;
سرگرمی

عکسی نایاب از معشوقه مظفرالدین شاه قاجار

معشوقه مظفرالدین شاه: دلبستگی به زنان یکی از مولفه های ثابت تمامی پادشاهان و به ویژه شاهان قاجری می باشد. این موضوع در میان جوان ترین تا پیرترین شاهان قاجار هم مشاهده می شود. در این تصویر از سری مطالب سرگرمی مجله گفتنی معشوقه مظفرالدین شاه قاجار مشاهده می شود که گویا شاه کاخ عشرت اباد را به او بخشیده بود.

مظفرالدین شاه قاجار

مظفرالدین شاه

پنجمین پادشاه ایران از دودمان قاجار بود. وی پس از کشته‌شدن پدرش ناصرالدین‌شاه به دست میرزا رضا کرمانی و پس از نزدیک به ۴۰ سال ولایت‌عهدی، شاه شد و از تبریز به تهران آمد. در جریان جنبش مشروطه، برخلاف کوشش‌های صدراعظمش عین الدوله، با مشروطیت موافقت کرد و فرمان مشروطیت را امضا نموده و تنها ده روز پس از امضای قانون اساسی درگذشت. وی به خاطر همین اقدامات در تاریخ ایران به شاه مشروطه مشهور می باشد. وی آخرین پادشاه ایران است که در داخل کشور درگذشته‌ است.

از دست ندهید: داستان دختری که سر شوهرانش را می خورد!

مظفرالدین-شاه-1

معشوقه مظفرالدین شاه

از معشوقه های ناصرالدین شاه تا کنون تصاویر فراوانی در رسانه ها منتشر شده اما تصویری از معشوقه مظفرالدین شاه پسر ناصرالدین شاه تاکنون منتشر نشده و حکایتی هم از آنها نقل نشده بود، در اینجا به عزیزخان کلیمی می پردازیم. در این تصویر یکی از معشوقه های مظفرالدین شاه قاجار با نام عزیز خان کلیمی مشاهده می شود که گویا شاه کاخ عشرت اباد را به او بخشیده بود.

داستان خواندنی: حکایت دزد مسجدی که داماد حاکم شد!

مظفرالدین-شاه-1

عزیزخان کلیمی چنان که گفته شده معشوقه یهودی مظفرالدین شاه بوده و شاه وی را بسیار دوست داشته است.

مظفرالدین شاه چند همسر داشت؟

تعداد زنان حرم‌سرای دوره قاجاریه زیاد بود. در دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، بیشترین تعداد زنان در حرم حضور داشتند؛ اما به گفته منابع تاریخی از دوره‌های بعد از ناصرالدین شاه، تعداد زنان روز به روز کمتر شد. در منابعی که از عهد مظفرالدین شاه بر جای مانده است در مباحث مربوط به بودجه حرم، تعداد زنان مظفرالدین شاه را ۶ نفر ذکر کرده‌اند. به نظر می‌رسد مظفرالدین شاه برای تقلیل مخارج حرم‌سرای خود، تعداد زنان کمتری را اختیار کرد؛ با این حال از مقدار هزینه‌ها چندان کم نشد و خزانه تهی بود.

زنان مظفرالدین شاه
از چپ به راست: مهین‌الدوله و مهین‌السلطنه همسران مظفرالدین شاه

در دوره قاجار، هرچه زمان به جلوتر می‌رفت، از تعدد زوجات کاسته می‌شد و زنان از احترام بیشتری برخوردار می‌شدند. این اوضاع در شهرهای بزرگ، بیشتر مشاهده می‌شد. اولین همسر مظفرالدین شاه، تاج‌الملوک دختر امیرکبیر بود. او که به ام خاقان شهرت داشت، مادر محمدعلی شاه قاجار بود. تاج الملوک را برخی منابع تاریخی شبیه مهدعلیا دانسته‌اند. او زنی سر و زبان‌دار و دارای سیاست بود و از زندگی با مظفرالدین شاه راضی نبود. چنانکه زندگی او با مظفرالدین شاه دچار فراز و فرودهای زیادی شد. نام دو زن دیگر مظفرالدین شاه قاجار که در منابع تاریخی به آن‌ها اشاره شده، شرف‌الدوله و مهین‌السلطنه بوده است.

مظفر الدین شاه و سفر به فرنگ

مظفرالدین شاه مانند پدرش مشتاق سفر به اروپا بود و در روز ۲۳ فروردین ۱۲۷۹ (۱۲ ذیحجهٔ ۱۳۱۷ ه‍.ق) اولین سفر خود را به کشورهای اروپایی آغاز کرد. امین‌السلطان، که در ۲۰ مرداد ۱۲۷۷ ه‍.خ (پنجشنبه ۲۲ ربیع‌الاول ۱۳۱۶ ه‍. ق[۱۲]) برای دومین بار با وعدهٔ تأمین مخارج سفر شاه، به مقام صدارت منصوب شده بود، قراردادی برای دریافت ۲۳ میلیون و پانصد هزار روبل قرضه از روسیه امضا کرد و در ازاء آن عایدات گمرکات ایران را، که ممر اصلی درآمد خزانه بود، به وثیقه گذاشت. با دریافت این قرضه، مقدمات سفر مظفرالدین شاه به فرانسه فراهم شد.

mozaferredinshah

اولین سفر مظفرالدین شاه به اروپا هفت ماه به طول انجامید و در این مدت پنجمین پادشاه قاجار از کشورهای روسیه، اتریش، سوئیس، آلمان، بلژیک، فرانسه و در راه بازگشت از ترکیه (عثمانی) دیدن کرد. از وقایع مهم این سفر سوءقصد به جان مظفرالدین شاه در پاریس بود، که ضارب در کار خود توفیق نیافت و آسیبی به مظفرالدین شاه نرسید.

تست شخصیت کدوم فصل به دنیا اومدی+ نتیجه را حتمن بخوانید

مظفر-الدین-شاه-و-سفر-به-فرنگ
مظفرالدین شاه قاجار در میان پادشاه انگلیس ادوارد هفتم و ملکه الکساندرا در سفر دوم فرنگستان در سال ۱۹۰۲ میلادی را می‌بینید.

مظفرالدین شاه در این دور از سفر به اروپا و در سال ۱۲۷۹ خورشیدی از ضرابخانه بروکسل بازدید نمود و سفارش ساخت قالب برای ضرب سکه با تصویر خود را به این ضرابخانه داد. طراحی و ساخت مدال یادبود موسوم به «بازدید مظفرالدین شاه از دارالضرب بروکسل» توسط مسئول طراحی وقت، آلفونس میچاکس، به افتخار این بازدید صورت گرفته‌است. نام این طراح بر روی این مدال یادبود دیده می‌شود. در همین سال و در هنگام بازدید از فرانسه نشان یادبودی توسط رئیس ضرابخانه پاریس، آگوست پاته، به افتخار او طراحی و ضرب شد.

دو سال بعد، وی پس از دریافت وام جدیدی به مبلغ ده میلیون روبل از روسیه و اعطای امتیازات تازه‌ای در شمال ایران به روس‌ها، عازم اروپا شد.[نیازمند منبع] دومین سفر مظفرالدین شاه به اروپا که در ۱۷ فروردین ۱۲۸۱ (۲۷ ذیحجهٔ ۱۳۱۹ ه‍.ق) آغاز شد شش ماه به طول انجامید و در این مدت مظفرالدین شاه از اتریش، آلمان، بلژیک، فرانسه، انگلستان و ایتالیا بازدید کرد. مقصد نهایی مظفرالدین شاه در این سفر انگلستان بود.

مسافرت سوم شاه به اروپا روز ۱۶ خرداد ۱۲۸۴ (۱ ربیع‌الثانی ۱۳۲۳ ه‍.ق) آغاز شد و ۴ ماه (تا ۱۴ رجب ۱۳۲۳ ه‍.ق) به طول انجامید. این سفر نیز متعاقب دریافت یک وام ۲۹۰ هزار لیره‌ای از بانک شاهنشاهی ایران عملی شد.

این مطالب هم جالب هستند

تست چالشی: کدوم یکی از خانوم های تصویر قبل از زندانی شدن قرار بوده ازدواج کنه؟

چالش جدید: تست بینایی پاندا در میان سگها که فقط تیزبین ها می بینند!

تست چالش بینایی: اگه گوزن داخل تصویر رو پیدا کنی، چشات مثل جغد تیزه!

داستان زن بدکاره و مرد عابد

باهوشا بگن کدام زن زیبا، اوضاع اقتصادی چندان مناسبی ندارد؟

آیا ضریب هوشی شما به اندازه کافی بالاست که این چالش حرکت یک چوب کبریت را در کمتر از 15 ثانیه حل کنید؟

حکایت زنان حقه باز که مرد جوجه فروش را لخت کردند!

جذابترین جای صورت یا اندام زنان و مردان دقیقا کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا