;
درمان خانگی و گیاهان داروییسلامت

بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها: 6 غذایی که قند خون را افزایش می‌دهند!

بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها: آیا می‌دانید کدام غذاها قند خون را افزایش می‌دهند؟ آگاهی از غذاهایی که قند خون را بالا می‌برند برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که به دنبال کنترل قند خون خود هستند، بسیار حائز اهمیت است. اگر شما نیز به دنبال پیشگیری از افزایش قند خون خود هستید، با این قسمت از سلامت از سری مطالب درمان خانگی و گیاهان دارویی همراه باشید تا این غذاها را به شما معرفی کنیم. با مجله گفتنی همراه باشید.

این را هم بخوانید: درمان خانگی شپش موی سر | 7 راهکار گیاهی فوری و موثر درمان شپش مو

 6 غذایی که قند خون را افزایش می‌دهند

در ادامه به معرفی غذاهایی که می‌توانند باعث افزایش قند خون شوند می‌پردازیم.

۱- کربوهیدرات‌های تصفیه شده: بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها

بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها2

بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها، غذاهای حاوی غلات سفید مانند نان سفید، ماکارونی و برنج نمونه‌هایی از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده هستند که طی فرآوری فیبر زیادی از آن‌ها حذف شده است.

فیبر نوعی کربوهیدرات است که هضم نمی‌شود و فواید بسیاری برای سلامتی به‌ ویژه سلامت روده دارد. هضم فیبر کند است و به تنظیم سطح قند خون و ایجاد حس سیری طولانی‌تر کمک می‌کند و در نهایت، احتمال پرخوری و نوسانات قند خون را کاهش می‌دهد.

به همین دلیل، انتخاب غلات کامل مانند نان سبوس‌دار، ماکارونی گندم کامل و برنج قهوه‌ای که سرشار از فیبر هستند به جای غلات تصفیه‌شده توصیه می‌شود. کینوا، گندم سیاه و جو پوست‌کنده نیز از دیگر گزینه‌های غلات کامل هستند.

اگرچه غلات کامل به دلیل دارا بودن فیبر و مواد مغذی بیشتر انتخابی سالم‌تر هستند، اما می‌توانید مقادیر کمی از غلات سفید را نیز با رعایت یک‌سری نکات در رژیم غذایی خود بگنجانید.

برای مثال، می‌توانید آن‌ها را با گوشت‌های بدون چربی، چربی‌های سالم و سبزیجات غیرنشاسته‌ای ترکیب کنید تا از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری کنید.

این هم جالبه: عجون جادویی مادربزرگ؛ اگه درد مفاصل داری این نوشیدنی رو درست کن!

۲- نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر

بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها3

بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها، نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه، چای شیرین و آب میوه مملو از شکر هستند و تقریبا هیچ ارزش غذایی ندارند. این نوشیدنی‌ها نه تنها به کنترل قند خون کمکی نمی‌کنند، بلکه باعث افزایش ناگهانی قند خون و عدم احساس سیری می‌شوند.

در واقع، مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند کنترل قند خون را دشوارتر کند. به همین دلیل، افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت باید از مصرف نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنند.

به جای نوشیدنی‌های شیرین بهتر است آب، چای، قهوه بدون شکر یا آبمیوه‌های طبیعی بدون شکر را انتخاب کنید. این نوشیدنی‌ها کالری و قند کمتری دارند و به شما کمک می‌کنند تا قند خونتان را کنترل کنید.

توجه: در موارد خاص مانند زمانی که فرد دچار افت قند خون ناگهانی شده است مصرف مقدار کمی از نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند مفید باشد.

این مطالب هم جالبن: راهکارهای جلوگیری از قار و قور شکم هنگام گرسنگی

۳- فست فودها

بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها، مصرف فست فود به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی کالری و چربی همواره مورد انتقاد متخصصان تغذیه بوده است. با این وجود، مضرات این نوع غذاها به این موارد محدود نمی‌شود.

فست فودها سرشار از قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده نیز هستند که می‌توانند منجر به افزایش ناگهانی و غیرطبیعی قند خون شوند. این موضوع به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت یا دارای پیش‌زمینه این بیماری می‌تواند خطرناک باشد.

در صورت ناچاری به مصرف فست فود سعی کنید مقدار کمی از آن‌ها را مصرف کنید و به دنبال غذایی باشید که کربوهیدرات تصفیه شده کمتری دارد.

این هم مفیده: مواد غذایی که باعث کاهش میل جنسی می شوند + معرفی 14 ماده غذایی

۴- مصرف بیش از حد میوه: بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها

بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها1

بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها، میوه‌ها به دلیل دارا بودن قند طبیعی می‌توانند سطح قند خون را افزایش دهند. با این وجود، حذف کامل آن‌ها از رژیم غذایی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. میوه‌ها منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر هستند که نقشی اساسی بر سلامتی و مدیریت دیابت نوع ۲ مفید دارند.

هنگام مصرف میوه‌ها به نکات زیر توجه کنید:

میوه‌ها را به عنوان کربوهیدرات در نظر بگیرید. به این معنی که هر قطعه میوه به اندازه یک توپ تنیس، یک وعده کربوهیدرات محسوب می‌شود.
تا جایی که می‌توانید سعی کنید از میوه‌های تازه به جای میوه‌های فرآوری شده استفاده کنید. زیرا، میوه‌های تازه به طور طبیعی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند و هیچ قند اضافه‌ای ندارند.
هنگام خرید میوه‌های کنسرو شده به دنبال کنسروهایی باشید که میوه‌ها به جای شربت قندی در آبمیوه بسته‌بندی شده‌ باشند. این کار به شما کمک می‌کند تا از مصرف شکر اضافی خودداری کنید.
میوه‌های خشک حتی اگر شکر اضافه‌ای هم نداشته باشند هم می‌توانند قند خون شما را به طور قابل توجهی بالا ببرند. دلیل این امر آن است که در فرآیند خشک شدن، آب میوه‌ها تبخیر می‌شود و در حجم کمتری قند مشابه یک میوه کامل را دارند.

این هم جالبه: به این دلیل گیلاس زیاد بخورید + ۲۰ خاصیت شگفت انگیز و باورنکردنی گیلاس!

۵- سبزیجات نشاسته‌ای: بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها

بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها، سبزیجات به دو دسته نشاسته‌ای و غیر نشاسته‌ای تقسیم می‌شوند. سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب زمینی، نخود و ذرت کربوهیدرات بیشتری نسبت به سبزیجات غیر نشاسته‌ای مثل کلم بروکلی، گل کلم، کلم و کاهو دارند.

سبزیجات نشاسته‌ای

اما این به این معنی نیست که باید آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید چون این سبزیجات مواد مغذی مفیدی را برای بدن فراهم می‌کنند و حتی برخی از آن‌ها می‌توانند فیبر بیشتری نسبت به سبزیجات غیرنشاسته‌ای داشته باشند.

شما می‌توانید با برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی از افزایش قند خون ناشی از مصرف سبزیجات نشاسته‌ای جلوگیری کنید. برای این کار کافی است این غذاها را به عنوان کربوهیدرات در نظر بگیرید و آن‌ها را با غذاهایی که شاخص گلیسمی پایین دارند مانند پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم ترکیب کنید.

۶- شیرهای غیرلبنی

بدترین خوراکی ها برای دیابتی ها، بر خلاف تصور رایج، برخی از شیرهای غیرلبنی مانند شیر جو دوسر می‌توانند قند بالایی داشته باشند. حتی شیرهای لبنی نیز به عنوان کربوهیدرات محسوب می‌شوند، اما شاخص گلیسمی آن‌ها پایین است.

شیرهای غیرلبنی

در بین جایگزین‌های شیر، شیر سویای شیرین نشده کمترین احتمال افزایش قند خون را دارد، زیرا قند آن پایین و پروتئین آن بالا است. با این حال، میزان قند و پروتئین در برندهای مختلف متفاوت است. بنابراین، قبل از خرید باید حتما برچسب روی محصول را بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا