;
بیماری هاسلامت

بهترین روش‌های شستشو چشم و راه تمیزکردن آن چیست؟

بهترین روش‌های شستشو چشم: چشم‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای بدن هستند که نسبت به ورود هرگونه ماده خارجی، حساسیت زیادی دارند. تاثیر عوامل محیطی همچون گردوغبار و آلودگی هوا موجب بروز مشکلاتی همچون خارش، سوزش و قرمزی چشم‌ها می‌شود. برای پاکسازی چشم‌ها و رفع این مشکلات، باید آن‌ها را شستشو داد. بهترین روش شستشوی چشم استفاده از محلول شستشوی چشمی است،البته راه های دیگری چون محلول نمک، گلاب،قطره های چشمی،روغن درخت چای و … هم وجود دارد. در این مطلب در بخش سلامت گفتنی قصد داریم تا شما را با روش های شستشوی چشم آشنا کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

این هم جالبه: ۴ روش درمان سیاتیک در خانه که کاربردی و راحته

۱. بهترین روش‌های شستشو چشم- محلول نمک

بهترین روش‌های شستشو چشم، یکی از روش‌های شستشوی چشم استفاده از محلول نمکی است. برای از بین‌بردن قرمزی چشم از قطره‌های چشمی معمولی حاوی محلول نمک استفاده کنید. محلول شور باعث ناراحتی در هنگام شستشوی چشم نمی‌شود، چون سطح pH آن شبیه به اشک انسان است.

اگرچه می‌توانید به راحتی محلول نمکی را در خانه تهیه کنید و شستشوی چشم با آب نمک را پیش ببرید، اما قطره‌های چشمی در داروخانه مناسب‌ترین گزینه هستند. این محصولات حاوی محلول نمکی هستند و در محیطی استریل تهیه می‌شوند. بهترین محلول شستشوی چشم همین سرم‌های نمکی ساده‌اند.

این هم مفیده: بهترین زمان مصرف قرص ویتامین D: اینجوری بخور

بهترین روش‌های شستشو چشم-قطره چشم
بهترین روش‌های شستشو چشم

۲. گلاب

بهترین روش‌های شستشو چشم، بر اساس نتایج یک مطالعه، گلاب حاوی ۱۰ تا ۵۰درصد عصاره گل رز است و ترکیبات فنلی فراوانی دارد. این ترکیبات دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، پاک‌کننده رادیکال‌های آزاد، ضدسرطان، ضدالتهاب، ضدجهش‌زایی و ضدافسردگی هستند. هنگام شستشوی چشم با گلاب، چند قطره از آن را به چشم‌ها بمالید. از پنبه آغشته به گلاب هم استفاده کنید و آن را روی پلک‌ها بکشید. گلاب به کاهش تورم یا پف چشم کمک می‌کند.

۳. چای سبز

بهترین روش‌های شستشو چشم، در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱، مشخص شد که چای سبز حاوی پلی فنل اصلی اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. این ماده نوعی ضدالتهاب و آنتی اکسیدان است که پتانسیل درمانی برای شرایط التهابی چشم مانند خشکی را دارا است.

روش درست شستشوی چشم با چای سبز

  1. برای استفاده از چای سبز، مدل کیسه‌ای آن را در مقداری آب داغ خیس کنید
  2. بگذارید که چای سبز کاملا خنک شود؛
  3. می‌توانید کیسه را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فریزر قرار دهید؛
  4. سپس، آن را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی پلک‌های خود بگذارید تا پف و التهاب چشم را کم کند.

۴. روغن درخت چای

بهترین روش‌های شستشو چشم، نتایج مطالعه‌ای نشان داد که روغن درخت چای هم برای شستشو چشم موثر است. روغن درخت چای حاوی خواص ضدالتهابی است و ویژگی‌های ضدباکتریایی دارد. این روغن با مزایای پاکسازی طبیعی، به طور موثر آلودگی، باکتری‌ها و سموم را از بین می‌برد. شستشوی چشم با چای و مشتقاتش از گذشته‌ها توصیه می‌شود. بااین‌حال، حواستان باشد که برخی از افراد شاید به چنین ماده‌ای حساسیت داشته باشند. بنابراین، پیش از مصرف حتما نظر متخصص را جویا شوید.

این مطلبم ببین: 6 روش استفاده از نمک خوراکی؛ از درمان درد پا تا کاهش پف دور چشم

بهترین روش‌های شستشو چشم-شستشو با چای
بهترین روش‌های شستشو چشم

۵. کمپرس برای شستشو چشم

برای شستشو چشم و خارج‌کردن آن از حالت التهاب می‌توانید از کمپرس هم استفاده کنید. بدون اعمال فشار یا مالش، فقط کمپرس سرد یا گرم را روی چشم‌ها قرار بدهید. حواستان باشد که نباید به چشم‌ها فشاری وارد کنید یا اگر احتمال می‌دهید که دستتان کاملا تمیز نیست، آنها را لمس کنید. چشم عضو حساسی است و باید تمیز و به‌دور از هرگونه میکروب بماند.

این مطلب هم مفیده: ترجمه جواب آزمایش خون: اگر می خواهید از جواب آزمایش سر در بیارید!

۶. قطره‌های چشمی

در حالی که محلول‌های شستشو چشم‌ می‌توانند به تمیزکردن آنها کمک کنند، باید در مصرف قطره‌های چشمی بدون نسخه احتیاط کنید. علت آن است که شاید برخی بیماری‌های چشمی را بدتر کنند و باعث تحریک بیشتر شوند. در این زمینه یعنی استفاده از قطره‌ها و محصولات مرتبط برای شستشو چشم، حتما باید نظر چشم‌پزشک را جویا شوید. هیچ قطره و محصولی را بی‌اجازه متخصصان استفاده نکنید.

درمان خانگی گرد و خاک در چشم

برای شستشوی چشم در خانه و خارج‌کردن گردوخاک از آن می‌توانید به توصیه‌های زیر دقت کنید:

  1.  دست‌ها را قبل از لمس چشم به‌خوبی بشویید.
  2.  در آینه به چشم نگاه کنید و ببینید که کدام نقطه از چشم تحت فشار است.
  3.  پلک بزنید تا اشک جاری شود و محیط چشم‌ها پاک و تمیز شوند.
  4.  اگر جسم یا غبار در گوشه چشم است، سعی کنید آن را به‌آرامی با یک سواب نخی تمیز(گوش‌ پاک‌کن) و مرطوب بردارید.
بهترین روش‌های شستشو چشم
بهترین روش‌های شستشو چشم

این مطالب هم جالبه: عادت‌های خوب اما مضر که الکی از قدیم تو گوشمون خوندن!

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر پس از چندین بار شستشوی چشم‌ها، احساس می‌کنید که هنوز چیزی در آنها گیر کرده، بهتر است به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. در صورتی که با وجود بیرون‌کشیدن جسم خارجی، علائمی مانند درد، قرمزی یا تاری دید را تجربه کردید، باید سریع به بیمارستان مراجعه کنید.

اگر یک ماده شیمیایی مانند مایع سفیدکننده، پاک‌کننده سطوح یا مایع ظرفشویی وارد چشم شده است، چه درد داشته باشید یا نه، باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید. در موارد زیر هم باید برای شستشو چشم نزد پزشک بروید و روش‌های حرفه‌ای و تخصصی را پیش بگیرید:

  1. تورم و تاری چشم
  2. سردرد
  3. درد شدید
  4. تغییرات در بینایی

حتما نظر پزشک را در این موارد جویا شوید و به روش‌های خانگی و توصیه‌هایی مانند شستشو چشم با شامپو بچه توجه نکنید. این مورد می‌تواند باعث تحریک پلک و چشم شود. از به‌کارگیری روش‌های مشکوک و غیرعلمی برای تمیزکردن چشم خودداری کنید. چشم عضو حساسی است و نباید برای شستن آن یا تمیزکردنش، بی‌گدار به آب بزنید.

منبع:

health.clevelandclinic.org

dishaeye.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا