;
سبک زندگیمهارت های زندگی

رازهای فنلاند که کسانی که مهاجرت می کنند به شما نمی گویند!

رازهای فنلاند: زنان و مردان مو طلایی، برف بی پایان و شب های بلند – شاید تصور کنید که همه چیز را درباره ی فنلاند می دانید، اما این کشور شمالی رازهایی دارد که تنها کسانی که به آنجا سفر کرده باشند از آن ها باخبرند.

۱- ظرف ها را بعد از شستشو خشک نمی کنند

در فنلاند بعد از شستشوی ظروف نیازی به خشک کردن آن ها نیست، چرا که آشپزخانه ها به آبچکان های داخل کابینتی مجهزند که ظرف ها بعد از شستشو، برای خشک شدن درون آن ها قرار می گیرند. این آبچکان ها شکلی مانند کابینت معمولی دارند با این تفاوت که کف ندارند و درست در بالای سینک می گیرند تا قطرات آب مستقیم درون سینک بریزد.

۲- یکی از سنت های قدیمی خانوادگی آن ها شستن فرش در ساحل رودها و دریاچه ها است

فنلاندی ها مسلماً در خانه های خود جاروبرقی دارند اما یکی از سنت های این کشور شستشوی فرش درون رودها و دریاچه ها است. این کار تنها برای نظافت نیست، بلکه فنلاندی ها آن را نوعی پاکسازی روحی نیز می دانند. به همین دلیل در تابستان، دوستان، اعضای خانواده و همسایه ها کنار رودها یا دریاچه ها می روند و در آنجا فرش های خود را می شویند.

شاید بپسندید: زنان و مردان باهوش متولد چه ماههایی از سال هستند؟

۳- برای شستشوی ظرف ها از اسکاچ استفاده نمی کنند

فنلاندی ها بیشتر اوقات برای شستشوی ظروف از اسکاچ استفاده نمی کنند. به جایش، با برس های دسته بلندی، بشقاب ها، لیوان ها، قابلمه ها و هر ظرف دیگری را می شویند.

۴- پرسیدن حقوق دیگران کار ناپسندی شمرده می شود اما در اداره ی مالیات می توانید آن را فهمید

در فنلاند، پرسیدن درباره ی حقوق از دوستان، همکاران یا دیگر افراد را دور از ادب می دانند. مردم درباره ی چنین چیزهایی با یکدیگر صحبت نمی کنند. با این حال، هر کسی می تواند با تماس با اداره ی مالیات شهر خود، از میزان درآمد همسایگان، آشنایان و هر کس دیگری باخبر شود.

۵- هر کسی غذایش را خودش به میزان دلخواهش می کشد

در فنلاند میزبان برای مهمان در ظرف غذا نمی کشد، بلکه هر فرد بزرگسالی خود تصمیم می گیرد که چقدر مایل به خوردن است. فنلاندی ها غذا را در ظروف بزرگی سرو می کنند و شما می توانید هر قدر که مایل بودید خودتان از آن بکشید. اگر ظرف از شما دور بود، می توانید از دیگران کمک بگیرید.

اگر هم بخواهید دوباره از غذا برای خودتان بکشید، ایرادی ندارد. فقط باید حواس تان باشد که بیشتر از ظرفیت تان غذا نکشید، چون فنلاندی ها تمام نکردن غذا را دور از ادب می دانند. آن ها معتقدند کسانی که این کار را می کنند اهمیتی برای محیط زیست قائل نیستند.

۶- شیفته ی لبنیات اند

فنلاندی ها بیشتر از سایر مردم دنیا شیر می نوشند: در این کشور به طور متوسط هر فرد سالانه نزدیک به ۱۳۰ لیتر شیر مصرف می کند. در فروشگاه های فنلاند، یک لیتر شیر تنها ۶۰ سنت قیمت دارد و فنلاندی ها از سنین پایین خوردن شیر را آغاز می کنند. آن ها حتی با ناهار خود یک لیوان شیر می نوشند. به علاوه، محصولات لبنی خاصی هم در این کشور وجود دارد.

یک نوشیدنی پرطرفدار دیگر در فنلاند Viilli است که چیزی شبیه به ماست است. حتی چیزی به نام Leipäjuusto وجود دارد که در زبان فنلاندی به معنای «پنیر نانی» است و نوعی پنیر نرم و شیرین است که با مربا یا به همراه سالاد به جای پنیر فتا خورده می شود یا حتی برخی مردم آن را درون قهوه ی خود می ریزند.

۷- حمام های عمومی اتاقک های جداگانه ندارند

فنلاندی ها خجالتی از برهنگی ندارند. اگر به باشگاه یا استخری بروید و حمام های آنجا اتاقک داشته باشند، خوش شانس هستید، چرا که اغلب باشگاه ها و استخرها اینگونه نیستند. فنلاندی ها از برهنه دوش گرفتن مقابل دیگران خجالت نمی کشند.

در فنلاند بدن انسان برای مردم امری پذیرفته شده است و آن ها لزومی به پنهان کردن بدن برهنه ی خود نمی بینند. این امر در مورد مراکز درمانی هم صدق می کند و در آنجا اتاق جداگانه ای برای تعویض لباس وجود ندارد.

۸- برای جلوگیری از یخ زدگی ماشین ها روش ویژه ای دارند

فنلاندی ها برای گرم کردن ماشین های خود مجبور نیستند ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بیشتر منتظر بمانند. تنها کاری که باید برای حفظ ماشین خود از سرما انجام دهند این است که آن را به یک پریز برق مخصوص متصل کنند. پارکینگ ها در فنلاند به این پریزهای برق مجهزند که معمولاً به مدت ۲ ساعت قابل استفاده اند و در صورت نیاز، می توانید مدت زمان استفاده را تمدید کنید.

هزینه ی آن هم جزء هزینه ی پارکینگ محاسبه می شود. در فنلاند موتور ماشین ها به گونه ای طراحی می شود که هوای درون ماشین را گرم کنند.

۹- مسابقه ی پشه کشی دارند

فنلاندی ها مسابقات عجیب و نامتعارفی دارند، مثل پرتاب موبایل های قدیمی و از کار افتاده، یا حمل همسر. یک مسابقه ی عجیب دیگر، پشه کشی است که برنده ی آن کسی است که ظرف مدت زمان معینی بیشترین پشه را کشته باشد. این مسابقه در تابستان و گاهی به شکل بین المللی برگزار می شود. مثلاً در سال ۲۰۱۸ یک مرد سوئدی ظرف ۱۵ دقیقه ۱۳۵ پشه را کشت و برنده ی مسابقه شد.

۱۰- یک روز ملی شکست دارند

این روز هر ساله در ماه اکتبر برگزار می شود و چیزی فراتر از یک مناسبت عجیب است. در این کشور نگاه خوبی به مقوله ی شکست وجود ندارد. به همین دلیل، هدف از این روز یادآوری این نکته به مردم است که شکست امری کاملاً طبیعی است و بدون آن، پیشرفت امری محال است. هر ساله در این روز بازیگران، موزیسین ها، ورزشکاران و دیگر افراد مشهور درباره ی شکست های خود با مردم صحبت می کنند.

۱۱- نمی توانند به زباله های دیگران دست بزنند

قنلاندی ها توجه زیادی به محیط زیست دارند، در مصرف آب صرفه جویی می کنند و زباله ها را تفکیک می کنند. اما اگر کسی بخواهد به زباله های رها شده در یک مکان عمومی دست بزند، ممکن است جریمه شود. برای مثال، اگر در یک مکان عمومی به حجم زیادی زباله بربخورید، نمی توانید صرفاً آن ها را در نزدیک ترین سطل زباله بریزید، بلکه یک فرد متخصص باید این کار را انجام دهد.

۱۲- ترکیب های غذایی عجیبی دارند

فنلاندی ها مواد غذایی ای را باهم ترکیب می کنند که متناسب باهم به نظر نمی رسند. برای مثال، آن ها خوراک جگر را که با سیروپ، تخم مرغ، پیاز و کشمش درست شده را با مربا می خورند. یا همراه سوپ ماهی سالمون و خامه، شیر می خورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا