;
سرگرمی

باستان شناسان زبان باستانی را بر روی لوح قدیمی کشف کردند.

کشف زبان باستانی از لوح قدیمی: باستان شناسان اخیراً در یک یافته حیرت انگیز در حین کاوش در ترکیه، زبان باستانی ناشناخته ای را کشف کرده اند که روی یک لوح باستانی حک شده است.

طبق گفته دانشگاه Julius-Maximilians-Universität Würzburg آلمان، یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی مشهور، این زبان گمشده متعلق به خانواده هند و اروپایی است که شامل بسیاری از زبان های مرتبط است که اعتقاد بر این است که به یک اجداد مشترک ماقبل تاریخ بازمی گردد.

نزدیک به نیمی از جمعیت جهان به زبان هند و اروپایی صحبت می کنند که انگلیسی، هندی، اسپانیایی، فرانسوی، روسی، پرتغالی، آلمانی، پنجابی و بنگالی از جمله پرگویش ترین زبان ها هستند. این زبان ها بومی مناطق مختلفی از جمله اروپا، فلات ایران و شمال شبه قاره هند هستند.

آخرین شناسایی یک زبان هند و اروپایی از یک متن آیینی حک شده بر روی یک لوح یافت شده در سایت میراث جهانی یونسکو در Boğazköy-Hattusha در استان چوروم در شمال ترکیه ناشی شده است. بوغازکوی-هاتوشا زمانی پایتخت امپراتوری هیتی بود، یک قدرت برتر در خاور نزدیک در اواخر عصر برنز (تقریباً 1650-1200 قبل از میلاد).

تست جالب: فقط یک نابغه میتواند در 7 ثانیه شوهر واقعی زن باردار را تشخیص بده.

کشف زبان باستانی از لوح قدیمی در ترکیه

قدمت کاوش ها برای کشف زبان باستانی از لوح قدیمی

برای بیش از یک قرن، کاوش‌ها به رهبری موسسه باستان‌شناسی آلمان (DAI) در بوغازکوی-هاتوشا ادامه دارد. تا به امروز، تقریباً 30000 لوح گلی کشف شده است که جنبه های مختلف زندگی در دوران هیتی را روشن می کند. این لوح ها دارای کتیبه هایی به خط میخی هستند که قدیمی ترین سیستم نوشتاری شناخته شده محسوب می شود. سومریان،قومی باستانی در بین النهرین در بیش از 5000 سال پیش، خط میخی را برای نوشتن در دنیای باستان استفاده می کردند.

بیشتر کتیبه‌های کشف شده در بوغازکوی-هاتوشا، زبان منقرض شده هیتی، قدیمی‌ترین عضو تأیید شده خانواده هند و اروپایی را نشان می‌دهد. این سایت همچنین شواهدی از زبان های دیگر مانند لووی و پالائیک ارائه می دهد.

با این حال، کاوش‌های امسال که توسط پروفسور دکتر آندریاس شاخنر از دپارتمان DAI در استانبول رهبری می‌شد، به طرز شگفت‌انگیزی یک زبان منقرض شده ناشناخته را آشکار کرد. این زبان جدید که در یک لوح خط میخی حاوی متن آیینی هیتی رمزگذاری شده است، در کتیبه هیتی به عنوان «زبان سرزمین کالاشما» نامیده می‌شود. منطقه مرتبط با کالاشما احتمالاً مربوط به شهرهای امروزی بولو یا گرید در شمال ترکیه است.

جالب و خواندنی: دولت ژاپن به دانش آموزان شهر هوکایدو گوش ماهی رایگان برای ناهار مدرسه ارائه می دهد

کشف زبان باستانی از لوح قدیمی

دانیل شومر، رئیس کرسی مطالعات خاور نزدیک در Julius-Maximilians-Universität Würzburg، در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «هیتی ها علاقه منحصر به فردی به ثبت آیین ها به زبان های خارجی از خود نشان می دادند.

اگرچه کشف زبان باستانی از لوح قدیمی اخیراً کشف شده تا حد زیادی به صورت معما باقی مانده است، پروفسور الیزابت ریکن از دانشگاه فیلیپس آلمان در ماربورگ، متخصص زبان های آناتولی، تایید کرده است که زبان کالاسمائیک متعلق به خانواده هند و اروپایی است، همانطور که توسط Julius-Maximilians-Universität Würzburg گزارش شده است.

در اوایل سال جاری، محققان با رمزگشایی جزئی از خط کوشانی «ناشناخته»، یک سیستم نوشتاری باستانی که برای دهه‌ها دانشمندان را گیج کرده بود، به پیشرفت چشمگیری دست یافتند. یافته های آنها در مجله Transactions of the Philological Society منتشر شد.

مطالب جالب پیشنهادی:

اینو ببین: 3 تفاوت بین تصاویر وجود داره؛ آیا قدرت دیدت خوبه؟

چالش جدید: آیا می توانید 3 روباه متفاوت را در کمتر از 15 ثانیه پیدا کنید؟

خیلی جالبه: جدیدترین تخیل تصویری که اگر هوش ذهنی بالایی دارید آن را ببینید!

تست جدید محک بینایی: اگه قورباغه را در 10 ثانیه تونستی در آکواریوم پیدا کنی چشات خیلی تیزه

حتما ببینید: قدیمی ترین کپسول زمان جهان در لهستان کشف شد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 7 =

دکمه بازگشت به بالا