;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

قویترین پایین ‌آورنده قند خون؛ گیاهانی که برای دیابت معجزه می‌کنند!

قویترین پایین ‌آورنده قند خون: درصورتی‌که به دیابت نوع یک یا نوع دو مبتلا هستید، افزایش شدید گلوکز قند خون به این معنی است که باید سریعا قند خون خود را کاهش دهید. استفاده از انسولین، ورزش کردن و نوشیدن آب به‌عنوان برخی از روش‌های پایین آورنده قند خون شناخته می‌شوند.

بی‌توجهی به کاهش دادن قند خون در هنگام افزایش سطح گلوکز یک خطر بالقوه، اما جدی است که زندگی شما را تهدید می‌کند. در نتیجه توصیه می‌کنیم که درصورت مواجهه با علائم قند خون بالا مانند تشنگی شدید، تکرر ادرار و حالت تهوع به‌سرعت جهت پایین آوردن میزان قند خون اقدام کنید. با یک درمان خانگی و گیاهان دارویی دیگر از بخش سلامت مجله اینترنتی گفتنی همراه باشید.

قویترین پایین ‌آورنده قند خون

استفاده از برخی از گیاهان بر پایین آوردن سطح قند خون تاثیر چشم‌گیری دارند. مهم‌ترین این گیاهان دارویی را در ادامه ی مقاله به شما معرفی کرده‌ایم:

۱. کلم بروکلی

از آنجا که کلم بروکلی یک سبزی پرفیبر محسوب می‌شود، می‌توان از آن برای پایین آوردن قند خون بالا استفاده کرد. فیبر موجود در سبزیجات علاوه بر اینکه احساس سیری را افزایش می‌دهد، به‌عنوان یک پری‌بیوتیک عمل می‌کند. پری‌بیوتیک‌ها توسط باکتری‌های مفید روده تخمیر می‌شوند و به رشد آن‌ها کمک می‌کنند. افزایش باکتری‌های مفید روده با بهبود متابولیسم گلوکز (قند) و کلسترول مرتبط است.

کلم بروکلی
قویترین پایین ‌آورنده قند خون

۲. کدو سبز

کدو سبز یک سبزی کم‌کالری با فیبر بالا است که می‌توان آن را در فهرست قویترین پایین آورنده قند خون قرار داد. تحقیقات نشان می‌دهد که کاروتنوئیدهای موجود در این سبزی از جمله لوتئین و زآگزانتین از سلامت قلب حمایت می‌کنند و احتمال ابتلا به بعضی از انواع سرطان را کاهش می‌دهند. بیماران دیابتی بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی-عروقی هستند.

۳. کلم برگ

کلم برگ منبع خوب ویتامین C است، به همین دلیل سیستم ایمنی بدن را تقویت و از سلامت قلب محافظت می‌کند. علاوه بر این، به‌دلیل داشتن فیبر فراوان می‌تواند از افزایش قند خون بعد از غذا خوردن جلوگیری کند. از این‌رو، در پاسخ به این سوال که چه چیزی قند خون را سریع پایین می آورد می‌توان از آن نام برد.

۴. اسفناج

اسفناج مانند سایر سبزیجات برگ‌ سبز کم‌کالری است، اما در عین حال مقدار زیادی مواد مغذی دارد. محققان در یک مطالعه مشاهده کردند که اسفناج حاوی ترکیباتی است که می‌توانند حساسیت به انسولین را افزایش دهند. هر چقدر حساسیت به انسولین بالاتر باشد، بدن راحت‌تر می‌تواند از این هورمون برای کنترل قند خون استفاده کند.

۵. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از بهترین سبزیجاتی است که توصیه می‌شود به رژیم بیماران دیابتی اضافه ‌شود. گوجه فرنگی نه‌تنها به غذاها و ساندویچ‌های شما رنگ و طعم می‌بخشد، بلکه سرشار از یک ماده‌ی مغذی مفید به‌نام لیکوپن است. لیکوپن ترکیبی است که خطر ابتلا به بیماری قلبی و بعضی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد و به کنترل قند خون کمک می‌کند.

گوجه فرنگی
قویترین پایین ‌آورنده قند خون

۶. خیار

خیار یک سبزی پرآب است که می‌تواند به هیدراته ماندن بدن و همچنین افزایش حس سیری کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که خیار در کنترل قند خون نقش دارد و التهاب را در سراسر بدن کاهش می‌دهد. علاوه بر این، در مطالعات حیوانی مشاهده شده است که با خوردن این سبزی می‌توان از عوارض دیابت پیشگیری کرد.

۷. کاهو

کاهو کربوهیدرات کمی دارد، به این معنی که سطح قند خون را افزایش نمی‌دهد. به‌علاوه، دارای مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های A و C است که دریافت آن‌ها به حفظ سلامتی بیماران دیابتی کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که سبزیجاتی مثل کاهو خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند. این ویژگی را می‌توان به شاخص گلیسمی پایین کاهو نسبت داد.

۸. قارچ

قارچ کالری کم و شاخص گلیسمی پایینی دارد. بر اساس تحقیقات، ترکیبات طبیعی موجود در قارچ با مهار جذب قند در دستگاه گوارش به کاهش قند خون کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند عملکرد پانکراس (لوزالمعده) و ترشح انسولین را بهبود بخشند.

قارچ
قویترین پایین ‌آورنده قند خون

۹. بامیه

تحقیقات روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می دهد که خوردن بامیه یا عصاره‌ی آن برای کاهش قند خون مفید است. به اعتقاد محققان، بامیه باعث کاهش جذب قند در دستگاه گوارش می‌شود و از این طریق به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. البته ذکر این نکته ضروری است که این سبزی ممکن است با متفورمین (یکی از پرمصرف‌ترین داروهای دیابت) تداخل داشته باشد. بنابراین خوردن آن به مصرف‌کنندگان متفورمین توصیه نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا