اين خوردني بسيار لذيذ، کار دشواري است. از يک سو مغازه ها مملو از شکلات هاي رنگارنگ براي بچه ها و بزرگسالان هستند و از سوي ديگر طعم شيرين و دوست داشتني اين ماده نيز براي اغواي مصرف کنندگان نسبت به خريد و مصرف آن کفايت مي کند.
از منظر علمي اما قصد داريم اين موضوع را بررسي کنيم که آيا واقعا خوردن چيزهاي شيرين مي تواند ما را خوشحال کند؟ به همين دليل ترکيبات کليدي ايجاد کننده لذت در مغز پس از مصرف شکلات را مورد بررسي قرار مي دهيم. اين ترکيبات عبارتند از:

تريپتوفان

اين اسيد آمينه به طور معمول به ميزان کمي در شکلات يافت شده و توسط مغز براي توليد سروتونين ، انتقال دهنده عصبي که مي تواند احساس شادي ايجاد کند ، استفاده مي شود.

فنيل اتيل آلانين

اين ماده شيميايي موجود در ترکيب شکلات، احساس شادي، هيجان و عصبي بودن را افزايش مي دهد و حالتي مشابه با سرخوشي اوليه انسان در زمان عاشق شدن ايجاد مي کند. اين ماده شيميايي همچنين با ترکيب با دوپامين که به طور طبيعي در مغز وجود دارد به عنوان يک عامل ضد افسردگي عمل مي کند.

تئوبرومين

تئوبرومين يک محرک ضعيف محسوب مي شود که در کنار کافئين عمل مي کند و در نهايت به فرد احساس سرخوشي مي دهد. در حقيقت يکي از دلايل لذت بخش بودن مصرف شکلات به همراه چاي و قهوه، همين موضوع است. تقريبا همه ما احساس شادي پس از مصرف شکلات و چاي را تجربه کرده ايم.
مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران موسسه علوم اعصاب در سن ديه گو نيز نشان مي دهد شکلات حاوي موادي است که اثري شبيه شاهدانه بر مغز ايجاد مي کند.البته نيازي به نگران شدن يا هيجان زده شدن نيست زيرا عملا امکان مصرف شکلات به عنوان شاهدانه وجود ندارد و بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد که براي تجربه حالت مشابه مصرف ماري جوانا به کمک شکلات، شما بايد ۱۱ کيلو و ۳۰۰ گرم شکلات را در يک وعده مصرف کنيد که اين عمل غير ممکن است.
البته بايد به اين نکته نيز اشاره کرد که دانشمندان تأييد کرده اند که خوردن شکلات تلخ بر خلاف شکلات هاي شيري و مملو از شکر، براي سلامتي ما مفيد است. محتواي بيشتر کاکائو، غلظت بالايي از آنتي اکسيدان ها به نام فلاونوئيدها را فراهم مي کند ، که از سرطان پيشگيري کرده از عروق خوني محافظت ، سلامت قلب را تقويت مي کند و با فشار خون بالا مقابله مي کند.

لینک های مرتبط:

همچنین بخوانید: سانا مارین نخست وزیر فنلاند در حال رقص و پایکوبی خبر ساز شد

جالب است: آیا فکر کردن به کاهش وزن کمک می کند؟ چرا در امتحانات لاغر می شویم؟

سازمان سنجش: از این به بعد به کنکوری ها پول می دهیم

فداکاری پیکه برای بارسا: مجانی و بدون دستمزد بازی می کنم

تحقیقات جدید می گوید: مردان متاهل یا تحصیلکرده بیشتر از زنان عمر می‌کنند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 8 =

دکمه بازگشت به بالا