;
سبک زندگیمهارت های زندگی

خون آبی عجیب که جان میلیون ها انسان را نجات می دهد

خون آبی: اهمیت خرچنگ نعل اسبی و نقش ارزنده ای که این موجود دریایی در علم پزشکی ایفا می کند بر هرکسی که دستی در حوزه درمان و سلامت داشته باشد پوشیده نیست؛ این موجود اگرچه یک موجود ماقبل تاریخ است اما برای پزشکی مدرن بسیار با اهمیت قلمداد می شوند. داروها و هر دستگاه ایمپلنت و پروتز باید توسط عصاره ای از خون آبی این موجود آزمایش شود.

خرچنگ نعل اسبی در واقع یک فسیل زنده است که با دیدن ظاهر و خون آبی آن بدون شک یاد موجودات فضایی می افتید. اگر فیلم های هالیوودی و بالیوودی که در آنها زمان پس و پیش شده اند را دیده باشید، بهتر و بیشتر به اهمیت این موجود در علم پزشکی پی خواهید برد: این موجود عجیب و غریب از ماقبل تاریخ تا حال زنده مانده تا با اهدای خون خود خدمتی بزرگ به نسل بشر کرده باشد. این موجود دریایی بیش از 250 میلیون سال است که روی زمین زندگی می کند و به دلیل داشتن خون متفاوت به شهرت رسیده است.

خون آبی خرچنگ نعل‌اسبی

خون آبی2

خون این خرچنگ با خون دیگران فرق دارد. اولین نکته ای که در مورد فواید خون خرچنگ نعل اسبی باید دانست این است که خون این موجود ماقبل تاریخ با خون انسان و دیگر موجودات تفاوت دارد. خون انسان و دیگر موجودات زنده دارای هموگلوبین می باشد که به دلیل برقراری پیوند با آهن به رنگ قرمز تبدیل می شود. حال آنکه خرچنگ نعل اسبی به جای هموگلوبین دارای ماده ای به نام هموسیانین است که به دلیل وجود مس به رنگ آبی دیده می شود.

کاربرد مهم خون خرچنگ نعل اسبی

خون آبی3

از خون آبی خرچنگ نعل اسبی برای شناسایی سموم باکتریایی استفاده می شود. سلول های ایمنی این موجود دریایی آمبوسیت نام دارد، این سلول ها دارای محتویاتی است که در هنگام برخورد با اندوتوکسین های باکتریایی به سرعت واکنش نشان داده و لخته می شود.

خون آبی این موجود دریایی به دلیل این ویژگی منحصر به فردش بسیار گران قیمت است و هر لیتر آن حدود ده هزار دلار ارزش دارد. این رده جانوری جزو گونه‌های مهم در تحقیقات پزشکی به حساب می آید. خرچنگ نعل اسبی ارزش قابل توجهی در صنایع دارویی و غذایی دارد.

این جانوران در شبه قاره هند به عنوان نشانه بهداشت و سلامت منطقه ساحلی شناخته می‌شوند. متخصصان پزشکی می‌گویند این موجود در درمان برخی بیماریها کاربرد دارند. داروی به دست آمده از این خرچنگ‌ها خاصیت مسکن داشته و در افراد دچار سوختگی و اهدا کنندگان پیوند پوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرچنگ نعل اسبی نقش حیاتی در زندگی هر فردی که دریافت کننده درمان تزریقی باشد، بازی می‌کند. لیست عصاره‌ایی که از خون سرشار از مس و آبی رنگ این جانور به دست می‌آید در آزمایش خلوص داروها به کار می‌رود و شرکت های ابزار پزشکی و داروسازی از آن برای حصول اطمینان از عدم وجود آلودگی‌های باکتری در دستگاه‌های واکسن ها و داروهای وریدی استفاده می‌کنند.

خرچنگ نعل اسبی و ظاهر عجیب و غریب

خون آبی4

خرچنگ نعل اسبی به دلیل داشتن ظاهر عجیب و غریب و خون آبی با ویژگی خاص در دنیا مشهور است. این جانور دریایی که قدمت آن به حدود 300 میلیون سال قبل (صد میلیون سال پیش از دایناسورها) باز می گردد، نقش مهمی در بوم شناسی خلیج ها و همچنین دارو سازی ایفا می کند. ترکیباتی از خون خرچنگ نعل اسبی به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد. بدن این جانور عجیب و غریب اما مهم در پزشکی دارای سه بخش: جلویی، سرسینه گاه(که شبیه نعل اسب می باشد)، بخش شکمی که با یک لولا به بخش جلویی متصل می شود و بخش دم می شود.

شکل خرچنگ نعل‌اسبی

خون آبی5

خرچنگ‌های نعل اسبی که به علت شباهت پوسته آنها به نعل اسب به این نام خوانده می‌شوند در ابتدا جزء رده خرچنگ‌ها محسوب نمی‌شوند و طبقه بندی خاص خودشان را دارند. این بی مهرگان سخت پوست در نواحی گرم و آبهای کم عمق ساحلی کف دریا زندگی می‌کنند.

خرچنگ نعل اسبی از بیش از ۲۵۰ میلیون سال پیش بر روی زمین زندگی کرده اند و علیرغم تغییرات زمین شناسی طی میلیون‌ها سال تنها به میزان کمی تغییر و تحول یافته‌اند. این موجودات تنها می‌توانند یکسال بدون خوردن غذا زندگی خود را ادامه داده و قادر به تحمل درجه حرارت بسیار شدید هستند.

خرچنگ نعل اسبی و خطر انقراض

خون آبی6

خرچنگ نعل اسبی به عنوان موجودی که سالهای سال در برابر خطرات و تغییرات عمده جغرافیایی توانسته خود را حفظ کند و بیش از اینکه به درد خود بخورد به کار نسل بشر آمده اکنون اما در معرض نابودی قرار گرفته اند.

خرچنگ های نعل اسبی که به نام فسیل زنده شناخته می شوند در فهرست گونه های در معرض نابودی قرار گرفته اند. خطر در معرض انقراض قرار گرفتن این موجود شاید بیش از همه برای دانشمندان حیات و حش و فعالان محیط زیست ناگوار باشد. با نابودی این گونه جانوری صنایع دارویی، غذایی و کلینیکی بدون شک دچار مشکل بزرگی خواهد شد و به دنبال آن توازن اکولوژیکی به هم خواهد خورد.

دانشمندان برای حفاظت از این موجود دریایی خواستار قرار گرفتن این بی مهرگان در دستور کار برنامه پنجم قانون حیات وحش شده اند.

خون آبی7

به هر صورت جدای از نقش مهم این موجود ماقبل تاریخ در پزشکی و صنایع غذایی و نقش خون آبی این موجود دریایی در شناسایی سموم باکتریایی نکته دیگری که باید گفت قدمت این حیوانات عجیب است. تصور اینکه روزی دیگر شاهد زندگی خرچنگ های نعل اسبی بر روی کره خاکی نباشیم، سخت به نظر می رسد. خرچنگ نعل اسبی یادگاری از گذشته های بسیار دور می باشد که پا به دنیای امروز گذاشته اند و به گونه ای مهمان ما انسان ها مدرن محسوب می شوند. مهمانی که بیش از اینکه از ما تغذیه کند ما خون او را می مکیم!

این خرچنگ ها با اهدای خون آبی خود در بسیاری موارد زندگی ما را نجات می دهد پس شایسته نیست ما برای زنده نگه داشتن این موجود مفید کاری نکنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا