;
آرایش و زیباییمد و زیبایی

این شربت تابستانی ضد پیری جگرتان را خنک و صورتتان را جوان می کند!

شربت تابستانی ضد پیری: اغلب نوشیدنی‌های اصیل ایرانی متشکل از عصاره‌های گیاهی هستند و خواص بسیاری برای سلامتی دارند. شما با توجه به ذائقه خود می‌توانید این نوشیدنی‌ها را به راحتی در خانه درست کنید و در کنار خانواده از نوشیدن‌شان لذت ببرید.

برای خنک شدن در روز‌های گرم تابستان با محبوب‌ترین نوشیدنی‌ اصیل ایرانی و طرز تهیه و خواص آن‌ آشنا شوید.

شربت تابستانی ضد پیری:

شربت تخم شربتی

یکی از پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌های اصیل ایرانی تخم شربتی، ناجی روز‌های گرم تابستانی است. علاوه بر پراستفاده بودن این شربت در پذیرایی‌ها و مهمانی‌های تابستان، پرخاصیت است و تشنگی را رفع می‌کند.

البته که خواص این شربت فراتر از رفع عطش و تشنگی است. این دانه‌های سیاه سرشار از فیبر، پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های ضروری هستند و برای بهره‌مندی از خواص آن توصیه می‌شود که به صورت خام مصرف نشوند و دانه‌ها در آب خیسانده شوند. از جمله خواص تخم شربتی می‌توان به کمک به کاهش وزن، کاهش حرارت بدن، کنترل سطح قند خون، رفع یبوست، درمان سوزش سر دل، تسکین سرفه و کمک به سلامت پوست و مو اشاره کرد.

طرز تهیه شربت تخم شربتی:

شربت تابستانی ضد پیری عکس1

همان‌طور که گفتیم تخم شربتی زمانی بیش‌ترین خواص را دارد که در آب خیسانده شود و بافتی ژلاتینی پیدا کند. به این منظور هر مقدار از تخم شربتی که مدنظرتان است (مثلا دو قاشق) را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در آب گرم بخیسانید تا کاملا پف کنند و آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌های گوارشی مفید آن‌ها آزاد شود.

در یک قابلمه آب و شکر را بریزید و روی شعله بگذارید تا شکر کاملا حل شود. به غلظت مورد نظر که رسید زیر گاز را خاموش کنید تا خنک شود؛ سپس تخم شربتی، زعفران دم‌کرده و مقداری آب لیموترش را هم به آن اضافه کنید.

خواص تخمه شربتی برای پوست

شربت تابستانی ضد پیری عکس2

تخمه شربتی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است و فلاونوئیدها است و با کمک آن‌ها رادیکال‌های آزاد را کنترل می‌کند. رادیکال‌های آزاد در صورت عدم کنترل موجب ایجاد چین و چروک بر پوست صورت و گردن می‌شود. تخمه شربتی این رایکال‌های آزاد را کنترل کرده و موجب جوان‌سازی و رفع چین و چروک‌های پوست می‌شود. از دیگر خواص تخم شربتی روشن‌تر کردن پوست است. این گیاه دارویی حاوی اسید‌های چرب و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که اگر به صورت ماسک از آن استفاده کنید باعث روشن شدن پوست می‌شود.

برای تهیه ماسک صورت از تخمه شربتی ابتدا مقدار یک قاشق چای‌خوری از تخم شربتی آسیاب کنید و در مرحله بعد یک قاشق چای‌خوری آب ولرم و یک قاشق چای‌خوری آبلیمو به تخمه شربتی آسیاب شده اضافه کنید و آن‌ها را با هم ترکیب کنید. این ماسک را برای مدت زمان نیم ساعت بر روی پوست صورت خود قرار دهید و بعد از این مدت زمان صورت خود را با آب بشویید.

خواص تخمه شربتی برای مو

شربت تابستانی ضد پیری عکس3

غذای مو پروتئین است اگر پروتئین کافی به مو‌ها نرسد رشد درست و خوبی نخواهند داشت. تخمه شربتی حاوی مقادیر زیادی پروتئین است در نتیجه موجب پروتئین رسانی به مو می‌شود. از این خواص تخم شربتی می‌توان برای درمان ریزش مو بهره‌مند شد. یکی از علل اینکه تخم شربتی برای مو بسیار مفید است وجود پروتئین، سدیم، فسفر، منگنز و فیبر در این گیاه دارویی است. همچنین تخم شربتی دارای امگا ۳ است که برای سلامتی پوست و مو بسیار مفید است.

خواص تخمه شربتی برای لاغری

شربت تابستانی ضد پیری عکس4

یکی از معروف ترین خواص تخم شربتی، خاصیت این داروی گیاهی برای لاغری است. تخم شربتی سرشار از ویتامین‌ها، اسید‌های چرب امگا ۳ و پروتئین است و به دلیل داشتن این‌ها موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و از این طریق منجر به کاهش وزن سریع می‌شود.

تخم شربتی کالری خیلی کمی دارد. تخم شربتی سرشار از فیبر است که باعث کاهش اشتها می‌شود از طرف دیگر تخم شربتی همانطور که می‌دانید آب را به خود جذب می‌کند و یک ماده‌ ژله‌ای اطراف آن را می‌گیرد که در معده هم این اتفاق میفتد و با جذب آب افزایش حجم پیدا کرده و موجب کاهش اشتها می‌شود.

با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری کرده و در نتیجه به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. از دیگر خواص تخم شربتی کمک به رفع یبوست است که یبوست یکی دیگر از عواملی است که موجب اضافه وزن می‌شود.

مقدار مصرف تخمه شربتی برای لاغری

برای بهره مند شدن از فواید تخم شربتی در کاهش وزن یک نباید بیشتر از تا دو قاشق غذاخوری یا به عبارتی ۲۵ گرم از تخمه شربتی در طول روز مصرف شود. علاوه بر حالت نوشیدنی می‌توانید از دانه‌های تخم شربتی به شکل پودر در تهیه سوپ، آش، سالاد و یا محصولات لبنی استفاده کنید.

زمان مصرف تخمه شربتی برای لاغری

بهتر است از تخمه شربتی نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی یا در بین روز هنگامی که ضعف دارید استفاده کنید تا از خواص تخم شربتی بهره‌مند شوید و تناسب اندام را تجربه کنید. همچنین می‌توانید هر روز صبح ناشتا یک لیوان تخم شربتی با مقداری عسل و آبلیمو مصرف کنید و از فواید تخم شربتی برخودار شوید به این صورت که در تمام طول روز احساس سیری می‌کنید و به دفع بهتر هم کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا