;
سبک زندگیمهارت های زندگی

راههای افزایش عزت نفس: چگونه عزت نفس بیشتری داشته باشیم؟

راههای افزایش عزت نفس: بحث عزت نفس در سال‌های اخیر، به موضوعی داغ در بین روان‌شناسان و متخصصان علوم شناختی، تبدیل شده است، و تلاش برای افزایش آن در بین مردم هر روز بیشتر می‌شود. چرا که یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای داشتن سلامت روان، و توانایی برای عبور از چالش‌ها، داشتن عزت نفس کافی و متعادل است.

راههای افزایش عزت نفس

در بخش سبک زندگی از سری مطالب مهارت های زندگی هم می‌خواهیم درباره عزت نفس و راههای افزایش عزت نفس صحبت کنیم. برخی از افراد این ایده‌ها را مفید می‌دانند، اما به یاد داشته باشید که چیزهای مختلف برای افراد مختلف در زمان‌های مختلف کار می‌کنند. فقط چیزی را امتحان کنید که با آن احساس راحتی می‌کنید. با مجله گفتنی همراه باشید.

عزت نفس چیست؟

راههای افزایش عزت نفس: حس ارزشمندی خود، عزت نفس است. به عبارتی عزت نفس نظری است که ما نسبت به خود داریم. وقتی عزت نفس سالمی داریم، تمایل داریم نسبت به خود و به طور کلی زندگی احساس مثبت داشته باشیم. باعث می‌شود بهتر بتوانیم با فراز و نشیب‌های زندگی کنار بیاییم.

هنگامی که عزت نفس ما پایین است، تمایل داریم خود و زندگی خود را با دیدی منفی‌تر و انتقادی‌تر ببینیم. همچنین احساس می‌کنیم کمتر قادر به مقابله با چالش‌هایی هستیم که زندگی برایمان ایجاد می‌کند.

راههای افزایش عزت نفس2

چه چیزی باعث کاهش عزت نفس می‌شود؟

راههای افزایش عزت نفس: عزت نفس پایین اغلب از دوران کودکی شروع می‌شود. معلمان، دوستان، خواهران و برادران، والدین و حتی رسانه‌های ما پیام‌های مثبت و منفی درباره خودمان برای ما ارسال می‌کنند. بنا به دلایلی، این پیام که شما به‌ اندازه کافی خوب نیستید همان پیامی است که با شما می‌ماند.

شاید برای شما سخت بود که انتظارات دیگران از شما یا انتظارات خود را برآورده کنید. استرس و رویدادهای دشوار زندگی، مانند بیماری جدی یا سوگ، می‌تواند تأثیر منفی بر عزت نفس داشته باشد.

شخصیت نیز می‌تواند نقش داشته باشد. برخی افراد بیشتر مستعد تفکر منفی هستند، در حالی که برخی دیگر استانداردهای غیرممکن بالایی را برای خود تعیین می‌کنند.

راههای افزایش عزت نفس1

راههای افزایش عزت نفس

برای افزایش عزت نفس می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید.

با خودت مهربان باش

راههای افزایش عزت نفس: خودتان را بشناسید. به عنوان مثال، چه چیزی شما را خوشحال می‌کند و برای چه چیزی در زندگی ارزش قائل هستید. سعی کنید افکار ناخوشایند در مورد خودتان را به چالش بکشید. ممکن است به طور خودکار ارزش خود را پایین بیاورید. اگر متوجه شدید که این کار را انجام می‌دهید، می‌توانید بپرسید: “آیا با دوستم به این شکل صحبت می‌کنم؟”

به خودتان چیزهای مثبت بگویید. برخی از افراد دوست دارند این کار را جلوی آینه انجام دهند. ممکن است در ابتدا احساس عجیبی داشته باشید، اما ممکن است هر چه بیشتر این کار را انجام دهید احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

نه گفتن را تمرین کنید. اگر به آن عادت نداشته باشید، قاطعیت می‌تواند دشوار باشد. اما موافقت با بسیاری از چیزها برای جلب رضایت دیگران نیز می‌تواند خسته کننده باشد. این قاطعیت می‌تواند کمک کند که قبل از موافقت با انجام کاری که نمی‌خواهید، مکث کنید، نفس بکشید و به احساس خود فکر کنید.

سعی کنید از مقایسه خود با دیگران خودداری کنید. این کار ممکن است به محدود کردن زمان صرف شده در رسانه‌های اجتماعی یا جوامع آنلاین کمک کند. آنچه دیگران اغلب برای به اشتراک گذاشتن در مورد زندگی خود انتخاب می‌کنند، همیشه تصویر کامل نیست.

یک کار خوب برای خودتان انجام دهید به عنوان مثال، غذای مورد علاقه خود را درست کنید یا بازی مورد علاقه خود را انجام دهید.

سعی کنید نکات مثبت را تشخیص دهید

راههای افزایش عزت نفس: موفقیت‌های خود را جشن بگیرید. مهم نیست که چقدر کوچک به نظر می‌رسند، برای تمجید از خودتان وقت بگذارید. تعریف و تحسین دیگران را نیز بپذیرید. می‌توانید آن‌ها را ذخیره کنید تا در مواقعی که احساس ضعف می‌کنید یا به خودتان شک دارید، آنها را مرور کنید.

اگر احساس راحتی می‌کنید از مردم بپرسید که در مورد شما چه چیزی را دوست دارند. آنها ممکن است چیزهایی را تشخیص دهند که شما در مورد خودتان فکر نمی‌کنید. فهرستی از چیزهایی که در مورد خود دوست دارید بنویسید. به عنوان مثال، این می‌تواند مهارتی باشد که شما یاد گرفته‌اید یا کاری که برای کمک به دیگران انجام می‌دهید.

یک شبکه پشتیبانی بسازید

راههای افزایش عزت نفس: با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید. اینکه کسی به شما گوش دهد و نشان دهد که به شما اهمیت می‌دهد می‌تواند کمک کننده باشد. علاوه بر این، با یک روان‌درمانگر صحبت کنید. او می‌تواند به ایجاد عزت نفس در شما کمک کند. آنها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا راه‌هایی پیدا کنید برای کنار آمدن با تجربیاتی که بر احساس شما نسبت به خودتان تأثیر می‌گذارد.

روی روابط مثبت تمرکز کنید. ممکن است کنترل کردن اینکه با چه کسی وقت می‌گذرانید دشوار باشد. اما در صورت امکان، می‌توانید زمان بیشتری را با افرادی بگذرانید که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می‌دهند.

پشتیبانی آدم‌های مشابه خود را امتحان کنید. ایجاد ارتباط با افرادی که تجربیات مشابه یا مشترک دارند می‌تواند کمک کننده باشد. مانند فضاهایی که در گروه‌درمانی‌ها وجود دارد.

برای خود یک چالش قرار دهید

راههای افزایش عزت نفس: داوطلب شدن را امتحان کنید. ممکن است تصمیم بگیرید که وقت خود را برای چیزی که به آن علاقه دارید اختصاص دهید. اهداف کوچک تعیین کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید و حس موفقیت بیشتری به شما بدهد. چیز جدیدی یاد بگیرید به عنوان مثال، این می‌تواند یک سرگرمی جدید یا فعالیت خلاقانه باشد یا وقت گذاشتن برای خواندن کتابی درباره موضوعی جدید.

مراقب خودت باش

راههای افزایش عزت نفس: سعی کنید به اندازه کافی بخوابید. خواب کم یا زیاد می‌تواند تاثیر منفی بر احساس شما داشته باشد. به رژیم غذایی خود فکر کنید. خوردن منظم و ثابت نگه داشتن قند خون می‌تواند در خلق و خوی و سطح انرژی شما تفاوت ایجاد کند.

سعی کنید کمی فعالیت بدنی داشته باشید. فعال بودن می‌تواند به سلامت روان شما کمک کند. وقت خود را بیرون از خانه بگذرانید. حضور در فضای سبز اغلب می‌تواند به احساس شما کمک کند.

ذهن آگاهی و مدیتیشن را تمرین کنید. سعی کنید از مواد مخدر تفریحی و الکل خودداری کنید. ممکن است بخواهید از این موارد استفاده کنید تا با احساسات دشوار خود کنار بیایید. اما در دراز مدت می‌توانند احساس بدتری در شما ایجاد کنند و از رویارویی با مشکلات اساسی جلوگیری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا