;
سرگرمی

دهان حقیقت اولین دروغ سنج جهان که زنان خیانتکار را لو می داد!

دهان حقیقت: نقاشی “دهان حقیقت” لوکاس کراناخ یکی از محبوب ترین افسانه ها را نشان می دهد که در ایتالیای باستان سرچشمه گرفته است. در این دوره نقاشی هایی با مضامین داستان ها و باورهای مختلف در نقاشی اروپایی بسیار رواج داشت. طرح بوم چیست و چرا شیر موجود در تصویر را دروغ سنج زمان خود می نامند؟

اول از همه، باید فهمید که “”دهان حقیقت”” چیست؟ “دهان حقیقت” یک تخته سنگ مرمر گرد باستانی با قطر ۱.۷۵ سانتیمتر است که ماسکی از تریتون را نشان می دهد و قدمت آن به قرن اول پس از میلاد باز می گردد. در زمان امپراتوری روم، این ماسک یکی از دریچه های کلواکای ​​بزرگ در رم را پوشانده بود. با این حال، معروف ترین کارکرد «”دهان حقیقت”» نقش آن به عنوان دروغ یاب است.

از قرون وسطی اعتقاد بر این بود که اگر کسی که دروغ می گوید دستش را در دهان مجسمه بگذارد، مطمئناً مجسمه دست دروغگو را گاز می گیرد. در قرن چهاردهم، این سنت به یک داستان محبوب تبدیل شد. در صحنه واقعی روی بوم لوکاس کراناخ، «”دهان حقیقت”» نه با نقاب خدای رودخانه، بلکه با مجسمه‌ای ترسناک به شکل یک شیر نشان داده می‌شود.

نقاشی دهان حقیقت:

دهان حقیقت1

نقاشی “”دهان حقیقت”” یکی از محبوب ترین افسانه ها را نشان می دهد که در ایتالیای باستان سرچشمه گرفته است. بر اساس این طرح، زنی متهم به زنا باید در حضور شوهر، شاهدان و قاضی آزمون «”دهان حقیقت”» را می‌گذراند.

زن ادعا می کند که فقط شوهرش و احمق پشت سر زن او را لمس کرده اند و از آنجایی که حقیقت را می گوید، شیر دست او را دست نخورده رها می کند. همه چیز این است که زن وقتی جلوی مجسمه ظاهر می شود نقشه ای حیله گرانه کشیده.

او معشوقش را متقاعد کرد که در پوشش یک احمق با او بیاید و درست قبل از اینکه دستش را به دهان مجسمه بگذارد، او را در آغوش بگیرد و از این طریق خود را از در معرض قرار گرفتن تهمت و تحقیر نجات دهد. احمق پشت سر زن در واقع معشوق او با لباس مبدل است، اما شاهدان او را جدی نمی گیرند. و بعد قسم می خورد که هیچ مردی جز شوهرش و این احمق به او دست نزده است. زن زناکار با اطمینان دست خود را دراز می کند و کاملاً مطمئن است که مجسمه به لطف فریبکاری حیله گرانه دست او را گاز نمی گیرد و رها می کند.

نقاشی لوکاس کراناخ “”دهان حقیقت””

دهان حقیقت6

لوکاس کراناخ در سمت راست صحنه، شوهر حسودی را در کت سیاه تیره به تصویر کشید که نگاهش به شیری در انتظار صدور حکم است. در سمت چپ قضات هستند که تایید می کنند دست زن آسیبی ندیده است و در سمت راست، دو بانوی دادگاه، شاهدانی که ظاهراً از نتیجه راضی هستند. شیر کراناخ در برخی از جزئیاتش (به ویژه دهان باز و یالش)، شباهت زیادی به «شیر برانزویک» دارد. به احتمال زیاد لوکاس کراناخ از نزدیک در مورد شیر برانزویک، بزرگترین اثر بازیگران قرون وسطایی، می دانست. شیر در اواسط قرن دوازدهم توسط هنری، دوک ساکسونی ساخته شد. این مجسمه نمادین تا به امروز باقی مانده است.

مجسمه شیر برانزویک

لوکاس کراناخ یک ترکیب زیبا و متعادل در قالب مربع بوم ایجاد کرد. چیدمان فیگورها و رنگ ها ریتم واضحی را در کار ایجاد می کند. به نظر می رسد که شوخی در یک شنل آبی توسط چهره هایی از قاضی و دو جفت شاهد قاب گرفته شده است. ردای خز همسر فریب خورده با استادی یال شیر را بازتاب می دهد. در سمت راست قهرمان دیگری است که مستقیماً به تماشاگر نگاه می کند و او را شریک این روند و شاهد یک صحنه نمایشی دروغین می کند.

دهان حقیقت4

 داستان معروف تریستان و ایزولد

The Mouth of Truth در پیام خود بسیار یادآور یکی دیگر از افسانه های قرون وسطایی درباره تریستان و ایزولد است. ایزولد همچنین یک زن گناهکار است که به لطف حیله گری خود از مجازات فرار کرد. زنی که توسط شوهرش، شاه مارک، به زنا با تریستان متهم شده بود، در پیشگاه خدا و قضاوت آورده می‌شود و سوگند بی‌گناهی می‌خورد. و در این افسانه، مانند افسانه لوکاس کراناخ، زن و معشوقش از ترفندهایی برای فریب جامعه استفاده می کنند.

شایعه رابطه تریستان و ایزولد دهان به دهان می رود، روز به روز بیشتر می شود و در نهایت به جایی می رسد که برای اثبات بی گناهی ایزولد باید به قضاوت خداوند متوسل شود. ایزولد برای اثبات بی گناهی خود باید با پای برهنه روی اتوی داغ راه برود. آزمون فوق العاده دشوار است. و برنامه چه بود؟ تریستان لباس یک زائر فقیر را می پوشد و در دربار حاضر می شود. هیچ کس به او شک نمی کند.

تریستان مبدل، ایزولد را در آغوش می گیرد و او را به مکان مشخص شده می برد. سپس ایزولد علناً اعلام می کند که هیچ کس او را در آغوش نگرفته است، مگر شوهرش و زائری که او را به محل قضاوت خداوند منتقل کرده است. لباس مبدل او به تعبیر لوکاس کراناخ بازتاب لباس احمق پشت سر زن در تابلو کراناج است.

شاهکار نقاشی آلمانی رنسانس اثر لوکاس کراناخ بزرگ را می توان از مهم ترین آثار او برشمرد که هنوز هم در اختیار مجموعه داران خصوصی است. این کار ۵۰۰ سال پیش تکمیل شد. برای قرن ها، شهرت افسانه ای “”دهان حقیقت”” به عنوان یک آشکارساز دروغ، آن را به یک جاذبه گردشگری محبوب در رم تبدیل کرده است.

این موتیف بسیار تحسین برانگیز حتی در صحنه ای در فیلم هالیوودی در تعطیلات رومی در سال ۱۹۵۳ با بازی گریگوری پک و آدری هپبورن دیده می شود.

دهان حقیقت5

گردشگران که می خواهند از دهان حقیقت بازدید کنند

افسانه می گوید که اگر دروغگو باشید و دست خود را داخل بوکا دلا وریتا رم، چهره ای مرمرین که به دهان حقیقت معروف است، قرار دهید، انگشتانتان را از دست خواهید داد . اما اکنون سفر به این بنای تاریخی، که مدت‌ها برای گردشگرانی که از شهر بازدید می‌کنند به عنوان یکی از موارد ضروری در نظر گرفته می‌شود، به این معنی است که مقداری از پول خود را نیز از دست خواهید داد.

دهان حقیقت7

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا