;
سرگرمی

اختراعی جدید از دانشمند ایرانی:دستگاهی که بستنی مایع را تنها در 3 ثانیه تبدیل به یخ می کند.

اختراعی جدید از دانشمند ایرانی: دانشمندان مواد غذایی دستگاهی اختراع کرده اند که می تواند با استفاده از دی اکسید کربن تحت فشار، مخلوط بستنی مایع را تنها در سه ثانیه به یک خوراکی سرد و خامه ای تبدیل کند.

روش جدید ثبت اختراع که توسط سید رضوی، استاد مهندسی علوم غذایی، و دکتر مایکل ای. واگنر، توسعه یافته است، بسیار متفاوت از بستنی سازی سنتی است. در روش قدیمی شیوه کار این است که معمولاً شامل مخلوطی بر پایه لبنیات است که از داخل بشکه تبادل گرما جریان می یابد تا زمانی که شروع به یخ زدن کند.

در مقابل، روش جدید شامل عبور دی اکسید کربن با فشار بالا از روی یک نازل و کشیدن مخلوط بستنی مایع است. هنگامی که دی اکسید کربن از فشار بسیار بالا به فشار پایین تر می رسد، بلافاصله مخلوط بستنی را تا دمای منفی 70 درجه سانتی گراد خنک می کند و آن را به خوراکی یخی تبدیل می کند که همه ما می شناسیم و دوست داریم. این فرآیند به عنوان اثر ژول تامپسون شناخته می شود.

به گفته پروفسور سید رضوی، «این روش بسیار ساده است و این دستگاه ، مخلوط را در حدود سه ثانیه به یک قاشق بستنی تبدیل می کند. این مخلوط را می توان به صورت تجاری، محلی یا می توانید در خانه تهیه کنید.

اختراعی جدید از دانشمند ایرانی

رضوی و واگنر یک نمونه اولیه ماشین بستنی ساختند تا نشان دهند که فرآیند آنها کار می کند، و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ممکن است در آینده نزدیک شاهد عرضه بستنی سازهای تجاری در بازار باشیم. این بدان معناست که هر کسی می تواند تنها در سه ثانیه در خانه خود بستنی تازه درست کند.

اختراع بستنی گازدار ممکن است حمل و نقل تجاری را متحول کند زیرا اساساً نیاز به کامیون های فریزر را از بین می برد. از آنجایی که بستنی مایع را می توان در محل به صورت فلاش منجمد کرد، دیگر نیازی به نگه داشتن آن در دمای منفی 20 درجه سانتیگراد برای مدت طولانی نیست.

این روش جدید برای تهیه بستنی فوری محصولی “تمیز” را نیز تضمین می کند، زیرا دیگر نیازی به امولسیفایرها و تثبیت کننده های مختلف نیست که بستنی سازان برای جبران نقاط خراب در زنجیره حمل و نقل در دمای سرد استفاده می کنند.

این دو دانشمند مواد غذایی توضیح می‌دهند که روش آنها می‌تواند برای تهیه لجن از نوشابه یا یخ گازدار از آب ساده استفاده شود. اساساً با هر نوشیدنی مایعی که می تواند تا حدی منجمد شود کار می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا