;
رابطه و ازدواجسبک زندگی

معشوقه های احمد شاه قاجار و برادرش که بسیار زیبا هستند+ عکس های این دختران

معشوقه های احمد شاه قاجار: تصاویری که در اینجا ملاحظه خواهید فرمود، بر طبق حاشیه‌نویسی‌های قدیمی روی آنان، مرتبط با سوگلی‌ها و بانوان دربار احمدشاه قاجار و برادر او محمد حسن میرزای ولیعهد می باشد.

تصاویری که در اینجا ملاحظه خواهید فرمود، بر طبق حاشیه‌نویسی‌های قدیمی روی آنان، مرتبط با سوگلی‌ها و بانوان دربار احمدشاه قاجار و برادر او محمد حسن میرزای ولیعهد می باشد.

احمد شاه و برادرش هر کدام پنج بار ازدواج کردند، اما ظاهرا به غیر از این همسران عقدی و رسمی، سوگلی‌ها و همسران صیغه‌ای هم در دربار آخرین پادشاه و آخرین ولیعهد قاجار کم نبودند. تاج‌الملوک آیرملو در خاطرات خود دربارۀ ورود به اندرونی کاخ گلستان و تخلیۀ بازماندگان قاجار می‌گوید:

«محمدحسن میرزا همسر عقدی خود را طلاق گفته و حالیه زن عقدی نداشت. اما وقتی به اندرون رفتیم ملاحظه کردیم بالغ بر ۱۸ زن صیغه‌ای محمدحسن میرزا هستند که بزرگترین آن‌ها ۱۴ سال سن داشت و از اهالی امامه شمال تهران بود…. عده‌ای از زن‌های سلطان احمدشاه هم در آن محل حضور داشتند…. زنان احمدشاه و محمد حسن میرزا که عموما صیغه‌ای بودند سراسیمه از این اتاق به آن اتاق می‌رفتند و در صندوق‌ها را می‌گشودند و هر چه می‌توانستند برمی‌داشتند».

در آلبوم عکس‌های متعلق به نصرت‌الدولۀ فیروز (از رجال بانفوذ سیاسی در دوران قاجار) تصاویری از زنانی دیده می‌شود که بر اساس نوشته‌های کنار عکس‌ها، مربوط به سوگلی‌های دربار احمدشاه و برادرش محمدحسن میرزا هستند. عکس‌هایی که در اینجا می‌بینید هیچکدام مربوط به همسران رسمی این دو نفر نیستند.

مجموعه تصاویر معشوقه های احمد شاه قاجار:

۱. نوشتۀ حاشیۀ عکس: «سوگلی سلطان احمد شاه قاجار»

معشوقه های احمد شاه قاجار1

۲. نوشته‌های حاشیه: «معصومه دست‌پا گنده»؛ «معصومه خانم سوگلی سلطان احمدشاه»

معشوقه های احمد شاه قاجار2

۳. نوشتۀ حاشیه: «نگار خانم [از]سوگلی‌های دربار» (یک نسخۀ دیگر از همین عکس در آلبوم فیروز موجود است که در کنار آن نوشته شده: «نگار خانم، رقاص ولیعهد»)

معشوقه های احمد شاه قاجار3

۴. نوشتۀ حاشیه: «نگارخانم»

معشوقه های احمد شاه قاجار8

 

۵. نوشتۀ حاشیه: «دختر جهودی می‌باشد که محمدحسن میرزا موقع گردش در تبریز دیده، به وسیلۀ مقتدرالسلطنه خواستگاری کردند [و]به عنوان پرستاری به حرمخانۀ خود آورد که در سر این دختر، اهل تبریز قیام [کردند]و بازار بسته [شد]تا اینکه شبانه دختر را از حرمخانه مخفیانه فراری داده و در منزل یکی از نوکران ولیعهد پنهان نمودند و به اهل بازار اعلام گردید که ولیعهد دختر جهود را از حرمخانه خارج کرد تا اینکه بازار را باز نمودند».

معشوقه های احمد شاه قاجار4

 

۶. نوشتۀ حاشیه: «مرزیه [مرضیه]خانم؛ یکی از دلباخته‌های ولیعهد»

معشوقه های احمد شاه قاجار5

 

۷. نوشتۀ حاشیه: «دختر ارمنی که به نام آیری بالون معروف [بوده]یعنی طیاره؛ شمشیر خود را ولیعهد محمدحسن میرزا در شب نمایش در صحنۀ آرامیان به کمر این بسته»

معشوقه های احمد شاه قاجار6

 

۸. نوشتۀ حاشیه: «رقاصۀ حرم‌خانۀ محمدحسن میرزا ولیعهد تبریز که شب و روز به عیاشی مشغول [و] از مملکت بی‌اطلاع بوده، یک وقت خبر دادند که رضاخان شاه شده شما تشریف ببرید؛ آن وقت از خواب بیدار شده، از ایران اخراج نمودند».

معشوقه های احمد شاه قاجار7

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا