;
سبک زندگیمهارت های زندگی

آیا شستن برنج قبل از پخت یک اشتباه است؟

شستن برنج: برنج، غذای اصلی میلیارد‌ها نفر در آسیا و آفریقا و همچنین ماده اولیه پرکاربرد در بسیاری از غذا‌های محبوب در سراسر جهان است؛ از جمله دلماد یونانی، ریزوتو ایتالیایی، پائلا اسپانیایی و پودینگ برنج انگلیسی.

با توجه به کاربرد و محبوبیت جهانی برنج، حداقل یک بار این سؤال برایتان پیش آمده که آیا باید برنج را قبل از پختن بشویید (آبکش کنید) یا نه؟

شستن برنج قبل از پخت یک اشتباه است؟

افراد حرفه‌ای در آشپزی معتقدند که شستن برنج، میزان نشاسته دانه‌ها را کاهش می‌دهد. این نشاسته را می‌توانید پس از شستشوی برنج در آب مشاهده کنید.

شستن برنج عموماً قبل از پخت غذا‌هایی توصیه می‌شود که دانه‌های برنج باید جدا از هم و دانه دانه باشند. با این حال، برای سایر غذا‌ها مثل ریزوتو، پائلا و پودینگ برنج (غذا‌هایی که برنج در آن‌ها بافت چسبناک و خامه‌ای دارد)، شستشوی برنج قبل پخت توصیه نمی‌شود. عوامل دیگری مانند نوع برنج، روش پختی که به آن عادت دارید، موارد بهداشتی و… تأثیرگذار هستند.

حتما بخوانید: نامه دختر ایرانی که میلیون ها انسان را شرمسار می کند!

آیا واقعاً شستن برنج باعث کاهش چسبندگی آن می‌شود؟

شستن برنج1

پژوهشی جدید، اثر شستشو را بر چسبندگی و سفتی سه نوع مختلف برنج (برنج گلوتینوس، برنج دانه متوسط و برنج یاسمن) مقایسه کرده است. این برنج‌های مختلف یک بار اصلاً شسته نشدند، بار بعدی سه بار و آخرین بار ده بار شسته شدند.

برخلاف آنچه سرآشپز‌ها به شما خواهند گفت، این پژوهش نشان داده که شستشوی برنج هیچ تأثیری روی چسبندگی یا سفتی آن ندارد.

در عوض، محققان ثابت کرده‌اند که چسبندگی، ناشی از نشاسته سطحی (آمیلوز) نیست، بلکه به دلیل نوع دیگری از نشاسته به نام آمیلوپکتین بوده که در طی پخت از دانه برنج خارج می‌شود. مقدار این نشاسته بین انواع مختلف برنج متفاوت است.

بنابراین، نوع برنج در تعیین میزان چسبندگی نقش اصلی را بازی می‌کند. در این تحقیق، برنج گلوتینوس چسبناک‌ترین بوده، در حالی که برنج دانه متوسط و برنج یاسمن چسبندگی کمتری داشته و سفت‌تر بودند.

خیلی جالب: مردان و زنان کدام ماههای سال زیبا هستند؟

آیا بایستی شستن برنج را انجام دهید؟

به طور سنتی، برنج برای شستشوی گرد و غبار، حشرات، سنگ‌های کوچک و تکه‌های پوسته باقی مانده شسته می‌شود. این کار در برخی از مناطق جهان که پردازش و فراوری برنج آن‌چنان دقیق نبوده، لازم است.

اخیراً با استفاده زیاد پلاستیک در زنجیره تأمین مواد غذایی، میکروپلاستیک‌ها به غذا‌های ما، از جمله برنج راه پیدا کرده‌اند. شستشوی برنج می‌تواند تا ۲۰ درصد از این مواد را از بین ببرد.

همچنین مطالعات نشان داده که در بسته‌بندی‌های مختلف (کیسه‌های پلاستیکی یا کاغذی) برنج، میزان میکروپلاستیک تفاوت چندانی ندارد.

علاوه بر این، برنج حاوی مقادیر نسبتاً بالایی از آرسنیک است؛ زیرا محصول هنگام رشد آرسنیک بیشتری جذب می‌کند. شستن برنج، حدود ۹۰ درصد از آرسنیک را از بین برده، اما در عین حال مقدار زیادی از سایر مواد مغذی مهم برای سلامتی، از جمله مس، آهن، روی و وانادیوم را هم کم می‌کند.

برای افرادی که برنج سهم زیادی در مصرف غذایی روزانه‌شان ندارد، از بین رفتن مواد مغذی ناشی از شستن برنج تأثیر زیادی بر سلامتشان نخواهد داشت. اما برای جمعیت‌هایی که روزانه مقادیر زیادی برنج که زیاد شسته شده را مصرف می‌کنند، می‌تواند بر تغذیه و سلامت کلی آن‌ها تأثیر بگذارد.

مطالب جالب پیشنهادی:

ویژگی های زن جذاب از نظر مردان: چگونه یک زن جذاب برای شوهرم باشم ؟

جالبه: ترفندهای دلبری: چطوری بعد از دعوا با عشقم آشتی کنم؟

حتما ببینید: پیچیدن پا با آلومینیوم در کشورهای خارجی چه دلیلی دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − شش =

دکمه بازگشت به بالا