;
سبک زندگیمهارت های زندگی

بهترین جایگزین شیشه شور؛ دیگر نگران پاک کردن شیشه و آینه نباشید!

بهترین جایگزین شیشه شور: تمیز کردن آینه و شیشه شاید در ظاهر آسان به نظر برسد، اما وقتی دست به کار می‌شوید تازه متوجه می‌شوید که تمیز کردن این قسمت از خانه نیز ترفندهای خاص خود را می‌طلبد. آینه ها بخش زیبایی از دکوراسیون داخلی منزل را تشکیل می‌دهند و مسلما اگر لکه دار و کثیف باشند از زیبایی‌شان کاسته می‌شود.

احتمالا شما هم پس از مرتب کردن کمد لباس، شستشوی بالش ها و ملحفه ها، تمیز کردن مبلمان و برق انداختن شیرآلات منزل، در آخرین مرحله به سراغ پاک کردن شیشه و آینه های منزل خود می‌روید.

در این مقاله نکات ظریف و ساده ای برای تمیز کردن آینه و شیشه های منزل با انواع مواد مختلف، از بین بردن جای چسب روی آینه و شیشه، نحوه جلوگیری از بخار گرفتن آینه حمام و تمام ریزه کاری های پاک کردن شیشه و آینه را به شما می‌آموزیم.

بهترین جایگزین شیشه شور:

شاید با خود فکر کنید که یک اسپری شیشه پاک کن می‌تواند همه لکه ها را از بین ببرد اما کسانی که تجربه دارند می‌دانند که این‌طور نیست. کافی است یکبار با لکه های سمجی مانند لکه خمیر دندان یا روغن روی شیشه یا آینه مواجه شوید تا متوجه شوید عدم تمیز کردن صحیح لکه ها باعث ایجاد رگه هایی بر روی آینه می‌شود و یا بدتر از آن بیشتر باعث پخش شدن چربی یا روغن روی تمام سطح شیشه می‌شوید. پس چه کار باید کرد؟ ابتدا نگاهی به نکات کلی بیندازیم.

شاید بپسندید: کاهش میل جنسی: اگر کم خوابی دارد مراقب باشید!

بهترین جایگزین شیشه شور1

۱. ابتدا گردوغبار را پاک کنید

اگر مدت نسبتا طولانی از تمیز کردن شیشه‌ و پنجره‌ها می‌گذرد، احتمالا مقدار چشمگیری گردوغبار و آلودگی روی آنها نشسته است. ابتدا لازم است این کثیفی را با پارچه تمیز کنید. زیرا اگر این آلودگی‌ها با محلول شوینده ترکیب شوند زحمت‌تان دوچندان می‌شود.

۲. تمیزکردن را از بالا به پایین انجام دهید

اگر می‌خواهید شیشه‌ ها و آینه‌ هایی بدون لکه و تمیز داشته باشید، باید تمیزکردن آنها را از بالا به پایین انجام دهید؛ زیرا با این روش، چکه‌های محلول‌های پاک‌کننده را که به پایین لغزیده‌اند نیز تمیز ‌می‌کنید. می‌توانید آینه را با الگوی حرف «S» (از لبه به لبه و از بالا به پایین) پاک کنید. همچنین بهتر است برای تمیز کردن آینه از حرکت دورانی استفاده نکنید.

۳. شیشه‌ ها را در روز ابری تمیز کنید

شاید این نکته به نظرتان عجیب بیاید، زیرا احتمالا با آفتاب بهتر متوجه لکه‌های روی شیشه می‌شوید؛ اما توجه کنید که ممکن است آفتاب محلول پاک‌کننده روی شیشه را سریع خشک کند و با این کار لکه بر جای بگذارد. پس بهتر است برای تمیز کردن شیشه منتظر روز ابری بمانید. در روز ابری، محلول مدت‌ زمان بیشتری روی شیشه باقی می‌ماند و می‌توانید راحت‌تر شیشه‌ها را تمیز کنید.

۴. از تی شیشه‌ شو استفاده کنید

تأثیر یک تی شیشه‌ شوی ساده در تمیز کردن شیشه شگفت‌آور است. گاهی کشیدن پارچه یا روزنامه باعث خشک‌کردن همه محلول روی شیشه نمی‌شود و ممکن است هنوز مقداری از آن باقی بماند. استفاده از یک تی شیشه‌شو خیالتان را راحت می‌کند که شیشه‌های تمیزی خواهید داشت.

البته، در هنگام استفاده از تی شیشه‌شو، باید حواستان به قاب پایینی پنجره و کف زمین باشد که با ریختن محلول لکه ایجاد نشود. در صورت استفاده از تی شیشه‌ شو، بهتر است پارچه یا روزنامه‌ای را زیر پایتان پهن کنید.

۵. برای تمیزکردن گوشه‌ های پنجره از گوش‌ پاک‌ کن استفاده کنید

گوشه‌های پنجره معمولا محل تجمع آلودگی‌هایی است که پاک‌کردنشان کار ساده‌ای نیست. برای تمیزکردن این نقاط استفاده از ابزار مناسب بسیار ضروری است. گوش‌پاک‌کن وسیله‌ای مناسب برای پاک‌کردن کناره‌های پنجره است.

۶. از یک بلوز کهنه یا دستمال میکروفایبر استفاده کنید

دستمال‌ های میکروفایبر توانایی خیره‌کننده‌ای در پاک‌ کردن شیشه‌ ها و آینه‌ ها دارند. همچنین بلوزها و تی‌شرت‌های کهنه نیز ابزاری ایده‌آل برای تمیز کردن شیشه هستند. این تی‌شرت‌ها از خود باقی‌مانده پنبه‌ به جای نمی‌گذارند و به‌خوبی محلول را جذب می‌کنند. همچنین، استفاده از تی‌شرت‌های قدیمی به‌جای دستمال توالت نیز راهی مناسب برای صرفه‌جویی در هزینه‌های نظافت خانه و کمک به حفظ محیط‌‌زیست است.

۷. شیشه‌ شوی خانگی خودتان را درست کنید

گاهی محلول‌های خانگی بهتر از انواع تجاری‌اند. از طرفی محلول‌های خانگی بسیار اقتصادی‌تر از محصولات تجاری‌اند و مواد شیمیایی ناشناخته نیز ندارند.

برای درست‌کردن شیشه‌شوی خانگی، ۱ پیمانه الکل مالشی، ۱ پیمانه آب و ۱ قاشق غذاخوری سرکه را با یکدیگر ترکیب کنید. استفاده از الکل ایزوپروپیل و سرکه سفید نیز باهم یک اسپری شیشه‌شو با قابلیت تبخیر سریع به وجود می‌آورد. ‌این محلول خاصیت پاک‌کنندگی چشمگیری دارد و می‌تواند با محصولات تجاری رقابت کند. همچنین، از این محلول می‌توانید برای تمیزکردن و افزایش شفافیت کاشی‌ها و سایر سطوح نیز استفاده کنید.

۸. مراقب بدنه چوبی وسایلتان باشید

بسیاری از پاک‌ کننده‌ های شیشه و پنجره ممکن است به قاب‌های چوبی کنار پنجره‌ ها و آینه‌ ها آسیب بزنند. برای جلوگیری از پاشیدن چکه محلول روی چوب، می‌توانید یک تکه پارچه کوچک روی آنها قرار دهید تا این چکه‌ها را جذب کند. همچنین، بهتر است از اسپری‌کردن یکباره و زیاد محلول روی سطح خودداری کنید و به‌جای آن، در بخش‌های کوچک کم‌کم اسپری کنید تا شیشه به‌‌خوبی تمیز شود.

۱۲ ماده موثر برای تمیز کردن آینه و شیشه

الکل

خوشبختانه امروزه این محلول به آسانی در تمام منازل پیدا می‌شود. برای تمیز کردن شیشه و آینه با الکل کافی است یک پد پنبه ای را با آن خیس کنید و بر روی سطح آینه و شیشه بکشید. الکل علاوه بر پاک کردن آینه از تبدیل‌شدن لکه ها به رگه ها جلوگیری می‌کند و سطح درخشانی ایجاد می‌کند.

استون

همان‌طور که می‌دانید استون برای پاک کردن لاک ناخن استفاده می‌شود. استون به خاطر ترکیب شیمیایی که دارد می‌تواند برای تمیز کردن لکه های روی آینه و شیشه نیز استفاده شود. کار با استون هم مانند الکل به‌وسیله یه دستمال نخی یا پنبه انجام می‌شود‌.

سرکه سفید

باور کنید یا نه سرکه بهترین ماده برای از بین بردن رگه های آینه است. مطمئنا پاک کننده های خریداری شده از فروشگاه ها ممکن است برای تمام موارد جوابگو نباشند. بیشتر این پاک کننده ها حاوی مقدار زیادی صابون هستند و صابونِ بیشتر با به وجود آمدن رگه های بیشتر برابری می‌کند.

برای از بین بردن رگه های روی آینه و شیشه به وسیله سرکه به روش زیر عمل کنید:

نصف فنجان آب مقطر
نصف فنجان سرکه سفید
یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت
سه ماده بالا را در یک بطری اسپری مخلوط کنید، خوب تکان دهید و سپس روی آینه اسپری کنید‌. برای درخشش آینه و شیشه از یک پارچه میکروفایبر یا روزنامه مچاله استفاده کنید.

کرم اصلاح یا خمیر دندان

می‌توان گفت کرم اصلاح یک ماده چندکاره است. با استفاده از کرم اصلاح علاوه بر پاک کردن لکه های آینه و شیشه می‌توان از بخار گرفتن آنها جلوگیری کرد. از طرفی یکی دیگر از کاربردهای کرم اصلاح خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن است. خمیردندان هم مانند کرم اصلاح عمل می‌کند‌.

خوشبوکننده هوا

خوشبوکننده هوا علاوه بر بوی خوبی که دارد می‌تواند یک پاک کننده باشد. به این صورت که مقداری از خوشبوکننده را روی آینه و شیشه اسپری کنید و پس از خشک شدن آن توسط یک دستمال نمدار لکه های روی آینه و شیشه را به راحتی پاک کنید.

بوراکس

بوراکس یک پاک کننده قوی است. با مخلوط ۳ فنجان آب و ۲ قاشق بوراکس و اسپری این محلول می‌توان لکه های روی آینه و شیشه را پاک کرد.

تونر

از ترکیب هر مدل تونر صورت با آب می‌توانید محلولی بسازید که با اسپری کردن آن بر روی آینه و شیشه هر لکه ای به راحتی پاک شود.

لیمو

ترکیب لیمو و آب علاوه بر این که یک پاک کننده برای از بین بردن لکه هاست، سبب رفع بوی بد محیط نیز می‌شود‌.

نشاسته ذرت

از ترکیب ۱ قاشق نشاسته ذرت و ۴ فنجان آب یک ماده خمیری‌شکل به دست می‌آید که می‌توان با آن لکه های آینه و شیشه را از بین برد.

چای

چای دم کرده غلیظ پس از سرد شدن می‌تواند یک پاک کننده جهت تمیز کردن آینه و شیشه باشد.

فیلتر قهوه

فیلتر قهوه به دلیل نداشتن هیچ گونه کرک و پرز جهت پاک کردن آینه و شیشه با اسپری های پاک کننده گزینه مناسبی است.

جوش شیرین

برای تمیز کردن شیشه و آینه با جوش شیرین کمی جوش شیرین را روی یک پارچه مرطوب یا اسفنجی بریزید و آن را در سراسر آینه بمالید، سپس از یک پارچه تازه و پاک استفاده کنید و آینه را با آب پاک کنید.

چطور از بخار گرفتن آینه حمام جلوگیری کنیم؟

ابتدا مواد زیر را با هم ترکیب کنید:

یک فنجان آب
یک فنجان سرکه
یک قاشق چای‌خوری صابون
این مواد را در یک بطری اسپری ترکیب کنید و به آرامی تکان دهید تا مخلوط شود. سپس محلول را روی آینه اسپری کنید و اجازه دهید چند ثانیه بماند. در مرحله بعد آینه را با پارچه میکروفایبر یا روزنامه پاک کنید. حال از آینه شفاف و بدون بخار خود هنگام دوش گرفتن لذت ببرید.

چگونه جای چسب را از روی آینه و شیشه پاک کنیم؟

اغلب اوقات هنگامی که برچسب یا استیکرهای روی آینه و شیشه را جدا می‌کنیم باقیمانده مواد چسب پشت آن روی آینه و شیشه باقی می‌ماند که جلوه بدی دارد و به آسانی تمیز نمی‌شود.

پاک کردن جای چسب از روی آینه و شیشه بر اساس نوع چسب متفاوت است. به طور مثال چسب حرارتی، چسب مایع و PVA پس از خشک شدن به راحتی پاک می‌شوند‌. چسب ماتیکی هم با آب گرم و دستمال قابل پاک‌شدن است.

چگونه آینه کدر را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن آینه کدر کافی است از یک شیشه شور خانگی که از ترکیب یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت، یک چهارم پیمانه سرکه، یک هشتم پیمانه ایزوپروپیل و دو پیمانه آب مقطر گرم تشکیل می‌شود و یک دستمال نخی یا روزنامه استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا