;
تازه هاسیاسی و اقتصادی

بحران اقتصادی لبنان باعث ایجاد «نسل گمشده» از کودکان شده است

معاون نماینده یونیسف در لبنان هشدار داد که بحران اقتصادی لبنان بر کودکان لبنانی اثر گذاشته  است به طوریکه این کودکان آموزش درستی ندیده اند،که به شدت بر بخش‌های آموزشی و بهداشتی این کشور تأثیر می گذارد، تاثیر بحران اقتصادی بر کودکان لبنانی

اتی هیگینز به ایرلند تایمز می گوید: در حالی که کودکان پناهنده سوری به طور فزاینده ای تحت تأثیر بی ثباتی کشورشان قرار دارند، کودکان لبنانی نیز در حال مبارزه هستند و غرور خود را از دست داده اند.

وی افزود که بحران اقتصادی بر کودکان لبنانی هم اثر گذاشته به طوری که اوضاع برای لبنانی‌ها «بسیار سخت» است، اما برای خانواده‌های سوری «فاجعه‌بار» است طوری که 95 درصد آنها اکنون در فقر شدید به سر می‌برند.

بر اساس داده های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) تخمین زده می شود که جدود هفتصد هزار کودک پناهنده سوری در لبنان زندگی می کنند در حالی که 30 درصد از  کودکان سوری که سن مدرسه آنها فرا رسیده است هرگز به مدرسه نرفته اند. تعداد کودکانی که به مدرسه می روند در سال های اخیر در میان اعتصابات گسترده، ناآرامی های مدنی، همه گیری کووید-19 و پس از انفجار بندر بیروت در سال 2020 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

بر اساس تخمین های سازمان ملل تخمین زده می شود که بیشتر از هفت صد و پنجاه هزار کودک در لبکشور لبنان به مدرسه نمی روند که 63 درصد آنها غیر لبنانی هستند.

نسل گمشده

خانم هیگینز که با یونیسف در آفریقا و خاورمیانه کار کرده است می گوید: «کودکان (سوری) را در خیابان می بینید که هر روز در خیابان ها کار می کنند، اما وقتی از کنار آنها می گذرید، حتی به شما نگاه نمی کنند، زیرا اعتماد به نفسی ندارند.تحقیر محض زندگی آنها، خشونتی که در خیابان ها متحمل می شوند، این چه معنایی برای آینده منطقه دارد؟ خیلی ترسناک است، شما جوانان بسیار خشمگینی دارید که حق اولیه تحصیل را نداشته اند و در حال بزرگ شدن می باشند در حالی که بی سواد هستند. این واقعاً غم انگیز است، این یک نسل گمشده است.

یونیسف سال گذشته هشدار داد که 77 درصد از کل خانوارها در لبنان پول کافی برای خرید غذا ندارند. این رقم در میان خانواده های پناهجوی سوری در لبنان به 99 درصد می رسد.

در ماه ژانویه، بانک جهانی هشدار داد که بحران اقتصادی لبنان منجر به “تجزیه” “اقتصاد سیاسی پس از جنگ داخلی” این کشور، از جمله فروپاشی خدمات عمومی اساسی، “اختلاف سیاسی داخلی مداوم و تضعیف کننده” و فرار گسترده مغزها شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − شش =

دکمه بازگشت به بالا