;
سرگرمی

9 بزرگترین امپراطوری های جهان؛ پرچم ایران بالاست!

بزرگترین امپراطوری های جهان: ۱۰ امپراطوری بزرگ جهان را معرفی می‌کنیم که در طول قرن‌های پیشین تشکیل شده و در نهایت به بخش‌های کوچک‌تر و کشور‌های امروزی تبدیل شده‌اند.
امپراطوری‌های بسیاری در طول تاریخ تشکیل شده و پس از مدتی به فروپاشی رسیدند. قوانینی که در این امپراطوری‌ها وجود داشت مبنای تشکیل اکثر کشور‌های امروزی می‌باشد. مردمان هر کشور خود را نوادگان امپراطوری‌های پیش از خود می‌دانند و فرهنگ‌های بسیاری از این امپراطوری‌ها همچنان در زندگی افراد دیده می‌شود. در ادامه ۱۰ بزرگترین امپراطوری های جهان را معرفی می‌کنیم که در طول قرن‌های پیشین تشکیل شده و در نهایت به بخش‌های کوچک‌تر و کشور‌های امروزی تبدیل شده‌اند. با ما همراه باشید.

حتمن ببین: آزمون هوش چالشی: کدوم خانوم جذاب از بقیه پولدارتره؟

1. امپراطوری مغول‌ها

بزرگترین امپراطوری های جهان2

امپراطوری مغول‌ها توسط چنگیزخان تاسیس شد. وی در جوانی با خود عهد بسته بود که تمام دنیا را تحت سلطه خود درآورد. اولین اقدام او، متحد کردن قبایل پراکنده مغول بود. سپس کشور گشایی‌هایش را از چین شروع کرد و تا ویتنام و مجارستان ادامه داد. امپراطوری مغول بزرگترین امپراطوری پیوسته در تاریخ بشریت است.

متاسفانه این امپراطوری برای کنترل و حکمرانی بیش از حد بزرگ بود و آن‌ها نتوانستند هیچ وحدتی بین فرهنگ‌های مختلف به وجود بیاورند. مغول‌ها مبارزان بی‌باک و بی‌رحمی بودند که تجربه کمی در اداره کشور و حکمرانی داشتند. با گذشت سالیان دراز، هنوز هم مغول‌ها به عنوان مردمی بی‌رحم و وحشی در ذهن مردم باقی مانده‌اند.

جالبه: ضریب هوشی خود را تست کنید و عدد گم شده را در 12 ثانیه پیدا کنید!

2. امپراطوری عثمانی

بزرگترین امپراطوری های جهان3

امپراطوری عثمانی در زمان اوج قدرتش (قرن شانزدهم و هفدهم)، حدود سه قاره را در بر می‌گرفت. بخش اعظم این امپراطوری شامل جنوب شرقی اروپا، آسیای غربی و آفریقای شمالی بود. امپراطوری عثمانی شامل ۲۹ استان و ایالت‌های متعددی بود که طی گذر زمان به طرق مختلف استقلال پیدا کردند. این امپراطوری به مدت شش قرن مرکز تعامل بین غرب و شرق جهان محسوب می‌شد. در زمان سلطنت سلیمان، با انتخاب قسطنطنیه به عنوان پایتخت و کنترل اراضی وسیعی از مدیترانه شرقی، امپراطوری عثمانی جایگزین امپراطوری روم شرقی (بیزانس) شده و به اوج شکوه خودش رسید.

3. خلافت امویان

نام این سلسله از بنی‌امیه بن عبد الشمس، جد بزرگ خلیفه اول بنی‌امیه نشات گرفته است. اگر چه خاندان بنی‌امیه اصالتاً اهل شهر مکه بودند و درآنجا زندگی می‌کردند، ولی دمشق را به عنوان پایتخت خلافتشان انتخاب کردند. قلمرو امویان تا حدود ۸ میلیون کیلومتر مربع وسعت داشت و در آن زمان جزو بزرگ‌ترین حکومت‌های جهان به شمار می‌رفت.

۴. امپراطوری بیزانس

بزرگترین امپراطوری های جهان4

امپراطوری بیزانس یا همان امپراطوری روم شرقی در قرون وسطی بزرگ‌ترین امپراطوری جهان به شمار می‌رفت. امپراطوری بیزانس در طول بیش از هزار سال حکومت، با وجود تمام جنگ‌ها و خسارت‌ها، به عنوان یکی از قدرتمندترین نیرو‌های اقتصادی، فرهنگی و نظامی در اروپا به حساب می‌آمد. این امپراطوری در سال ۱۲۰۴ و پس از جنگ‌های صلیبی از بین رفت و تقسیم شد. با این حال در سال ۱۲۶۱، قسطنطنیه مجددا احیا گشت، ولی با پیش آمدن جنگ‌های داخلی، این امپراطوری در قرن چهاردهم از بین رفت و به طور کامل سقوط کرد.

۵. امپراطوری هان

در زمانی که تمام کشور چین درگیر جنگ داخلی برای رسیدن به قدرت بود، دولت شین پیروز شد و تمام کشور چین را متحد کرد. هرچند سلسله شین دوام چندانی نداشت، ولی در آن زمان تقریبا ۴۰ میلیون نفر را تحت کنترل خود درآورد. در پایان، امپراطوری هان توانست قدرت را به دست بگیرد و تقریبا ۴۰۰ سال بر چین حکومت کند.

دوران امپراطوری هان به عنوان دوره طلایی چین به شمار می‌رود. در این زمان، چین پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های علمی، تکنولوژی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته است. تا به امروز نیز بسیاری از مردم چین، خود را از قوم هان می‌دانند و قوم هان بزرگ‌ترین قوم و گروه در جهان به حساب می‌آید.

۶. امپراطوری بریتانیا

امپراطوری بریتانیا در اوج شکوه خود به عنوان بزرگ‌ترین امپراطوری تاریخ شناخته می‌شد. زیرا این امپراطوری مساحتی حدود ۱۳ میلیون مترمربع و جمعیتی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر را پوشش می‌داد. زبان انگلیسی که در آن زمان گسترش پیدا کرد به عنوان دومین زبان پرکاربرد در جهان به حساب می‌آید. امپراطوری بریتانیا به دلیل اقداماتش در آن زمان، قطعاً یکی از تاثیرگذارترین امپراطوری‌هایی است که در تاریخ بشر وجود داشته است.

۷. امپراطوری روم

بزرگترین امپراطوری های جهان1

امپراطوری روم متشکل از شرق فرانسه، آلمان، شمال ایتالیا و بخش‌هایی از لهستان بود. این امپراطوری علیرغم مساحت کم، تاثیر زیادی در تاریخ اروپای مرکزی داشت. امپراطوری روم از اوایل قرون وسطی تا قرن نوزدهم ادامه یافت و رسماً در تاریخ ۱۸۰۶ منحل شد. پس از فروپاشی آن، کشور‌هایی مانند سوییس، هلند، اتریش، بلژیک و… استقلال پیدا کردند و دولت‌های جدیدی تشکیل دادند.

۸. امپراطوری روسیه

امپراطوری روسیه از سال ۱۷۲۱ تا ۱۹۷۱ وجود داشت. این امپراطوری پس از امپراطوری بریتانیا و امپراطوری مغول، سومین امپراطوری بزرگ تاریخ از لحاظ وسعت محسوب می‌شود. امپراطوری روسیه در سال ۱۸۶۶ از شرق اروپا تا آسیا و آمریکای شمالی امتداد داشته است.

9. امپراطوری پارس یا هخامنشی

امپراطوری هخامنشی شامل آشوری‌ها، سومری‌ها، اشکانیان، مادها، مصری‌ها و … بود. این امپراطوری تقریبا کل آسیای میانه که شامل فرهنگ‌ها، امپراطوری‌ها و قبایل مختلف بود را با هم متحد کرد. اساساً پارس‌ها بزرگ‌ترین امپراطوری تاریخ باستان را داشتند و در اوج قدرتشان تقریباً هشت میلیون کیلومتر مربع را تحت سلطه خود درآوردند. امپراطوری ساخته شده توسط کوروش بزرگ، بخش‌های بزرگی از سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا را شامل می‌شد.

مطالب جالب پیشنهادی:

پیشنهادی:موزیک ویدیوی بدل امیر تتلو که وایرال شده+ ویدیو

جذاب و خواندنی: داستان آبروریزی مرد متاهل در مهمانی باعث جدایی شد!

طراحی تیریون لنیستر با لباس شاهزاده خانم های دیزنی غوغا کرده+ تصاویر

کدام قطعه باید در گوشه سمت راست پایین این پازل جا شود تا پازل تکمیل گردد؟

آزمون قدرت بینایی: تفاوتهای دو تصویر بچه ها را پیدا کن!

داستان وزیر طمعکاری که مدفوع خود را خورد!

نوشته های مشابه

24 دیدگاه

  1. دروغ ننویسین هخامنشی خیلی بزرگتر از عثمانی بوده تو ویکی پدیا بزنین میبینین یکم مطالعه هم تو کتابای تاریخی کنید متوجه میشید

  2. اینقدر به خودتان پپسی باز نکنید ایران هر چی بوده مال ترکهاست هخامنشی یک دولت معمولی بوده به دروغ این‌قدر بزرگ کردین تو تمام دنیا به دروغها ی هخامنشی می‌خندند دوم ساسانیان که خراج گذار ترک‌های امپراتوری خزرها بودند کوروش که یکی از بزرگترین پادشاهان هخامنشی توسط یک زن پادشاه ترک‌های آسیای میانه ماساگتها اسمش توروس خاتون بوده به قتل رسیده است

    1. ترک که اصالت نداره همه از نسل مغول ها هستند.تنها قومی که تو ایران اصالت داره قوم لره که حکومت هخامنشیان رو تشکیل دادند

    2. سلام
      مرحوم کسروی کنایه‌ی جالبی به کسانی که تاریخ کشورشان را نمی‌دانند و نمی‌خوانند و بدتر از همه به سخره می‌گیرند، زده است.
      یادش گرامی باد!

    3. کجا بودی تا حالا
      حتی دشمن های ایران هم
      نتونستن اسم کورش کبیر و پارس رو
      بی احترامی کنن چ برسه به تو
      بنظرم دیگه مطالعه نکن
      قرص هم بیشتر بزن
      بیشتر بری فضا

  3. سلام امپراطوری بریتانیا که شامل استرالیا کانادا هند قسمتی از آفریقا خود انگلستان و… میشد حدود 33 میلیون کیلومتر مربع میشد نه 13 میلیون کیلومتر مربع.
    و امپراطوری مغول نزدیک سی میلیون کیلومتر مربع میشد.

  4. درود بر میهنم ، درود بر پیشینیان پر افتخار میهنم، درود بر مردم آزاد اندیش و نیکو سرشت میهنم
    هنگامه ی خود را بخوانید تا روشنایی راهتان شود.

  5. سلام علیکم اونجا که راجب امپراتوری روسیه توضیح می‌دادید این حکومت سال ۱۹۱۷ سرنگون شد نه ۱۹۷۱ لطفاً باعث گمراهی مردم نشید

  6. این که پرچم ایرانی ها رو اینطور که گفتی بالا نبرد!! جزو آخرین بودیم یعنی نهمین امپراطوری!!! احتمالا از آخر به بالا حساب کردی😅😅

  7. زنده باد حکومت هخامنشیان عدالت و بزرگی دوتا از چیزای خوبی بود که داشتند متاسفانه ایران ما وقتی به گذشته اش نگاه میکنی فک میکنی آینده اس

  8. سلام دوست عزیز
    اتفاقا بعد از انقلاب اسلامی بود که حتی یک وجب از خاک کشور جدا نشده ، یه کم تاریخ خوندن هم خوبه . . .

  9. امپراتوری بریتانیا از نظر وسعت و امپراتوری هخامنشی از نظر جمعیت از همه بزرگتر بودن…
    خلافت امویان هم در زمان هشام بن عبدالملک بسیار بزرگ و قدرتمند بوده

    1. امپراتوری پادشاهی هخامنشی قدرتمند هم بوده نسبت به خیلی از سلسله های خارجی ها بیگانگان کل دنیا حساب میبردن میترسیدن از قوم بزرگ آریایی ها سلسله هخامنشیان بزرگ

  10. مهم نفر چندم بودن لیست نیست
    مهم عدالته که نفر اول هستیم تو دنیا در تمام امپراطوری ها
    منشور اخلاقی کوروش کبیر

  11. کمی تاریخ مطالعه کن،،هم در مورد پارسها هم در مورد قوم ترک،بهتر متوجه میشی

  12. سلام!
    ایران مانند فرش نفیس و عتیقی است که هر گوشه‌ی آن را مردمانی با اصالت و خرد‌فرهنگ و زبانی گونه گون تشکیل داده است و بدون هر کدام این فرش ارزشی ندارد. نکته‌ی مهم اینجاست که اقوام ایرانی لر، کرد، ترک، بلوچ، ترکمن و… ایران را تشکیل می‌دهند و همه زبان فارسی را تکلم می‌کنند. کسی که زبان مادریش فارسی است الزاما جزو قوم فارس نیست. اصولا در ایران قومی به نام قوم فارس نداریم که ویژگی قومی داشته باشد. زبان مادری سایر اقوام نیز لزوما مشخصه‌ی تعلق فرد به آن قوم نیست زیرا اقوام در ایران در زمان های تاریخی تطور یافته‌اند.

  13. سلام ،۱_ اینکه همه ازنسل یک پدرومادرم۲-ترک داریم تاترک شماقیافه ت شبیهه ترکهای ازبکه یامغول مطمئنم هیچکدام ترکهای ایران وحتی ترکیه هیچ تفاوتی ازچهره بامن لر ندارندازلحاظ ژنتیک تحقیق کنیدحتی افسانه ها پسران فریدون را(سلم،تور،ایرج)معرفی میکنند،دراخر درفامیل من نصف لر،نصف ترک زبانند،واقعافرقی نداره برای هیچکدوممون،دراخر قومیت انتخابی نیست پس تعصب وقیافه گرفتن نداره چه خدمتی یادستاوردی برای بشریت داشتن مهمه وگرنه نقی باشی یاتقی

  14. امپراطوری هخامنشی زمان خودش 44 درصد قلمروهای کشف‌شده‌ی اون زمان رو شامل می‌شده. این رکورد تو گینس ثبت شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا