;
ریپورتاژ آگهی

زیرسازی اصولی چمن مصنوعی

چکیده : زیرسازی چمن مصنوعی ، یکی از مهم ترین مراحل در اجرا و نصب چمن مصنوعی می باشد . یک زیرسازی استاندارد ، موجب افزایش طول عمر و کیفیت چمن مصنوعی خواهد شد .

آیا برای چمن مصنوعی به زیر سازی نیاز داریم از سوالات پر تکرار در مورد استفاده از چمن مصنوعی است.در این مقاله به سطوح متنوع برای استفاده از چمن مصنوعی می پردازیم تا متوجه شویم کدام یک به زیر سازی احتیاج دارند یا ندارند.

عناوین مهم این مقاله عبارتند از:

  • زیر سازی چمن مصنوعی چیست
  • سطوح مورد نیاز به زیر سازی چمن مصنوعی
  • نحوه زیر سازی چمن مصنوعی

زیر سازی چمن مصنوعی چیست

اگر به دنبال یک نصب استاندارد برای چمن مصنوعی هستید، بدون شک زیر سازی یکی از موارد اولیه برای شروع نصب است.

با زیر سازی با کیفیت می توانید یک نصب موفق و با دوام را داشته باشید که سالیان سال بدون آنکه فرسوده شود یا جا به جا شود از آن استفاده کنید.

پس تا اینجا به جواب این سوال که آیا برای چمن مصنوعی به زیر سازی نیاز داریم یا نه پاسخ داده شد و جواب این سوال مثبت است.

اما خود مقوله زیر سازی چمن مصنوعی به چه معناست . شاید بهتر باشد قبل از آنکه به سراغ انواع زیر سازی بپردازیم خود زیر سازی را مشخص کنیم.

زیر سازی در واقع مهیا کردن یک سطح یا یک زمین قابل استفاده و ناب برای اجرای چمن مصنوعی است.

وقتی ما قصد داریم که چمن را بر روی یک سطح مثلا روی سطح سیمانی،  آسفالت و غیره نصب کنیم ابتدا باید شرایط لازم برای اجرا را مهیا کنیم.

در بسیار از مواقع مشتریان خود اقدام به نصب می کنند که زیر سازی انجام نمی شود و اگر هم انجام شده باشد به صورت غیر حرفه‌ای است که به مرور زمان بر عمر چمن مصنوعی و استفاده از آن خلل ایجاد می شود.

برای همین استفاده از تیم متخصص برای اجرای زیر سازی استاندارد کاملا مورد نیاز است.

سطوح مورد نیاز به زیر سازی چمن مصنوعی

در کنار پاسخ به این سوال که آیا برای چمن مصنوعی به زیر سازی احتیاج داریم، این سوال هم حائز اهمیت است که آیا سطحی که ما قصد اجرای چمن مصنوعی داریم به زیر سازی احتیاج دارد؟

در ادامه به سطوحی که به زیر سازی قبل از اجرای چمن مصنوعی نیاز دارند می پردازیم.

  • سطوح نفوذ پذیر
  • سطوح نفوذ ناپذیر

سطوح نفوذ پذیر

معمولا وقتی می خواهیم چمن مصنوعی را اجرا کنیم، باید به نوع سطح دقت کنیم. این سطح اگر از مواد نرم مثل خاک باغچه، ماسه، شن و از این قبیل باشد سطوح نفوذ پذیر لحاظ می شود.

روشی که برای زیر سازی این نوع سطوح استفاده می شود اصطلاحا آنباند یا unband  گفته می شود که باید ابتدا سطح مورد نظر را از هر گونه علف هرز و دیگر گیاهان خودرو که ممکن است در ادامه ایجاد خلل در نصب کنند پاکسازی شود.

در این میان می توان از علف کش‌ها استفاده کرد.

بعد از این مرحله نوبت به استحکام سازی سطح مورد نظر می رسد که بعد از اجرا دچار فرو رفتگی نشود و یک سطح همدست به ما بدهد.

بنابراین زیر سازی با ضخامتی بین 10 الی 22 سانتی متر انجام می شود. و بعد از این مرحله که لایه ضخامتی یک دست و یک اندازه را مهیا کردیم باید از لوله‌های زهکشی استفاده کنیم که خروج آب را امکان پذیر کند برای زمانی که قصد شستن چمن را داریم یا آب برف و باران روی آن جمع شده است و باید خروج یابند.

سطوح نفوذ ناپذیر

در مورد سطوح نفوذ ناپذیر دو حالت به وجود می آید. یکی اینکه برخی از سطوح سخت چون سیمان که جز دسته نفوذ ناپذیر محسوب می شوند اصلا نیازی به زیر سازی ندارند.  مگر استثنائاتی وجود داشته باشد و بخواهیم ایجاد شیب بندی کنیم که در این مورد زیر سازی مهم است.

از طرف دیگر سوح نفوذ ناپذیر دیگر مثل قیر،آسفالت، یا ایزوگام باید زیر ساز انجام شوند تا در مرحله اجرا که از چسب مخصوص استفاده می کنیم با موارد مذکور خللی ایجاد نشود و نصب هماهنگ و صحیح انجام شود.

نحوه زیر سازی چمن مصنوعی

با توجه به این موارد قبل از آنکه بخواهید به سراغ انتخاب چمن مصنوعی بروید بهتر است نوع سطح را مشخص کنید.

گاهی با انجام زیر سازی باز هم نیاز است از چمن مصنوعی باکیفیت و پر تراکم استفاده کنیم تا کارایی بهتری را به شما ارائه دهد. برای همین زیر سازی از شروط اولیه قبل از نصب است.

برای زمین‌های خاکی مثل باغچه، حیاط، ورزشگاه‌ها و مکان‌های بدینگونه که دارای علف‌ و چمن طبیعی بوده‌اند زیر سازی مهمترین اقدام است.

همانطور که گفته شد زمین مورد نظر عاری از هر گونه علف خودرو و غیره  شود، برای این منظور از سم و علف کش‌ها استفاده می کنیم.

بعد از آن شن کشی و سنگ کشی انجام می شود تا زمین صاف و یکدست شود و زیر آن ناهموار نباشد.

سپس نوبت به پهن کردن چمن مصنوعی با همان طرح و رنگی می رسد که شما انتخاب کرده‌اید و قرار است نصب شود.

نصب چمن مصنوعی

آیا برای چمن مصنوعی به زیر سازی نیاز داریم، جواب مثبت است و باید زیر سازی را الویت قرار  دهیم.

بدون زیر سازی نصب  چمن مصنوعی ما اشتباه خواهد بود و یک نصب بی کیفیت خواهیم داشت که طول عمر چمن مصنوعی را هم زیر سوال خواهد برد.

بعد از زیر سازی  نوبت به نصب چمن مثل برش زدن، کنار هم قرار دادن، چسباندن و دیگر مراحل بعد از نصب  می رسد.

چمن مصنوعی شیراز چمن

چمن مصنوعی جز پر کاربردترین کفپوش‌های مورد استفاده در این سال‎هاب اخیر است که به دلیل هزینه کمتر از چمن طبیعی و نصب آسان تر کاربران زیادی از آن بهره مند می شوند.چمن مصنوعی نصب آسانی دارد اما نیازمند به مقررات قبل از نصب است. یکی از آن‌ها زیر سازی است. چمن مصنوعی را میتوان در سایت شیراز چمن به صورت آنلاین و یا حضوری در شیراز خرید و ثبت سفارش کرد . در شیراز چمن ، علاوه بر چمن مصنوعی ، میتوان محصولات سبز دیگر مانند فنس چمنی و گرینوال مصنوعی را نیز تهیه کرد .

زیر سازی از مهمترین اقداماتی است تا بتوانیم یک نصب  باکیفیت به بهترین شکل داشته باشیم.

برخی دچار سر درگمی می شوند که آیا سطحی که می خواهند از چمن مصنوعی بپوشانند نیازمند زیر سازی است یا نه که در این مقاله به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم اما بهتر است قبل از خرید حتما از متخصصین این حرفه سوال کنید و بعد وارد خرید و نصب چمن مصنوعی شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا