;
آشپزیسبک زندگی

طرز تهیه رنگ خوراکی در آشپزخانه: دیگه از بیرون نخر

طرز تهیه رنگ خوراکی در آشپزخانه: رنگ‌های خانگی از دل طبیعت و مواد سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات به دست می‌آیند. به همین دلیل نه تنها ضرری برای سلامتی ندارند، بلکه ممکن است در بسیاری از مواقع برای بدن مفید هم باشند. به همین دلیل است که می‌توانند ارزش غذایی خوراکی‌های مختلف را بالا ببرند.

این مواد به دلیل عصاره‌های ترکیبات طبیعی، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی مثل آنتی اکسیدان‌ها هستند و می‌توانند در پیشگیری از بروز برخی از بیماری‌ها مانند سرطان مفید واقع شوند. با بخش سبک زندگی از سری مطالب آشپزی مجله گفتنی همراه باشید.

بیشتر بخوانید: 2 روش‌ برای جلوگیری از سیاه شدن چای در فلاسک

طرز تهیه رنگ خوراکی در آشپزخانه با خوراکی های سالم

طرز تهیه رنگ خوراکی2

این را هم شاید بپسندی: دعای مشلول بهترین دعا برای رهایی از ناامیدی و رسیدن به حاجات

 رنگ نارنجی

طرز تهیه رنگ خوراکی در آشپزخانه، هویج گزینه خوبی برای ایجاد رنگ نارنجی خواهد بود. برای این کار نیز تنها کافی است که هویج را رنده کرده و آب آن را از تفاله‌هایش جدا کنید. برای جدا کردن تفاله‌های هویج، آن را از صافی رد کنید.

رنگ قرمز

طرز تهیه رنگ خوراکی در آشپزخانه، چغندر هم از دیگر سبزیجاتی است که به راحتی می‌تواند رنگ قرمز فوق العاده ای را به ارمغان بیاورد. برای استفاده از چغندر باید به هر روشی که می‌توانید، آب آن را استخراج کنید. حتی خرد کردن و پختن چغندر هم می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. حتی برای کارایی بیشتر می‌توانید اجازه دهید تا آب چغندر جمع شود و رنگ آن غلظت بیشتری پیدا کند.

این هم جالبه: چرا پیاممو سین میکنه اما جواب نمیده؟

رنگ قرمز خوراکی

گیلاس نیز می‌تواند رنگ قرمز متمایل به صورتی ایجاد کند. همانطور که می‌دانید لکه‌های ایجاد شده از آب گیلاس هم ماندگاری بالایی دارند، بنابراین این میوه گزینه خوبی برای تهیه رنگ قرمز متمایل به صورتی است. توت فرنگی هم دیگر میوه ای است که می‌تواند برای تهیه رنگ صورتی مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش دم کردن زعفران: آب جوش و یخ نیست!

 رنگ سبز

طرز تهیه رنگ خوراکی در آشپزخانه، سبزیجات مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها رنگ طبیعی استخراج کنید. گرفتن آب سبزیجات می‌تواند نوعی طرز تهیه رنگ خوراکی خانگی محسوب شود. برای مثال سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج در این دسته قرار می‌گیرند. شما می‌توانید حجم بالایی از اسفناج را در مخلوط کن ریخته و با گرفتن آب این سبزی، از آن به عنوان رنگ سبز طبیعی استفاده کنید. کلم پیچ هم دیگر سبزی قابل استفاده برای تهیه رنگ سبز خانگی است.

طرز تهیه رنگ خوراکی

 رنگ بنفش

از دیگر موادی که می‌توانید از آن رنگ طبیعی استخراج کنید، کلم بنفش خواهد بود. برای تهیه رنگ از کلم بنفش هم کافی است کلم را رنده ریز کنید یا در غذاساز بریزید تا پوره شود. سپس با فشردن پوره کلم بنفش، آب آن را جدا کنید.

اما علاوه بر کلم بنفش، می‌توانید از زغال اخته هم برای تهیه رنگ بنفش ارغوانی استفاده کنید. البته فرقی ندارد که زغال اخته شما تازه یا فریز کرده باشد، زیرا در نهایت در صورت انجام درست کار، رنگ مورد نظر را پس می‌دهد. برای تهیه رنگ بنفش ارغوانی به کمک زغال اخته هم باید گوشت این خوراکی را از هسته‌های آن جدا کرده و به همراه چند قاشق آب (بسته به میزان زغال اخته) درون دستگاه غذاساز یا میکسر بریزید. سپس مخلوط به دست آمده را از صافی رد کنید تا رنگ بنفش یکدستی داشته باشید.

ماده خوراکی دیگری که می‌توانید به کمک آن رنگ بنفش تولید کنید، شاه توت یا توت سیاه است. این میوه یک رنگ فوق العاده ماندگار به شما می‌دهد، به طوری که حتی هنگام خوردن شاه توت، دستان شما رنگی خواهند شد. رنگی که از شاه توت به دست می‌آید، بنفش کم رنگ و چیزی شبیه به رنگ اسطوخودوس است. بلوبری هم می‌تواند گزینه دیگری برای تهیه رنگ بنفش باشد.

بیشتر بخوانید: 7 بهترین ترفند برای گرفتن تلخی لیمو عمانی در خورشت های ایرانی

رنگ زرد

طرز تهیه رنگ خوراکی در آشپزخانه، شاید یکی از بهترین و ساده ترین طرز تهیه رنگ خانگی با مواد طبیعی، رنگ زرد برگرفته از زردچوبه باشد. برای تهیه این رنگ کافی است که چند قطره آب را درون مقداری زردچوبه بریزید و ادویه مورد نظر را در آن حل کنید. حال به راحتی می‌توانید از آن برای موارد متعدد استفاده کنید. روش دیگر این است که مخلوط مورد نظر را با آب بیشتری بجوشانید و آن را از صافی رد کنید تا به رنگ دلخواه برسید. البته ناگفته نماند که به کمک زعفران می‌توانید رنگ پایه خود را کمی تغییر دهید.

نکات مهم در طرز تهیه رنگ خوراکی در آشپزخانه

طرز تهیه رنگ خوراکی در آشپزخانه1

برای تهیه رنگ‌های طبیعی به دست آمده از سبزیجات و میوه‌ها، باید موارد متعددی را در نظر داشته باشید. در ادامه به معرفی این موارد می‌پردازیم.

در طرز تهیه رنگ خوراکی در آشپزخانه برای بسیاری از رنگ‌ها می‌توانید میوه یا سبزی مورد نظر را خشک و آن را پودر کنید. سپس از ترکیب پودر ماده مورد نظر با آب، رنگ دلخواه خود را به دست آورید.
پودر رنگی را نیز می‌توانید به همان شکل در غذاهای گوناگون استفاده کنید.
برای تهیه رنگ‌های مختلف، می‌توانید چند رنگ را با هم ترکیب کنید.
جوشاندن برخی از رنگ‌ها باعث افزایش غلظت و تیره تر شدنشان می‌شود.
رنگ‌های خانگی را می‌توانید با مواد معطر و طعم دهنده مثل هل یا دارچین ترکیب کرده و به عنوان دورچین یا تزئین بشقاب در کنار انواع دسر و غذا استفاده کنید.

این هم مفیده: طرز تهیه بامیه طلایی رنگ خوشمزه به روش آسان + ویدئو

رنگ خوراکی چیست؟

رنگ خوراکی یا رنگ غذا (افزودنی رنگی)، به رنگدانه‌ها یا موادی گفته می‌شوند که در صورت افزوده شدن به غذا یا نوشیدنی، باعث تغییر رنگ در آنها می‌گردند. این مواد در اشکال مختلفی مانند مایع، پودر، ژل و خمیر یافت می‌شوند. رنگ‌های خوراکی علاوه بر استفاده در کارخانجات تولید مواد غذایی، در آشپزی و پخت و پز خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به میزان ایمنی (سلامت محصول) و به‌طور کلی در دسترس بودن این مواد، در مصارف غیر خوراکی متنوعی از قبیل لوازم آرایشی، داروسازی، صنایع دستی و تجهیزات پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صنعت غذا، طی سالیان متمادی به منظور بهبود ویژگی‌های مورد نظر مصرف‌کننده از انواع مختلف مواد افزودنی نظیر رنگ‌های مصنوعی، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، طعم‌دهنده‌ها، مواد معطر، مواد سفیدکننده، مواد نگهدارنده و بافت‌دهنده در محصولات صنعتی استفاده می‌کند که متأسفانه برخی از این مواد به شدت برای سلامتی انسان مضر است. لازم است ذکر شود اثرات برخی از این مواد خفیف بوده و اختلالات و عوارض ناشی از آنها با مصرف مستمر و طولانی‌مدت و به تدریج بروز نموده و سلامت افراد به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه (کودکان و نوجوانان) را با خطرات جدی روبه‌رو می‌سازند.

 

این مطالب هم جالبه:

مهمونای عیدت رو شگفت زده کن | طرز تهیه گز اصفهانی آسان و راحت

ترفند تمیز کردن کاغذ دیواری و پاک کردن انواع لکه

ترفندهای براق کردن سینک ظرفشویی و شیرآلات

بهترین ترفند سرخ کردن ماهی در منزل که تا الان نمی دونستی

بهترین روش های از بین بردن بوی بد فلاسک و قمقمه که نمی دونی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا