;
سلامتبیماری ها

خطاهای پزشکی: 9 مورد از فاجعه بارترین اشتباهات پزشکان با عواقب جبران ناپذیر

اشتباهات پزشکی: پزشکان، علی رغم بهترین نیت خود، مانند دیگران اشتباه می کنند. اما عواقب خطاهای پزشکی بسیار غم انگیزتر از سایرین است.

خطاهای مهلک در پزشکی فقط مربوط به پزشکان نیست. شرکت‌های دارویی، داروخانه ها،آزمایشگاه ها و تنظیم‌کننده‌های ضعیف در این امر سهیم هستند. در لیست زیر 9 مورد از فاجعه بارترین اشتباهات پزشکان را که عواقب شدید و جبران ناپذیری به همراه داشته است را مرور می کنیم! با بخش سلامت از مجله گفتنی همراه باشید.

همچنین بخوانید: 5 علامت دیابت که کمتر شناخته شده: از شوره سر تا بهبود بینایی

بدترین اشتباهات پزشکی در تاریخ بشر!

1. قطع اندام سالم

اشتباهات پزشکی-قطع اندام سالم(پا)

قطع پا: جراح به اشتباه پای سالم یک بیمار دیابتی را به جای پای مشکل دار قطع کرد. در نتیجه بیمار ویلی کینگ هر دو دست و پا را از دست داد. این خطای غیرقابل تصور به این دلیل رخ داد که میز اتاق عمل، تخته سیاه و سیستم کامپیوتری بیمارستان پای اشتباهی را وارد سیستم کرده بودند.

این عمل که در 29 فوریه 1995 و توسط دکتر رولاندو سانچز انجام شد، پای بیمار را آماده جراحی یافت. در نیمه های عمل، پرستار به جراح گفت که پایش را اشتباه عمل می کند! اما خیلی دیر بود! همان طور که انتظار می رفت، بیمار علیه پزشک و بیمارستان شکایت کرد. با توجه به شرایط، همکارانش از جراح دفاع کردند و او تنها دو سال با جریمه 250 هزار دلاری محروم شد.

2. واکسن فلج اطفال که باعث فلج شد!

اشتباهات پزشکی-واکسن فلج اطفال که باعث فلج شد!

خطاهای پزشکی واکسن: در آوریل 1955، حدود 200000 کودک در پنج ایالت آمریکا واکسن فلج اطفال معیوب را دریافت کردند. طی چند روز، گزارش هایی از فلج شدن کودکان منتشر شد. تحقیقات نشان داد که واکسن تولید شده توسط آزمایشگاه کاتر حاوی ویروس فلج اطفال زنده است. این رسوایی باعث 40000 مورد فلج اطفال، فلج شدن 200 کودک و مرگ ده نفر شد.

3. اشتباهات جدی پزشکی در جنین به دلیل درمان سمی!

ناهنجاری های جنینی: در دهه 1960، پزشکان در سراسر جهان شروع به تجویز تالیدومید برای زنان باردار کردند تا تهوع صبحگاهی را تسکین دهند، غافل از تأثیر مخرببیماری های  آن بر جنین. تخمین زده می شود که 10000 جنین تحت تأثیر قرار گرفتند که منجر به مرگ 40 درصد از جنین ها شد. کسانی که زنده ماندند با آکرومگالی به دنیا آمدند، وضعیتی که منجر به از دست دادن یا کوتاه شدن اندام‌ها می‌شود.

4. از اشتباهات پزشکی، جراحی های پیچیده بر روی بیماران سالم

اشتباهات پزشکی-جراحی های پیچیده بر روی بیماران سالم

در بیمارستانی در دهلی هند، یک جراح پای سالم یک بیمار را که با جراحات جزئی سر و در شرف مرخص شدن بود، جراحی کرد.دکتر یک بیمار سالم را با دیگری که نیاز به عمل داشت اشتباه گرفت. او بیمار سالم را که اصلاً از هیچ چیزی رنج نمی برد در اتاق عمل بستری کرد و پایش را سوراخ کرد.

5. فروش داروهای اچ آی وی/ایدز

افراد مبتلا به هموفیلی قادر به تولید پروتئین فاکتور هشت نیستند. این امر باعث می شود بدن در تولید لخته های خون، فرآیندی که برای توقف خونریزی ضروری است، اختلال ایجاد کند. افراد مبتلا به هموفیلی به یک فراورده خونی به نام فاکتور هشت نیاز دارند که از پلاسمای اهداکننده تولید شود.

در ژوئیه 1982، مرکز کنترل بیماری در آتلانتا، جورجیا گزارش داد که افراد مبتلا به هموفیلی از فرآورده های خونی به بیماری مبتلا می شوند. بیماری عفونی نامشخص ایدز بود. در آن زمان، آزمایش HIV ساخته نشده بود، و در نتیجه، پلاسمای اهدایی از نظر بیماری غربالگری نشد. با در نظر گرفتن این گزارش، هر چهار تولیدکننده اصلی فاکتور 8 حرارتی، محصول را برای غیرقابل شناسایی کردن ویروس، درمان کردند.

با این حال، یک شرکت، آزمایشگاه کاتر، به فروش موجودی محصولات باقیمانده گرم نشده به کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین ادامه داد و داروی جدید ایمن را در غرب فروخت. در سال 1985، این شرکت سرانجام فروش خود را متوقف کرد، زیرا محصول فرآوری نشده در کشورهای هدف غیرقابل فروش شد. با این حال، آسیب وارد شده بود! تایید شد که به بیماران هموفیلی درمان آلوده به HIV تزریق شده است.

6. پیوند اعضایی که با گروه خونی گیرنده همخوانی ندارد

سال 2003، پیوند عضوی بر روی یک بیمار 17 ساله مبتلا به کاردیومیوپاتی انجام شد. در بحبوحه پیوند و پس از قرار دادن اعضا در بدن بیمار، به پزشکان اطلاع داده شد که گروه خونی بیمار با اعضای اهداکننده همخوانی ندارد! در نتیجه، روند کشت شکست خورد! این خبر با یک اشتباه مهلک به رسانه ملی درز کرد. چگونه یک تیم پزشکی نمی تواند برجسته ترین عامل پیوند اعضا، یعنی تطابق گروه های خونی را تأیید کند؟

پزشکان به سادگی فرض کردند که گونه ها یکسان هستند و هیچ یک از آن ها سوابق را بررسی نکردند و در نتیجه عمل کردند و نتیجه آن مرگ بیمار بود.

7. آنتی بیوتیک قاتل

سازنده دارو SE Massengill یک آنتی بیوتیک سولفونامید را در سال 1937 اختراع کرد. آن را “Elixir Sulfanilamide” می نامیدند و از مخلوط کردن طعم تمشک در دارو تهیه می شد. سپس این مخلوط در دی اتیلن گلیکول (DEG)، حلالی که باعث نارسایی کلیه می شود، حل می شود. اگرچه گزارش هایی از مرگ توسط DEG وجود دارد، اما به طور گسترده شناخته شده نبود.

داروساز ارشد در آن زمان، هارولد واتکینز، از چنین گزارش های اساسی در مورد حلال سمی مورد استفاده خود آگاه نبود. همچنین شرکت هیچ یک از آزمایشات ایمنی را که طبق قانون الزامی نبود، انجام نداد.

این آنتی بیوتیک در سال 1937 فروخته شد و یک ماه پس از فروش آن، بیش از 100 نفر از افرادی که این درمان را مصرف کرده بودند جان خود را از دست دادند. سازنده دارو هیچ عذرخواهی یا توضیحی ارائه نکرد، اما شیمی دان پس از احساس گناه نسبت به کسانی که فوت کردند، خودکشی کرد.

8. پیوند فاجعه بار IVF و نتیجه آن فرزندی برای خانواده دیگری است!

نانسی و توماس اندروز قربانی یک عمل IVF ناموفق بودند. وقتی دخترشان با پوست تیره‌تر از هر کدام به دنیا آمد، متوجه شدند که مشکلی وجود دارد. آزمایش DNA در خانه ظن آن ها را تأیید کرد – توماس پدر نبود. به نوعی کلینیک در فرآیند لقاح اشتباه کرد و از اسپرم مرد دیگری استفاده کرد. در نتیجه رنگ پوست کودک با پدر و مادرش همخوانی نداشت.

9. حذف اعضای سالم انسان پس از تشخیص سرطان!

یکی از اشتباهات پزشکی مکرری که هر از چند گاهی در مورد آن می شنویم، تشخیص اشتباه سرطان است. یک زن آمریکایی اهل لانگ آیلند با تشخیص سرطان سینه این اشتباه را مرتکب شد و نتیجه آن ماستکتومی کامل بود. چون نمونه ها در آزمایشگاه جابه جا و نتیجه مثبت بود در حالی که نتیجه زن آلوده منفی بود!

این بدان معناست که آزمایشگاه نه تنها زندگی یک زن سالم را به طور کامل تغییر داده است، بلکه باعث تاخیر در درمان یک زن آلوده دیگر با فرض سالم بودن او شده است!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا