;
سبک زندگیمهارت های زندگی

رازهای مهم زندگی که نباید به هیچکس بگویید!

رازهای مهم زندگی: انسان همیشه دوست دارد درونیات خود را ابراز کند. برخی با کلام این کار را می‌کنند، برخی با رفتار و یا از طریق خَلق چیزی که گویای درون باشد، مثل نقاشی یا موسیقی. اما آیا همیشه می‌توان در مورد رازهایمان با کسی صحبت کنیم؟ مسلما خیر.

بعضی از چیزها گفتنی نیستند و لازم است مثل یک راز در سینه ما بمانند. در بخش سبک زندگی از سری مطالب مهارت های زندگی، به ۹ رازی می‌پردازیم که نباید درباره آنها با هیچکس گفتگو کرد. با مجله گفتنی همراه باشید.

1. در مورد اطلاعات شخصی

رازهای مهم زندگی3

رازهای مهم زندگی: اطلاعات شخصی شما شامل اطلاعات هویتی، اطلاعات دسترسی‌های مالی یا رمز‌های مختلف است که باید از دسترس دیگران دور نگه دارید. بدبینی و سوءظن هم کاری افراطی است، اما در مقابل آن لازم است با حفظ مرزها و حریم‌هایی، به ذهنمان اجازه دهیم آسوده باشد و مدام نگران اتفاقات احتمالی نباشد.

شاید فکر کنید که در مورد برخی از این موضوعات می‌توان با افراد خاصی در خانواده یا دوستان صحبت کرد. این درست است، اما برای اینکه کمترین آسیب به خود فرد و اطرافیانش وارد شود، بهتر است که کسی خارج از دایره نزدیک و دارای تخصص برای مشورت دادن، این رازها را بشنود.

2. در مورد گذشته

رازهای مهم زندگی: ما در طول زندگی کارهای اشتباه زیادی انجام داده‌ایم و مسیرهای اشتباهی رفته‌ایم، اما از این گذشته که شاید به نظر بسیار تاریک به نظر برسد، تجربه‌های فراوانی کسب کرده‌ایم. در واقع این گذشته است که ما را تبدیل به ما می‌کند. اما دیگران چقدر می‌توانند خودشان را جای ما بگذارند و دقیقا آنچه که ما با آن رو به رو بوده‌ایم را درک و تایید کنند؟

حافظه ما به طور خودکار، بخش‌هایی از گذشته که بیهوده یا آسیب‌رسان هستند را پاک یا غیرقابل دسترس می‌کند. اما دیگران بعید است که گذشته ما را فراموش کنند، و این می‌تواند به روابط ما و خود ما آسیب بزند.

3. در مورد آینده

رازهای مهم زندگی: اگر رای آینده تصمیمی دارید که هنوز مراحل اولیه را شروع نکرده‌اید، هرگز در مورد آن با دیگران صحبت نکنید، مگر آنکه از جنبه مشورت‌ خواستن باشد.

وقتی شما در مورد برنامه‌هایتان در آینده صحبتی را انجام می‌دهید، دیگران انتظار عملی شدن آن را می‌کشند، و شما بخاطر نگاه‌ها و انتظار‌ دیگران دچار فشار روانی می‌شوید، که این خود پیشروی در برنامه قبلی را برای شما دشوار می‌کند. همچنین ممکن است به هزار دلیل از آن برنامه صرف نظر کنید، اما توضیح دلایل برای دیگران و رهایی از فشار روانی بسیار سخت باشد.

4. در مورد افکار منفی

رازهای مهم زندگی2

رازهای مهم زندگی: همه ما در زمان‌های مختلف، حال مساعد و نامساعد را تجربه کرده‌ایم. در شرایط نامساعد ممکن است افکار منفی سراغمان آمده باشند و ذهنمان را آشفته کرده باشند. گفتن این افکار فقط به متخصص روانشناسی یا درمانگر مجاز است.

در صورت گفتن این افکار به دیگران، هم خودتان را در معرض آسیب قرار می‌دهید هم دیگران را. رفتار دیگران ممکن است با شنیدن افکار منفی شما متفاوت شود، آنها از شما دور شده یا به شما ترحم می‌کنند. از طرفی دیگران نیز با شنیدن افکار منفی ممکن است دچار همان افکار شده و شرایط بدی را تجربه کنند.

5. در مورد اختلافات خانوادگی

رازهای مهم زندگی: در همه خانواده‌ها اختلافاتی هست. افراد یک خانواده به دلیل نزدیکی زیاد به هم، گاهی استهلاک بیشتری با هم پیدا می‌کنند که منجر به اختلاف یا مشاجره می‌شود. اما به خاطر داشته باشید، پس از همه جدال‌ها، خانواده هنوز خانواده است و اعضای آن برای هر عضو خانواده، دوست داشتنی هستند.

این احساس برای افراد خارج از خانواده وجود ندارد و درک نخواهد شد. دیگران به طور ناخودآگاه با یادآوری مشکلات شما با خانواده، باعث بدبین کردن ذهن شما نسبت به اعضای خانواده تان خواهند شد که این موضوع، راه شما برای آشتی و بخشیدن خانواده را دشوار می‌سازد.

6. در مورد زندگی زناشویی

رازهای مهم زندگی: همسر شما نزدیک‌ترین فرد و شریک زندگی شماست. نه تنها برای رعایت حریم همسرتان، بلکه برای رعایت حریم خود نیز واجب است که حرفی از مسائل مختلف در زندگی زناشویی پیش دیگران عنوان نشود. هر چیزی که بین شما و همسرتان است باید بین خودتان حل شود. حتی در صورت نیاز می‌توانید با یک درمانگر صحبت کنید اما نباید پای کسی در میان زندگی یک زوج باز شود.

فراموش نکنید که وقتی رازی را به دیگران می‌گویید، به این معنی است که به او اجازه داده‌اید به شما نظر دهد و در کارتان دخالت کند. اگر چنین چیزی را نمی‌خواهید، اصلا مطلبی درباره آن موضوع خصوصی، مطرح نکنید.

7. در مورد ترس‌های عمیق

رازهای مهم زندگی: در درون ما ترس‌های عمیقی وجود دارند که باعث بروز نقاط ضعفی در ما می‌شوند. قرض این نیست که همگان به دنبال سوءاستفاده از نقاط ضعف ما هستند، اما آگاهی دیگران به این ترس‌ها و ضعف‌ها، حتی اگر کاری هم نکنند، ما را دچار حساسیت بیش از حد و بدبینی می‌کند تا نسبت به حرف‌ها و واکنش‌های دیگران گوش به زنگ باشیم.

در واقع ترس از سوءاستفاده ما را دچار سوءظن می‌کند. ضمن اینکه آدم‌ها در شرایط متفاوت، رفتار یکسانی ندارند، و ممکن است کسی که امروز دوست شماست، در شرایط بحرانی علیه شما باشد. همانطور که شما ممکن است اینطور باشید. پس بهتر است پیشاپیش حریم خود را حفظ کرده و از خود محافظت کنید.

8. در مورد مسائل مالی

رازهای مهم زندگی1

رازهای مهم زندگی: مسائل مالی شما یک موضوع کاملا شخصی است. اینکه چقدر درآمد دارید، چقدر هزینه دارید و چه مبلغی را برای چه موردی در نظر می‌گیرید موضوعی است که نباید دیگران بدانند. چه بخواهیم چه نه، وضعیت مالی افراد، روی دید و انتظارات دیگران اثرگذار است و باعث قضاوت آنها خواهد شد.

مثلا به شما می‌گویند اگر چنین درآمدی داری چرا فلان چیز را خریدی؟ یا چرا نخریدی؟ این موضوع به طور پیوسته می‌تواند باعث رنجش شما و فاصله گرفتن‌تان از دیگران باشد.

9. در مورد باورها و اعتقادات

رازهای مهم زندگی: باورها و اعتقادات از آن ما هستند. در واقع می‌توان گفت اعتقادات در اغلب آدم‌ها باهم متفاوت است حتی اگر به اندازه سر سوزنی فاصله داشته باشند. در نتیجه باور و اعتقاد شما، تنها برای شما مفهوم دارد و محترم است.

دیگران شاید نتوانند دلایل شما برای این باورها و اعتقادات را درک کنند. بخش بزرگی از این دلایل تجربه‌های شخصی هستند که فقط خود شما آن را پشت سر گذاشته‌اید. در نتیجه بهتر است اگر از شما نظری خواسته نشده، اعتقادات و باورهای خود را همچون یک راز نگه دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا