;
سبک زندگیمهارت های زندگی

آیا واقعا فرش ایرانی از نظر خارجی ها معروف و زیباست؟

فرش ایرانی از نظر خارجی ها: هنر فرش بافی یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرها در میان ایرانیان است. چنان‌که قدیمی‌ترین فرش در جهان را اثری ایرانی و متعلق به دوره هخامنشیان می‌دانند.

نکته اینجا است که این هنر در ضمن اصالت و قدمت هر روز اقبال بیشتری را میان ملل و فرهنگ‌های مختلف پیدا می‌کند. زیبایی طرح و نقش یکی از عوامل اصلی در ماندگاری این هنر است که هنرمندان ایرانی با رعایت نکات زیبایی شناختی در متن و حاشیه فرش، فرش ایرانی را به اثری بی‌نظیر تبدیل کرده‌اند.

امتحان کنید

فرش ایرانی از نظر خارجی ها: وقتی عبارت انگلیسی “Rugs” را در گوگل جستجو می نمایید هیچ سایتی با عبارت “Persian Rugs” در صفحه اول گوگل یافت نمی شود. با آنکه خرید فرش ایرانی و خرید فرش دستباف ایرانی در دنیا مطرح است، چگونه است که در گوگل و فضای مجازی اینطور نیست؟

سایت “پرشین راگز” در میان رتبه های اول جستجو (در ایران) میان سایت های مرتبط با “فرش ایرانی” قرار دارد. ولی هدف در رقابت با دیگر سایت های فرش ایرانی ختم نمیشود. هدف رقابت با سایت های خارجی مرتبط با “سایر فرش ها در جهان” میباشد.

جستجو گوگلی لغت “فرش

فرش ایرانی از نظر خارجی ها: متأسفانه هنگامی که عبارت “Rugs” را در گوگل جستجو می نمایید، هیچ سایتی با عبارت فرش ایرانی در صفحه اول گوگل یافت نمی شود؛ دریغ از آنکه روزگاری نه چندان دور فرش ایرانی مفهوم و جایگاهی ویژه داشت و دراین زمینه بر دیگر مناطق برتری داشت.

اما امروزه وب سایت های تولیدکنندگان خارجی در لیست صفحات اول قرار دارند که انواع و اقسام فرش های (چینی، هندی، ترکیه ای، و عربی) را در صدر لیست خود قرار دادند و بخاطر تحریم های چندین ساله، کشورهایی مانند چین توانسته اند دراین مدت از نام و طرح فرش ایرانی بهره گرفته و به بازار جهان، محصولات خود را عرضه کنند و بازار ما را در دست خود بگیرند.

قالی پازیریک

فرش ایرانی از نظر خارجی ها2- قالی پازیریک

فرش ایرانی از نظر خارجی ها: قدیمی‌ترین فرش جهان قالی پازیریک نام دارد که در سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۲۸ خورشیدی توسط یک باستان‌شناس روس در گور یخ‌زده یکی از فرمانروایان سکایی کشف شد و به‌دلیل محل کشف آن، در «دره پازیریک» روسیه، چنین نام‌گذاری شد. در کنار این قالی اشیای باستانی دیگری نیز وجود داشت. این قالی از جنس پشم و به‌شکل مربعی است که هر ضلع آن ۱٫۹۸ متر طول دارد.

قالی پازیریک منقوش به یک حاشیه گل‌دار و تصاویر سوارکاران، آهوهای در حال چرا و جانوران افسانه‌ای با سر عقاب و بدن شیر است. سرگی رودنکو، کاشف این قالیچه، پس از بررسی ساختار فرش و نگاره‌های آن متوجه شباهت زیاد نقش‌مایه‌های این فرش با نقش برجسته‌های تخت جمشید شد. اگرچه بیشتر پژوهشگران این قالی را متعلق به دوره پارت‌ها یا مادها می‌دانند، همچنان درباره قدمت واقعی این فرش نظریه‌های متفاوتی وجود دارد. قالی پازیریک امروزه در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ نگهداری می‌شود.

پرسش‌های متداول

فرش ایرانی از نظر خارجی ها1

استفاده از فرش در فرهنگ ایرانی از کدام دوره تاریخی رایج شد؟

فرش ایرانی از نظر خارجی ها: شواهد تاریخی نشان می‌دهد که استفاده از فرش از دوران هخامنشیان متداول بوده است.

نخستین فرش جهان چه نام دارد؟

فرش ایرانی از نظر خارجی ها: قدیمی‌ترین فرش جهان قالی پازیریک نام دارد که در سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۲۸ خورشیدی توسط یک باستان‌شناس روس در گور یخ‌زده یکی از فرمانروایان سکایی کشف شد.

پرطرفدارترین فرش‌های دستباف ایران در کدام شهرها تولید می‌شوند؟

فرش ایرانی از نظر خارجی ها: شهرهای قم، تبریز و کاشان پرطرفداران‌ترین فرش‌های دست‌بافت ایرانی را دارند.

این مطالب هم جالب هستند:

باورهای عجیب درباره تابستان: هندوانه خوردن در شب چله برای خنک ماندن در تابستان!

مکان های باز شدن بخت که دختران ایرانی با مادرشان می رفتند!(عکس)

آداب غذاخوردن ایرانیان از گذشته تا امروز: تشریفاتی که دیگر نیست

چگونه یک دوستی سمی را تشخیص دهیم و چگونه از خود محافظت کنیم؟

یه اشکال اساسی در تصویر وجود داره! می تونی بگی چیه؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا