;
فرهنگ و هنرهنرمندان

بازیگر زهرمار خان در گیلدخت کیست؟

زهرمار خان: امین میری بازیگر نقش زهرمار خان در گیلدخت است. امین میری متولد سال 1358 می باشد و با بازی در سریال سقوط به شهرت رسید.

بیوگرافی امین میری بازیگر نقش زهرمار خان در گیلدخت

امین میری متولد 5 اسفند 1358 در زاهدان، فارغ التحصیل رشته بازیگری است. فعالیت هنری را سال 1372 با تئاتر آغاز کرد. سال 1388 با بازی در فیلم آینه های روبرو ، وارد سینما شد. سال 1397 به عنوان مشاور لهجه و بازیگر در فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد ایفای نقش کرد. او تجربه بازی در فیلم های بیرو ، ابلق ، لیپار ، خون خدا ، سریال های آچمز ، کاتب اعظم و مجموعه نمایش خانگی سقوط  را در کارنامه هنری خود دارد.

زهرمار خان2
امین میری بازیگر نقش زهرمار خان

مصاحبه امین میری و صحبت درباره نقش زهرمار خان

این بازیگر درباره دشواری‌های ایفای نقش زهرمار خان در سریال «گیلدخت»، ترسناک بودن این کاراکتر و همچنین تاثیرگذاری که بر مخاطب داشته است، صحبت کرد.

بازیگر «گیلدخت» ابتدا درباره ایفای نقش‌های منفی در قاب تلویزیون و تاثیرگذاری که بر مخاطب دارند، به این پرسش که وقتی مخاطب با دیدن نقش منفی به شما دشنام می‌دهد به عنوان یک بازیگر خودتان چه حسی دارید؟ اینگونه پاسخ می‌دهد: من در «سقوط» نقش شخصیت منفور داعشی داشتم و قطعا ابوخالد «سقوط» نقشی نبود که مخاطب دوست داشته باشد. نسبت به اردلان، قطعاً ابوخالد منفور است پس طبیعی است که مخاطب مرا فحش بدهد و تنفر داشته باشد که اتفاقا برای من به عنوان یک بازیگر باعث خوشنودی‌ است؛ چراکه قطعاً تاثیرگذار بوده که به این ری‌اکشن رسیده است. حتی دوستان و آشنایانی که مرا از نزدیک می‌شناسند هم بعد از «سقوط» این ری اکشن را نسبت به من داشتند و این برایم خیلی جذاب‌تر است چون خودم را ندیده‌اند و فقط کاراکتر را دیده‌اند. در سریال «گیلدخت» هم همان‌طور که می‌بینید نقش منفی و ترسناک را ایفا می‌کنم.

او درباره دشواری‌های بازی در نقش‌های منفی در تلویزیون می گوید: اصولا نقش‌هایی که بازیگر را به چالش می‌اندازد هم سخت‌تر است و هم جذاب‌تر. اگر بازیگر بتواند از چالش نقشش به سلامت عبور کند و از سختی‌ها رد شود قطعا موفق می‌شود. «ابوخالد» نسبت به نقش‌هایی که تاکنون در سینما و تلویزیون داشته‌ام، چالش‌برانگیزترین نقشی بود که ایفا کردم و البته «زهرمار خان» در سریال «گیلدخت»؛ چون آن هم یک نقش ۱۰۰ درصد منفی است. البته ما سریال «گیلدخت» را قبل از «سقوط» کار کرده بودیم. اصولا من در تلویزیون نقش‌های منفی دارم و در سینما بیشتر مثبت بودم.

زهرمار خان5
امین میری در نقش زهرمار خان سریال گیلدخت

زهرمار اصلا نقش رئالی نیست

میری در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان می‌کند: ابوخالد در «سقوط» یک کاراکتر کاملا رئالیستی است و برعکس زهرمار که اصلا نقش رئالی نیست اما هر دو منفی و تنفرانگیز هستند. به عنوان نقش زهرمار خان تا پایان سریال «گیلدخت» حضور دارم و امیدوارم نقشم را به گونه‌ای ایفا کرده باشم که مخاطب مرا باور کرده باشد.

این بازیگر در پاسخ به اینکه خودتان به عنوان بازیگر بیشتر به نقش‌های منفی علاقه دارید؟ می‌گوید: نقش منفی و مثبت برایم فرقی ندارد. نقشی که تاثیرگذار در درام باشد و جای کار داشته باشد و مرا به چالش بکشاند برایم جذاب است ولی اصولاً نقش های منفی به‌خصوص در سینما نقش‌های جذاب تری هستند و درست شخصیت‌پردازی می‌شوند.

گریم به من جرأت داد

او همچنین درباره گریم سنگینش به عنوان کاراکتر زهرمار خان به این پرسش که فکر می کنید گریم چقدر می تواند به یک بازیگر برای موفقیت در نقشس کمک کند؟ پاسخ می دهد.

میری تاکید می کند: این هنر گریمورهاست که از ما چنین چهره هایی می سازند. در «سقوط» آقایان شهرام خلج و در «گیلدخت» کامران خلج با ما همراه بودند که هردو واقعاً در کارشان استاد هستند و از بهترین های گریم هستند. به نظرم همین گریم خیلی به من کمک کرد و جرأت بیشتری به من می داد تا زهرمار خان را خوب بازی کنم. همین طور طراحی لباس خیلی مرا کمک کرد. از طرفی راهنمایی‌های آقای مجید اسماعیلی، کارگردان «گیلدخت» واقعا بی تاثیر نبود. تمام تلاشم این بود که بتوانم آدم ترسناکی شوم و همین برایم مهم بود؛ چون تنها کاراکتری است که ۶ قسمت قبل از ورودش در موردش صحبت می‌شود، پس باید مخاطب را آماده می کردیم برای یک نقش واقعا ترسناک حالا اینکه چقدر توانستم از عهده نقشم بربیایم نمی‌دانم؛ مردم باید بگویند.

بازیگر «گیلدخت» در ادامه درباره بزرگترین چالش های نقش زهرمار خان نیز چنین می گوید: نگه داشتن راکورد جای صدا در «گیلدخت» خیلی برایم چالش برانگیز بود و دوم اینکه اسب سواری و هدایت آن به جهت اینکه زمین نخورم برایم خیلی دشوار بود و چالش داشت. ناگفته نماند که کاراکتر زهرمار خان جاهایی هم دارد که مخاطب دلش برایش بسوزد و می بیند که چه بلاهایی بر سرش آمده اما نه اینکه به او حق بدهد بلکه فقط دلش بسوزد.

«زهرمار خان» رحم ندارد

بازیگر نقش زهرمار خان در «گیلدخت» سپس به حضورش در این مجموعه تاریخی و ایفای نقشی ترسناک اشاره می‌کند و می‌گوید: زهرمار خان بیشتر یک منفیِ ترسناک است اما ابوخالد «سقوط»، منفی منفور بود و شاید تنفری که مخاطب از او داشت ایجاد ترس می کرد اما زهرمار خان یک منفی است که ترسناک و خون خوار است. در «سقوط» با وجود اینکه داعشی بودم اما یک جاهایی رحم وجود داشت ولی زهرمار خان اصلاً رحم ندارد و یک عُقده ای به تمام معناست.

شروع تئاتر و اولین افتخارات امین میری

از سال 1372 وقتی 14 ساله بودبازی را از تئاتر شروع کرد و سال 1383 اولین بار دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را از جشنواره تیاتر دفاع مقدس در کرمان کسب کرد.

در همین سال چهار جایزه بازیگری دیگر از جمله جشنواره استانی تئاتر «س و ب»، جشنواره تئاتر «سوره» و جشنواره منطقه ای «دانشگاهیان ایران» را بدست آورد.

در قاب تلویزیون

سال 1387 با مجموعه «کارآگاه علوی دو» وارد قاب تلویزیون شد سپس در دیگر مجموعه های تاریخی ماننده «مختارنامه» 1389 و «سرزمین کهن» 1392 حضور داشت.

شهرت با سقوط

بعد از حضور موفق در آثاری چون «ابلق» و «هناس» در سال 1401 با مینی سریال «سقوط» در نقش «ابوخالد» فرمانده داعشی با یک گریم متفاوت بود.

زهرمار خان1
امین میری: مینی سریال «سقوط» در نقش «ابوخالد» فرمانده داعشی

فیلم های سینمایی

● آیینه های روبرو – 1388

● عصبانی نیستم – 1392

● امروز – 1392

● سوختن – 1393

● کوچه بی نام – 1393

● بادیگارد – 1394

● نگاه خیره – 1397

● خون خدا – 1397

● شبی که ماه کامل شد -1397

● لونه شغال – 1398

● ناتمام – 1398

● سه کام حبس – 1398

● لیپار – 1399

● ابلق 1399

● بیرو – 1399

● نگاه خیره – 1399

● بدون قرار قبلی – 1400

● هناس – 1400

● کت چرمی – 1401

زهرمار خان4
امین میری در نجلا

سریال های امین میری

● خاطرات خاموش – 1385

● کارآگاه علوی دو – 1387

● مختارنامه – 1389

● سرزمین کهن – 1392

● روزهای بهتر (تنها در تهران) – 1396

● آچمز – 1398

● نجلا – 1399

● گیلدخت – 1401

● سقوط – 1401 (شبکه خانگی)

کارگردانی نمایش

● شهرت مرگبار

● با من حرف بزن

● آیینه پشت سکوت

● تئاتر مستند احساس آبی مرگ

● همه دزدها که دزد نیستند

● نمایش مستند شلتر

● قتل در موقعیت 35 درجه شمالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا