;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

خواص آبلیمو برای سلامتی و مضرات مصرف بیش از حد آن!

خواص آبلیمو برای سلامتی: اگر از شما بپرسیم نوشیدنی مورد علاقه‌تان در فصل تابستان چیست؟ احتمالا به شربت آبلیمو اشاره می‌کنید. این نوشیدنی خنک یکی از در دسترس‌ترین خوراکی‌ها برای درمان گرمازدگی است. خاصیت آبلیمو فقط در این شربت خلاصه نمی‌شود. این چاشنی ترش، به سلامت پوست و کنترل وزن کمک می‌کند و مانع از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. در این بخش درمان خانگی و گیاهان دارویی از سری مطالب سلامت مجله اینترنتی گفتنی به معرفی خواص آبلیمو، ارزش غذایی و مضرات آن اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

خواص آبلیمو برای سلامتی

ارزش غذایی آبلیمو

آبلیمو سرشار از مواد معدنی است. مواد غذایی موجود در آبلیمو pH خون را تنظیم کرده و به تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کنند. این مواد تاثیر بسیاری بر تقویت سلامت مغز و قلب، تقویت استخوان‌ها و بهبود بینایی دارند.

این هم جالبه: بهترین نوشیدنی برای فصل تابستان که خیلی عالیه!!!

خواص آبلیمو برای هضم غذا

برای داشتن سیستم گوارشی سالم بهتر است روزانه مقداری فیبر محلول مصرف کنید. آبلیمو سرشار از فیبر است. با مصرف منظم فیبر محلول بدن شما قند و نشاسته را آهسته‌تر هضم می‌‌کند. قند و نشاسته در بدن به سرعت هضم می‌شوند و ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی و نوسان قند خون شود. با کاهش یا افزایش قند خون، سطح انرژی شما در طول روز تغییر می‌کند و ممکن است غش کردن یا خستگی‌ شدید را تجربه کنید. فیبرهای محلول در لیمو، در پالپ‌های آن یافت می‌شود. برای بهره‌مندی از خواص لیمو ترش برای هضم غذا، حتما از تفاله آن در آبلیموی خود استفاده کنید.

خواص آبلیمو برای سلامتی

خواص آبلیمو برای سلامت پوست

ویتامین C یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن است. تولید کلاژن، داشتن پوستی روشن و جوان‌تر از فواید مصرف ویتامین C است. بسیاری از برندهای تولیدکننده محصولات پوست و مو از عصاره لیمو و آبلیمو در تولید این محصولات استفاده می‌کنند. مواد معدنی و ویتامین‌های موجود درون آبلیمو برای بهبود آکنه، درمان پوست چرب، از بین بردن جوش‌های سرسیاه و شوره سر مفید هستند.

خواص آبلیمو برای کنترل وزن

برای افرادی که قصد کاهش وزن یا حفظ آن را دارند، آبلیمو نوشیدنی مناسبی است. فیبرهای محلول در لیمو علاوه‌بر این که به هضم غذا کمک می‌کنند، باعث می‌شوند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. در این صورت بدن شما نیاز کمتری به دریافت کالری دارد و به مرور وزن شما کم می‌شود. اگر قصد کنترل وزن دارید، حتما از آبلیمو در برنامه غذایی‌تان استفاده کنید.

خواص آبلیمو برای سنگ کلیه

مصرف منظم لیمو و آبلیمو یکی از روش‌های جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه است. سنگ کلیه از رسوب ذرات زائد خون تشکیل می‌شود. درمان سنگ کلیه و دفع آن‌ها بسته به اندازه‌شان ممکن است خیلی درد داشته باشد. اسید سیتریک موجود در آبلیمو به تنظیم pH ادرار و حل کردن مواد زائد کمک می‌کند. اگر می‌خواهید از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنید، روزانه مقدار آبلیمو مصرف کنید. برای افرادی که سنگ کلیه دارند، مصرف روزانه ترکیب لیمو، هویج و زنجبیل بسیار مناسب است.

خواص آبلیمو برای سلامتی-1

خواص آبلیمو برای قلب

بسیاری از ترکیبات موجود درون آبلیمو باعث می‌شود قلب سالم‌تری داشته باشید. آبلیمو منبعی سرشار از ویتامین C و فیبرهای محلول است. دیوسمین، هسپریدین و فیبر محلول به کاهش کلسترول موجود در خون کمک می‌کنند. با هر بار مصرف آبلیمو کلسترول خون شما کم می‌شود. هر قدر کلسترول خون شما کمتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته کمتر خواهد بود. برای بهره‌مندی بیشتر از خواص آبلیمو، آن را همراه با سبزیجات برگ‌دار، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها مصرف کنید.

دیگر خواص آبلیمو

ترکیب آبلیمو و آب، انرژی‌زا است و باعث تقویت خلق‌و خو می‌شود. مصرف روزانه آب و آبلیمو کمک می‌کند بدن شما در طول روز هیدراته باشد و مواد مغذی مورد نیاز خود را به دست آورد. اسید سیتریک موجو در آبلیمو باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر روده و سلامتی دستگاه گوارش می‌شود. آبلیمو به تولید شیره صفرا، سم‌زدایی کبد و دفع مواد مضر از آن کمک می‌کند. آبلیمو منبعی غنی از مواد مغذی به نام فلانوئید است. این آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌ها در برابر آسیب‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

خواص آبلیمو برای سلامتی-3

مضرات مصرف آبلیمو

آبلیمو مانند سایر مواد غذایی خالی از ضرر نیست. در این قسمت به ۷ مورد از مضرات آبلیمو اشاره کرده‌ایم:

  • پوسیدگی دندان: لیمو بسیار اسیدی است. مصرف بیش از حد آبلیمو باعث از بین رفتن مینا و تحریک دندان‌ها می‌شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌ها می‌توانید آبلیمو را با نی مصرف کنید. از مسواک زدن دندان‌ها بلافاصله پس از مصرف آبلیمو بپرهیزید.
  • زخم معده: اسیدی بودن آبلیمو ممکن است باعث سوزش معده، حالت تهوع و استفراغ شود. اگر معده حساسی دارید، از مصرف روزانه آبلیمو خودداری کنید.
  • تکرر ادرار و کم‌آبی بدن: ‌آبلیمو سرشار از اسکوربیک اسید است که باعث تولید ادرار بیشتر در کلیه‌ها می‌شود. همراه با دفع ادرار الکترولیت‌ها از بدن خارج می‌شوند و این امر ممکن است باعث کم‌آبی بدن، خشکی لب و تشنگی مفرط شود. اسیدی بودن آبلیمو، مثانه را نیز تحریک می‌کند.
  • بروز آفت‌های دهانی یا بدتر شدن آن‌ها: آفت‌های دهانی معمولا زیر زبان یا داخل لُپ‌ها به وجود می‌آیند. مواد غذایی اسیدی یا تند، کمبود ویتامین و … باعث بروز این آفت‌ها می‌شوند. ممکن است با مصرف آبلیمو زخم‌های دهان شما تحریک شود.
  • تشدید میگرن: مرکباتی مانند لیمو می‌توانند باعث بروز سردرد و میگرن شوند. این خوراکی‌ها سرشار از تیرامین هستند که از عوامل میگرن است.
  • تحریک پوست: لیمو و سایر مرکبات مقداری پسورالن دارند. این ترکیب شیمیایی باعث تحریک پوست می‌شود. اگر پوست شما آفتاب‌سوخته شده است استفاده از آبلیمو می‌تواند باعث خارش، ایجاد تاول، احساس سوزش و قرمز شدن پوست شما شود.

خواص آبلیمو برای سلامتی-4

روش‌های استفاده از آبلیمو

لیمو یکی از مرکبات پر کاربرد در تهیه انواع غذا و دسر است. ترکیب آبلیمو کره باعث خوشمزه‌تر شدن غذاهای دریایی و گوشتی و دسرها می‌شود. پوست لیمو را می‌توانید به چای، سوپ و انواع نوشیدنی‌های خود اضافه کنید. در این بخش به کاربردهای مختلف آبلیمو اشاره کرده‌ایم:

  • از آبلیمو می‌توانید در تهیه سوپ مرغ استفاده کنید.
  • می‌توانید پای مرنگ لیمو تهیه کنید.
  • چای لیمو تهیه کنید. این نوشیدنی کم‌قند و کم‌کالری و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. همچنین خطر ابتلا به سرطان، دیابت، آرتروز و سایر بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

سخن آخر

آبلیمو، یکی از پرطرفدارترین چاشنی‌های غذا در سراسر جهان است که می‌توان آن را همراه با انواع دسر یا تنها با یک لیوان آب مصرف کرد. از مهم‌ترین خواص آبلیمو می‌توان به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، ضد باکتری و قارچ بودن و کنترل و کاهش وزن اشاره کرد. ویتامین C موجود درون آبلیمو در افزایش تولید کلاژن و جلوگیری از پیری تاثیر دارد. از آبلیمو می‌توانید برای بهبود شوره‌های سر، آکنه و جوش‌های سرسیاه استفاده کنید.  البته مصرف آبلیمو خالی از ضرر نیست. اگر معده‌درد دارید یا دچار سردردهای میگرنی می‌شوید بهتر است از مصرف آبلیمو پرهیز کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا