;
تازه هاسیاسی و اقتصادی

کمترین رشد اقتصادی چین در ماه مارس

فعالیت در تولید و خدمات چین در ماه مارس برای اولین بار از زمان اوج شیوع کووید-19 در این کشور در سال 2020 کاهش یافت وباعث کاهش رشد اقتصادی چین گردید.تاثیر کرونا بر اقتصاد چین

دفتر ملی آمار روز پنجشنبه اعلام کرد که شاخص مدیران خرید رسمی تولید (PMI) از 50.2 در فوریه به 49.5 کاهش یافت، در حالی که PMI غیر تولیدی از 51.6 در فوریه به 48.4 کاهش یافت.

آخرین باری که هر دو شاخص PMI به طور همزمان زیر علامت 50 واحدی قرار گرفتند،در فوریه 2020 بود، زمانی که مقامات دولتی در حال تلاش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بودند که اولین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

دومین اقتصاد بزرگ جهان در ژانویه تا فوریه رشد کرد و برخی از شاخص‌های کلیدی انتظارات گذشته را برآورده کردند، اما اکنون در خطر کاهش شدید تولید و تحرک در شهرهای آسیب‌دیده کووید از جمله شانگهای و شنژن قرار دارد.

ژائو چینگه، کارشناس ارشد آمار NBS از اثرات بیماری کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد می گوید: اخیراً پیکهایی از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در بسیاری از نقاط چین رخ داده است و همراه با افزایش قابل توجه بی‌ثباتی ژئوپلیتیک جهانی، تولید و عملکرد شرکت‌های چینی تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: «به دلیل شیوع همه‌گیری، برخی از شرکت‌ها در برخی مناطق به طور موقت تولید را کاهش دادند یا تولید را متوقف کردند که این امر بر تولید و عملکرد عادی شرکت‌های بالادستی و پایین‌دستی نیز تأثیر گذاشته است.»

قرنطینه ناشی از بیماری کرونا در شانگهای تولید خودرو را در روزهای اخیر تحت تأثیر قرار داده است، زیرا دو تأمین‌کننده بزرگ به تسلا در تعطیلی کارخانه‌ها برای پیروی از اقدامات برای کنترل شیوع ویروس کرونا پیوستندکه همین امر تاثیر زیادی برکاهش رشد اقتصاد چین گذاشته است.

ژیوی ژانگ اقتصاددان ارشد در مدیریت دارایی نیز می گوید: «PMI ضعیف شد زیرا شیوع Omicron در بسیاری از شهرهای چین منجر به قرنطینه و اختلال در تولید صنعتی گردیده است.

از آنجایی که قرنطینه شانگهای تنها در اواخر ماه مارس اتفاق افتاد،رشد اقتصادی چین احتمالاً در آوریل کاهش بیشتری خواهد یافت.

ژائو می گوید: که برخی از شرکت ها نیز شاهد لغو یا کاهش سفارش های خارج از کشور به دلیل عدم قطعیت های ژئوپلیتیکی بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا