;
سلامتبیماری ها

چرا همیشه بی حالم؟+علل خستگی و بی حالی مفرط

بی حالی و خستگی بعد از یک روز سخت کاری می تواند طبیعی باشد، اما اگر این حس را مداوم و بدون دلیل تجربه می کنید، نشان از مشکلاتی در بدن شما دارد که بهتر است در صورت تشدید، آن را جدی بگیرید.

احساس ضعف و بی حالی یک احساس آشنا برای هر انسانی است. اما اگر این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای ما شود باید به دنبال علت و راه درمان آن باشیم. در این بخش از سلامت ما به لیستی از رایج ترین علل بی حالی و خستگی مزمن می پردازیم. با وب سایت گفتنی همراه باشید.

شاید جالب باشد: 8 غذای غنی از ید برای بهبود سلامت غده تیروئید

بسیاری از افراد ممکن است گهگاهی احساس بی حالی و خستگی کنند. خستگی و بی حالی باعث می شود که فرد ضعیف شود و دیگران در مورد او فکر کنند که او تنبل است.

شاید جالب باشد: رژیم غذایی دیابت: بهترین خشکبار برای کنترل قند خون

بی حالی و خستگی

علل خستگی و بی حالی:

عفونت ها

عفونت باکتریایی یا ویروسی سیستم ایمنی بدن را فعال می کند که گلبول های سفید خون را به ناحیه التهاب می فرستد تا با باکتری یا ویروس ایجاد کننده آن مبارزه کند که منجر به درد و سفتی عضلات می شود. نمونه هایی از عفونت عبارتند از: آنفولانزا، سرماخوردگی، و دیگران.

شاید جالب باشد: ورزش آسان برای افراد پرمشغله: بدون خستگی ورزش کنید

برخی از انواع داروها

مصرف برخی از انواع داروها و داروها منجر به درد بدن و سفتی عضلات می شود و از جمله این داروها می توان به استاتین ها اشاره کرد که علاوه بر تنظیم کننده های فشار خون و غیره برای کاهش سطح کلسترول در بدن استفاده می شود.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا به سندرمی گفته می‌شود که بیمار را برای مدت طولانی تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به درد بدن، خستگی، بی‌حالی، مشکل در خوابیدن، سردرد و غیره می‌شود و عللی که منجر به عفونت می‌شود ناشناخته است. مربوط به سطح بالای برخی از مواد شیمیایی در مغز است که در ماهیت انتقال سیگنال های عصبی توسط سیستم عصبی مرکزی نقش دارد

همچنین بخوانید: رژیم لاغری با خوردن: 15 غذایی که برای لاغری باید بخورید!

کمبود آب

کمبود آب در بدن منجر به اختلال در عملکردهای متعددی از جمله: تنفس و هضم غذا می شود و همین امر باعث ایجاد دردهای جسمی نیز می شود و موارد کم آبی با احساس تشنگی و رنگ همراه است. ادرار تغییر می کند تا تیره شود و فرد احساس خستگی و سرگیجه کند و یکی از مواردی است که باعث کم آبی بدن می شود و بدون نوشیدن آب کافی دچار اسهال می شود.

اختلالات خواب

خواب یکی از نیازهای اساسی بدن است، زیرا به بدن اجازه می دهد آسیب را ترمیم کند و انرژی مصرف شده را جبران کند و همچنین لازم است مغز هوشیار و فعال باشد و فرد باید حداقل شش تا هشت بخوابد. ساعت ها در روز، و علائم بسیاری در هنگام کمبود خواب ظاهر می شود، از جمله: رنج از درد بدن، تمرکز ضعیف، حافظه، مهارت های درک و گفتار. بنابراین این هم می تواند از دلایل بی حالی و خستگی مزمن باشد.

جالب است بدانید: 7 راهکار حفظ زیبایی بدن به سبک چینی: در سن پایین بچه دار نمی شوند!

سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن حالت مزمن احساس خستگی و ناتوانی در انجام وظایف روزانه است و ممکن است با بدن درد، اختلال خواب، مشکل در تمرکز و تفکر و سرگیجه همراه باشد و علل این سندرم مشخص نیست. اعتقاد بر این است که بیش از یک محرک مشترک وجود دارد و افراد بین چهل تا شصت سال، زنان و افرادی که پوست سفید دارند، بیشتر از دیگران به آن مبتلا می شوند.

مونونوکلئوز

مونونوکلئوز که ناشی از عفونت با ویروس اپشتین بار است و عفونت مونونوکلئوز با خستگی و درد در بدن، دمای بالا، تورم غدد لنفاوی، یرقان، حساسیت پوستی و غیره همراه است.

اختلالات خود ایمنی

اختلالات خودایمنی در نتیجه حمله سیستم ایمنی به قسمت‌های سالم بدن رخ می‌دهد که منجر به آسیب می‌شود و معروف‌ترین نمونه‌های آن عبارتند از:

دلایل دیگر:

  • استرس و فشار روانی
  • کم خونی
  • کمبود ویتامین D
  • آرتروز

کمبود برخی ویتامین ها

کمبود ویتامین یکی از علل خستگی و بی حالی است که از معروف ترین آنها می توان به کمبود ویتامین D، ویتامین B12، کمبود آهن و کمبود اسید فولیک اشاره کرد.

عفونت

مانند مونونوکلئوز، سل، آنفولانزا، مالاریا، عفونت سیتومگالوویروس، عفونت HIV و غیره.

بیماری قلبی و ریوی

مانند نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر، و بیماری دریچه قلب. گروهی از بیماری‌ها هستند که در تنفس مشکل ایجاد می‌کنند، از جمله برونشیت مزمن و آمفیزم، و سیگار عامل اصلی COPD است.

برخی از انواع داروهایی که مصرف می کنید

برخی از داروها ممکن است علت خواب زیاد و بی حالی باشند، از جمله: داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب، برخی از تنظیم کننده های فشار خون، آنتی هیستامین ها، استروئیدها و غیره.

داشتن برخی اختلالات روانی

مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات ناشی از مصرف الکل و داروهای غیرقانونی، اختلالات خوردن، غم و اندوه و غیره.

دلایل دیگر:

از جمله علل خستگی و بی حالی ناگهانی که برای درمان صحیح بی حالی نیاز به بررسی توسط پزشک دارد:

  • مصرف کافئین و الکل
  • چاقی مفرط
  •  بروز سرطان
  •  سوء تغذیه
  • مبتلا به سندرم خستگی مزمن

مطالبی که دیگران در حال خواندن هستند:

عدس بخورید تا لاغر شوید

درمان خانگی آکنه و جوش با گیاهان دارویی

آلرژی + همه چیز درباره ی حساسیت فصلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا