;
آرایش و زیباییمد و زیبایی

روغن جوجوبا برای پوست و مو یک مرطوب کننده عالی بدون ایجاد حس چربی!

روغن جوجوبا برای پوست و مو

روغن جوجوبا برای پوست و مو یکی از روغنهای مشهور زیبایی است که به دلیل خواص عالی و منحصر بفردش سالهاست که تبدیل به یکی از روشهای مراقبت پوستی در میان دیگر محصولات زیبایی، شده است. با مد و زیبایی مجله گفتنی همراه باشید.

روغن جوجوبا چیست؟

جوجوبا (در اصل با تلفظ هوهوبا) یک موم مایع است که بسیار شبیه به روغن‌های طبیعی پوست (سبوم) است. بله درست است، جوجوبا روغن نیست بلکه واقعا یک موم مایع گیاهی است. این روغن شگفت انگیز از دانه جوجوبا (Simmondsia chinesis) به دست می‌آید. این گیاه بومی مناطق خشک آمریکا از جمله کالیفرنیا و آریزونا و همچنین بخشهایی از شمال مکزیک است.

جوجوبا بیشتر به خاطر خواص مرطوب کننده‌اش مشهور است. این ماده رطوبت را به پوست جذب کرده و بدون ایجاد حس چربی آن را مرطوب می‌کند. همچنین به تولید اسید پوست، که متعادل کننده pH پوست است کمک می‌کند که باعث حفاظت پوست از باکتری‌های مضر می‌شود.

در مقایسه با سایر روغنهای گیاهی به دلیل پایداری فوق العاده، جوجوبا به راحتی فاسد نخواهد شد. همچنین بی بو است. این بدین معناست که روغن جوجوبا گزینه خوبی برای لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات زیبایی است.

همچنین بخوانید: رشد ناخن با آب نمک و زیتون: با این روش مقاومت ناخن ها را بالا می برید!

روغن جوجوبا: تاریخچه این روغن فوق العاده

اگر چه بومیان آمریکا از آن برای درمان ناراحتی‌ها و زخمهای پوست و احتمالا موارد بیشتر استفاده می‌کردند اما جوامع مدرن از دهه ۱۹۷۰ پی به خواص آن بردند. . این روغن برای همه چیز از لوازم آرایشی تا لامپ‌های نفتی تا روان کننده‌های صنعتی استفاده می‌شد.

حدودا ۱۰۰ سال، نهنگ‌های اسپرم برای روغن نیمه مومی که در سرشان وجود دارد، شکار می‌شدند هنگامی که در دهه ۱۹۷۰ این نهنگ‌ها در معرض خطر تهدید قرار گرفتند، شکار آنها غیر قانونی اعلام شد و روغن جوجوبا محبوبتر شد. روغن جوجوبا یک روغن مومی مشابه با ترکیبی مشابه است که جایگزین خوبی برای روغن نهنگ است. همچنین می‌تواند از کشتن حیوانات در معرض خطر نابودی جلوگیری کند، این هم یکی از مزایای روغن جوجوبا است.

امروز ۴۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی در جنوب غربی ایالات متحده به کشت گیاه جوجوبا به منظور استفاده از روغن آن اختصاص داده شده است. از آنجایی که تعداد کمی از محصولات مورد تقاضا را می‌توان در همان آب و هوا رشد داد، کشت جوجوبا برای زمین مناطق بیابانی و جوامع گیاهی و جانوری در این مناطق مفید است.

خواص اثبات شده روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یک مرطوب کننده عالی است که به همین خاطر در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی وجود دارد اما فواید دیگری هم برای این موم بیابانی وجود دارد. علاوه بر مرطوب کنندگی، روغن جوجوبا دارای خواص زیر است:

شبیه به روغن طبیعی پوست سبوم است (مرطوب کننده است بدون ایجاد چربی روی پوست)
ضد قارچ
سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی که سلامت پوست را تامین می‌کند (ویتامین E و B کمپلکس، روی، مس، سلنیوم، کروم و ید بالا)
آنتی اکسیدان
تسکین دهنده
ضد باکتری
ضد التهاب

مرطوب کننده

همچنان که قبلا گفته شد، روغن جوجوبا یک مرطوب کننده شگفت انگیز است و همچون روغن طبیعی سبوم درون پوست جذب می‌شود. از آنجایی که شبیه به سبوم طبیعی است و به تنظیم تولید چربی کمک می‌کند، بنابراین روغن جوجوبا یک روغن عالی برای پوستهای چرب، خشک و طبیعی است (یا برای آنهایی که سه بار در روز مرطوب کننده استفاده می‌کنند).

آن را به لوازم آرایشی و بهداشتی خانگی اضافه کنید یا از آن به تنهایی برای پوست استفاده کنید یا برای تعادل چربی روی صورت. جوجوبا را می‌توان روی کوتیکول‌ها، برای چروکها و ترکهای پوستی هم استفاده کرد.

پاک کننده آرایش طبیعی

به دلیل اینکه روغن جوجوبا نزدیک به سبوم است و منافذ را نمی‌بندد، روشی عالی برای پاک کردن آرایش بدون خشک کردن پوست است. چند قطره روغن جوجوبا را روی یک گلوله پنبه بگذارید و روی پوست بکشید. انجام دادن این مراقبت پوستی قبل از پاک کردن پوست می‌تواند به پاک کردن پوست به شیوه‌ای بهتر کمک می‌کند.

متعادل کننده چربی

ممکن است استفاده از روغن روی پوست چرب عجیب به نظر برسد اما این واقعیت دارد. روغن جوجوبا مثل پاک کننده روغنی به دو روش عمل می‌کند. ابتدا به روغنها چسبیده و آنها را از روی پوست کنار می‌زند. همچنین به پوست آبرسانی می‌کند بنابراین غدد چربی (غددی که سبوم طبیعی را می‌سازند) زیاد چربی تولید نمی‌کنند.

وقتی پوست از شستشوی زیاد خشک می‌شود، غدد سبابه بوسیله تولید سبوم بیشتر، چربی پوست را جبران می‌کنند. این موجب ایجاد یک چرخه معیوب چرب شدن پوست می‌شود. روغن جوجوبا به تنظیم تولید سبوم کمک می‌کند که کاهش دهنده چربی و متعادل کننده پوست است. پس به جای استفاده از آن شوینده‌هایی که گاها حاوی مواد شیمیایی و نامناسب برای پوست هستند از روغن جوجوبا برای تمیز کردن پوست استفاده کنید.

بالم لب

به دلیل مرطوب کننده بودن روغن جوجوبا می‌توان آن را به عنوان یک مرطوب کننده لب بکار برد. این یک ماده معمول در بالم‌های لب خانگی است اما می‌توانید خودتان آن را به نحو بهتری استفاده کنید. برای یک بالم لب خانگی سریع، مقداری کره کاکائو یا کره شی را با روغن جوجوبا ذوب کرده و خنک کنید و در تیوبها یا ظرفهای کوچک بالم لب بریزید.

درمان مشکلات پوستی

مشکلات پوستی همچون اگزما و پسوریازیس اغلب همراه با خشکی و التهاب پوست هستند. جوجوبا خیلی خوب پوست را آبرسانی می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. همچنین با عفونتهای قارچی که اغلب ناشی از اگزما و پسوریازیس هستند، مبارزه می‌کند.

روغن مو

جوجوبا همه کاره و درمان کننده است. روغن جوجوبا می‌تواند موهای زبر را هیدراته کرده و ساقه مو را صاف کند. همچنین به هنگامی که در حین شامپو زدن به پوسته سر ماساژ داده شود، به درمان شوره سر کمک می‌کند. این روغن مرطوب کننده برای حفظ موی کودکان از خشکی و پیچ خوردن عالی است. برای مردان خانواده هم روغن جوجوبا به عنوان یک روغن ریش عملکرد عالی دارد.

درمان آفتاب سوختگی

به طور کلی استفاده از روغن برای آفتاب سوختگی ایده خوبی نیست زیرا می‌تواند گرما را درون خود نگه دارد، اما جوجوبا از لحاظ فنی موم است بنابراین باعث نگرانی نیست. مومهایی همچون جوجوبا یا موم زنبور واقعا می‌توانند از پوست محافظت کنند در عین حال که آن را بهبود می‌دهند.

جوجوبا حاوی ویتامین E است که می‌تواند پوست به درمان آفتاب سوختگی کمک کند در عین حال که از آن محافظت می‌کند. همچنین به کاهش لایه برداری کمک می‌کند. پوست سوخته را با چند قطره از جوجوبا بپوشانید.

درمان قارچ و زگیل پا

جوجوبا یک روغن ضد قارچی شگفت انگیز است که می‌تواند به درمان و جلوگیری از عوارض و عفونت‌های قارچی یعنی بیماری پای ورزشکاران، زگیل‌ها و قارچ ناخن که اغلب روی پا تاثیر می‌گذارد، کمک کند. چند قطره از این روغن را دو تا سه بار در روز روی موضع استفاده کنید.

درمان آکنه با روغن جوجوبا

منافذ پوستی مسدود شده علت اصلی آکنه و جوشهای سرسیاه هستند و روغن جوجوبا می‌تواند به رفع آنها کمک کند. از آنجایی که روغن جوجوبا منافذ را مسدود نمی‌کند اما می‌تواند روغن اضافی و کثیفی پوست را پاک کند، جوجوبا یک روش ملایم برای درمان آکنه است. همچنین چون به بازسازی سریع سلول کمک می‌کند، می‌تواند به درمان زخم‌های مرتبط با آکنه یا اسکار ناشی از آکنه نیز کمک کند (خداحافظ جای جوش نوجوانی).

تسکین دهنده پوست کودکان و نوزادان

از آنجایی که جوجوبا بهبود دهنده و مطمئن است، انتخابی عالی برای کوچولوهای خانواده است. چند قطره از جوجوبا را روی کلاه نوزاد استفاده کنید تا با باکتریهای مشکل ساز مقابله کند. اضافه کردن روغن جوجوبا به آب حمام کودک روش آسان دیگری برای آبرسانی پوست آنها است.

روغن ماساژ

روغن مرطوب کننده برای ماساژ نیز خوب است. گاهی اوقات کودکان فقط نیاز به کمی زمان برای آرامش داشتن به همراه پدر یا مادر در طول روز دارند. چند قطره اسانس روغنی را با آن مخلوط کنید و از آن به عنوان روغن ماساژ استفاده کنید. فقط حواستان باشد از اسانسهای روغنی مناسب کودکان و نوزادان استفاده کنید.

شاید برایتان جالب باشد:

مثل آدری هپبورن لباس بپوشید: خانم های ریزه میزه و لاغر اینجوری خیلی دلبرتر می شوید!

پف زیر چشم را چجوری بخوابونیم؟ 5 روش موثر که خیلی جالب هستند!

ست کردن جواهرات به سبک سلبریتی ها: اگه می‌خوای باکلاس شی اینجوری ست کن!

با نازک شدن ناخن بعد از کاشت چه کنیم؟

ترفندهای افزایش سرعت رشد موی سر: چگونه رشد موها را زیاد کنیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا