;
سبک زندگیگردش و سفر

جاهای دیدنی تبریز در بهار: تعطیلات در این مکان ها جان می دهد!

جاهای دیدنی تبریز در بهار: جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی تبریز هر بیننده‌ای را مسحور خواهد کرد. آنقدر تعداد جاذبه‌های گردشگری این شهر زیاد است که نمی‌توان همه آن‌ها را در یک مقاله جای داد.

اما ما تلاش می‌کنیم تا با معرفی معروف‌ترین و مشهورترین جاهای دیدنی تبریز کمک کنیم تا در برنامه بعدی سفر بتوانید بهترین مکان‌ها را برای بازدید انتخاب کنید. بازدید از این جاهای دیدنی در بهار بسیار لذت بخش اند! در هر مورد آدرس نیز ارائه می‌شود؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانید به این جاذبه‌ها دسترسی داشته باشید.

جاهای دیدنی تبریز در بهار

تبریز جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که هر کدام داستانی تاریخی پشت خود دارند. در این بخش از مقاله به معرفی و بررسی مهم‌ترین و مشهورترین جاهای دیدنی تبریز می‌پردازیم.

بازار تبریز

جاهای دیدنی تبریز در بهار عکس1: بازار تبریز

جاهای دیدنی تبریز در بهار: بازار تبریز یکی از جاهای گردشگری تبریز است که حدود یک کیلومتر طول داشته و به‌عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده در مرداد سال ۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. متاسفانه بازار تبریز در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله از بین رفت اما مدت زمانی طول نکشید که معماران برای بازسازی آن اقدام کردند.

گنبدها و طاق های بازار تبریز، سازه‌های آجری آن و تعداد بالای تیمچه‌ها، تعدادی مدرسه و مسجد در کنار سرای بازرگانان، این بازار را به یک نمونه عالی از تجارت و زندگی شرقی تبدیل کرده است.

تیمچه‌ها و سراهای این بازار سه طبقه هستند که طبقه پایین آن‌ها مخصوص انبار، طبقه دوم مخصوص تجارت‌خانه و محل کار و طبقه سوم برای استراحت در نظر گرفته شده است. در بازار تبریز به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تبریز، راسته‌های اصلی با راسته‌های فرعی به یکدیگر متصل شده و در فضای بین آن‌ها در اصل تیمچه‌ها شکل گرفته‌اند. در تقاطع راسته‌ها در سه‌راهی و چهار‌راهی‌ها طاق‌های آجری گنبدی بزرگ ساخته شده که زیبایی منحصربه‌فردی به این بازار بخشیده‌اند.

آدرس بازار تبریز: تبریز، خیابان جمهوری اسلامی

در بازار سنتی اینجا می‌توانید انواع سوغاتی از جمله خوشمزه ترین شیرینی های تبریز را هم بخرید.

موزه قاجار (خانه امیرنظام گروسی)

جاهای دیدنی تبریز در بهار عکس2: موزه قاجار

جاهای دیدنی تبریز در بهار: موزه قاجار که در گذشته با نام خانه امیرنظام گروسی شناخته می‌شد یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز است که عمارتی زیبا و حیاطی پُر از گل دارد. این موزه یکی از مراکز مهم تاریخی تبریز است که در آن پول و سکه‌های دوره قاجار، ظروف، کاشی‌های رنگارنگ، تفنگ، ساز و مجموعه‌های دیگری از دوره قاجار نگهداری می‌شود.

آدرس موزه قاجار: تبریز سمت راست خیابان ثقة الاسلام خیابان فرعی شهریار کنار بیمارستان کودکان

موزه کفش تبریز

جاهای دیدنی تبریز در بهار: موزه کفش تبریز در سال ۱۳۹۴ افتتاح شده و در آن ۲۰۰ نوع کفش از اقوام و دوره‌های مختلف و همین‌طور لوازم و تجهیزات کفاشی نگهداری می‌شود.

آدرس موزه کفش تبریز: تبریز، خیابان امام خمینی، میدان ساعت، زیرزمین عمارت شهرداری تبریز

مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک

جاهای دیدنی تبریز در بهار: مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک یکی از مجتمع‌های مهم تفریحی تبریز است که از دو بخش تجاری و یک هتل پنج ستاره تشکیل شده است. بخش تجاری آن به بهره‌برداری رسیده اما هتل ۵ ستاره در حال احداث است.

آدرس مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک: تبریز، بزرگراه پاسداران، ضلع جنوب شرقی میدان فهمیده

پارک موزیکال تبریز

جاهای دیدنی تبریز در بهار عکس3: پارک موزیکال

جاهای دیدنی تبریز در بهار: پارک موزیکال که به آن پارک ولیعصر نیز گفته می‌شود یکی از جاهای دیدنی تبریز است که ۴۰ آبرو و حوض میان‌راهی دارد که در نهایت به استخری بزرگ در میانه پارک می‌ریزند. این استخر، آب‌نمایی هوشمند و موزیکال دارد و یکی از دیدنیهای تبریز در شب است.

آدرس پارک موزیکال تبریز: تبریز، کوی ولیعصر، جنب مجتمع تفریحی باغلارباغی

ائل گلی تبریز

جاهای دیدنی تبریز در بهار عکس4: ائل گلی

جاهای دیدنی تبریز در بهار: ائل گلی یا شاه گلی یکی از مهم‌ترین جاهای گردشگری تبریز و اطراف آن است که در جنوب شرقی این شهر قرار گرفته و به یکی از نمادهای اصلی تبریز تبدیل شده است.

ائل گلی به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تبریز در زمان آق‌قویونلوها در ابتدا استخر بوده و در دوران صفویه گسترش پیدا کرده اما پیش از روی کار آمدن صفویان این استخر بزرگترین منبع ذخیره آب برای آبیاری باغ‌های شرق تبریز بوده است. لازم به ذکر است که ائل گلی در جاهای دیگر ایران هم وجود دارد.

آدرس ائل گلی: تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، ایستگاه مترو ائل گلی

خانه مشروطه تبریز (موزه مشروطه تبریز)

جاهای دیدنی تبریز در بهار: خانه مشروطه که در حال حاضر به یکی از مکان‌های گردشگری تبریز تبدیل شده در اصل محلی برای تصمیم گیری سران مشروطه بوده است. در این خانه، برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه یعنی باقرخان و ستارخان و حاجی میرزا آقافرشی و ثقةالاسلام تبریزی جمع می‌شدند. این خانه در حال حاضر به موزه تبدیل شده و محل نگهداری اسناد دوره مشروطه است.

آدرس خانه مشروطه تبریز: تبریز محله راسته کوچه در غرب بازار تبریز روبروی مسجد جامع

مسجد کبود

جاهای دیدنی تبریز در بهار: مسجد جهانشاه یا مسجد کبود یکی از مساجد تاریخی و مهم تبریز است که به دوران حکمرانی قراقویونلوها در قرن نهم هجری برمی‌گردد شهرت این مسجد به دلیل کاشی کاری های معرق فیروزه ای و لاجوردی است و استفاده از انواع خط نستعلیق و ثلث و استفاده از طرح‌های زیبای هندسی و اسلیمی در بخش‌های مختلف مسجد است.

آدرس مسجد کبود: تبریز، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت

عمارت شهرداری تبریز

جاهای دیدنی تبریز در بهار: عمارت شهرداری تبریز ساعتی به ارتفاع ۳۰٫۵ متر دارد که دقیقاً هر ۱۵ دقیقه یکبار ساعت را اعلام می‌کند. ساختمان این عمارت زیبا شبیه طرح عقابی در حال پرواز است و مانند ساختمان‌های آلمانی قبل از جنگ جهانی دوم ساخته شده است. موزه شهرداری تبریز تالارهایی شامل دوربین قدیمی، هنرهای معاصر، فرش و خط دارد.

آدرس عمارت شهرداری تبریز: تبریز تقاطع خیابان‌های ارتش جنوبی و امام خمینی

جاذبه های تبریز فراوانند، اما یکی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری در تبریز غذاهای این شهر است. در این مطلب درباره بهترین غذاهای سنتی تبریز با دستپخت مردمان این شهر آشنا شود.

مقبره الشعرا

جاهای دیدنی تبریز در بهار: مقبره الشعرا یا آرامگاه شاعران یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تبریز است که در محله سرخاب احداث شده است. مقبرة الشعرا به‌عنوان یکی از مکان های تاریخی تبریز در اطراف تکیه حیدر و در تقاطع خیابان ثقه‌الاسلام و عارف قرار گرفته است. بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و مرد نامی ایرانی و کشورهای منطقه از حدود ۸۰۰ سال پیش در این مقبره به خاک سپرده شده‌اند.

ارگ علیشاه

جاهای دیدنی تبریز در بهار: ارگ علیشاه بیش از ۷۰۰ سال داشته و یکی از بلندترین و قدیمی‌ترین دیوارهای تاریخی کشور است که به‌عنوان یکی از مناطق دیدنی تبریز شناخته می‌شود. ارگ علیشاه تنها بنای تاریخی مرتفع شهر تبریز است که می‌توانید آن را از دور دست هم ببینید.

در ابتدای امر این بنای تاریخی به شکل مسجدی بزرگ بنا شده بود اما در طول زمان به دلیل وقوع زلزله‌های مختلف و جنگ، بخشی از آن ویران شد. در حال حاضر تنها بخش باقیمانده دیوار مرتفعی است که به آن ارگ علیشاه گفته می‌شود.

آدرس ارگ علیشاه تبریز: تبریز، خیابان امام، چهارراه شریعتی، به سمت میدان ساعت، جنب مصلی امام

خانه بهنام

جاهای دیدنی تبریز در بهار: خانه بهنام به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی تبریز از جمله قدیمی‌ترین بناهای متعلق به اوایل دوره قاجار است که در دوره ناصرالدین‌شاه مرمت و بازسازی شد. خانه بهنام در حال حاضر متعلق به دانشکده معماری دانشگاه صنعتی سهند است.

خانه پروین اعتصامی

جاهای دیدنی تبریز در بهار: خانه پروین اعتصامی متعلق به یکی از شاعره‌های نامی کشور است که در خانه‌ای در محله ششگلان تبریز متولد شد. پروین اعتصامی تا ۶ سالگی در این خانه در کنار پدری دانشمند و مادری شاعر زندگی می‌کرد و به دلیل وجود فضای ادبی و شاعرانه‌ای که در خانه حاکم بود، ذوق ادبی و توانایی فراوانی در وی شکل گرفت.

آدرس خانه پروین اعتصامی: تبریز محله ششگلان تبریز کوچه ششگلان

خانه علی مسیو

جاهای دیدنی تبریز در بهار: علی مسیو یکی از شخصیت‌های مشهور و برجسته نهضت مشروطه آذربایجان است که خانه علی مسیو به او تعلق دارد. این شخص از بنیانگذاران دسته مجاهدین تبریز بوده است.

آدرس خانه علی مسیو: تبریز، خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر، بن بست ختایی‌ها

مجموعه باغلارباغی

جاهای دیدنی تبریز در بهار: مجموعه باغلارباغی یکی از جاهای دیدنی تبریز در تابستان است که مجموعه‌ای کامل از شهربازی، باغ پرندگان، رستوران و سینمای چهاربعدی دارد.

آدرس مجموعه باغلارباغی: تبریز، بلوار استاد شهریار

سرای دلفین های خوشحال

جاهای دیدنی تبریز در بهار: سرای دلفین‌های خوشحال یا دلفیناریوم تبریز اولین ویواریوم شمال‌غربی کشور بوده و یکی از جاذبه‌های گردشگری مجموعه باغلارباغی است.

آدرس سرای دلفین‌های خوشحال: تبریز، بلوار استاد شهریار، مجتمع فرهنگی و تفریحی باغلارباغی

آکواریوم کیش هم جاذبه‌ای مشابه این دارد.

پارک آبی تبریز

پارک آبی تبریز یکی از جاهای دیدنی و مراکز تفریحی در تبریز است که امکانات کاملی داشته و در روزهای زوج به خانم‌ها و در روزهای فرد به آقایان سرویس ارائه می‌کند.

آدرس پارک آبی تبریز: تبریز، شهرک یاغچیان، خیابان توحید، بعد از مخابرات، جنب پارک اوشاخلار باغچاسی

پیست اسکی سهند

استان تبریز محل تلاقی دو رشته کوه مهم یعنی زاگرس و البرز است. بلندترین نقطه این منطقه، کوه سهند است که در فصل زمستان پوشیده از برف خواهد بود. این منطقه یکی از ۱۳ پیست اسکی بین‌المللی کشور است.

آدرس پیست اسکی سهند: تبریز، بزرگراه تبریز-تهران، بعد از پلیس راه

روستای لیقوان

همه ما زمانی‌که نام لیقوان را می‌شنویم به یاد پنیرهای قالبی قدیمی می‌افتیم که در جعبه‌های فلزی به فروش می‌رسیدند. روستای لیقوان از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تبریز است که زیبایی‌های منحصربه‌فرد و نفس‌گیری دارد، به گونه‌ای که هر لحظه تصور می‌کنید در یک تابلو نقاشی در حال قدم زدن هستید.

کلیسای استفانوس مقدس

کلیسای استفانوس یکی از جاهای دیدنی تبریز است که به‌عنوان دومین کلیسای مهم ارمنی‌ها در ایران شناخته می‌شود. این کلیسا که در محلی به نام قزل وانک یا صومعه سرخ واقع شده در سده نهم میلادی ساخته شده است. البته بخشی از آن در اثر زلزله سال ۱۱۹۳ هجری تخریب شده اما در دوران صفویه مورد بازسازی و مرمت واقع شده است.

آدرس کلیسای استفانوس: تبریز آذربایجان شرقی کیلومتری غرب شهر جلفا کیلومتر ای کرانه جنوبی رودخانه ارس قزل وانک

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز در پاییز و تابستان است که طبیعتی دست نخورده و بکر دارد. این جنگل سرسبز دارای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است و با نام‌های آرازبار، قراچه داغ، ارسباران و قره‌داغ شناخته می‌شود. از جمله آثار تاریخی منطقه ارسباران می‌توان به قلعه بابک، دژ قهقهه، قلعه جوشین، بقعه شیخ شهاب‌الدین، قلعه پشتو و بازار اهر اشاره کرد.

روستای کندوان

کندوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اسکو تبریز است که در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهر تبریز و در شهرستان اسکو واقع شده است. این روستا قدمتی بیش از هفت هزار سال دارد و عمده شهرت آن نیز به خاطر وجود خانه‌هایی در دل کوه است که به شکل کندوی عسل هستند. یکی از مهم‌ترین شگفتی‌های این منطقه مواد مذاب و گدازه‌های حاصل از فعالیت کوه‌های آتشفشانی کوه سهند و سایر کوه آتشفشانی است که به بیرون پرتاب شده، روی هم انباشته شده‌اند و محلی زیبا و طبیعی را ایجاد کرده‌اند.

۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهر تبریز شهرستان اسکو

برای رسیدن به کندوان، باید از جاده زیبای چالوس بگذرید.

جزیره کبودان

جزیره کبودان بزرگترین جزیره دریاچه ارومیه است که یک قنات کوچک و یک چشمه دارد. بخش زیادی از این جزیره مملو از علف‌های کوتاه، سرو کوهی، گوجه فرنگی، درخت پسته وحشی و بادام وحشی است. این جزیره کوچک با وسعت ۳۱۷۵ هکتار یکی از جاهای دیدنی تبریز به‌شمار می‌رود.

بهترین فصل سفر به تبریز

تبریز در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته بنابراین آب و هوایی سرد در نیمه دوم سال دارد. اما در مقابل تابستان و بهار تبریز آب‌وهوایی بسیار مطبوع و دلچسب دارد.

جاهای دیدنی تبریز در بهار عکس5

سفر به تبریز در بهار

هوای تبریز در فصل بهار بسیار لذت‌بخش است، زمانی‌که هنوز خنکای زمستان وجود دارد اما گل‌های زیبا سر از خاک بیرون آورده‌اند.

سفر به تبریز در تابستان

سفر به تبریز در تابستان بهترین فصل خواهد بود چرا که هوا معتدل و اندکی خنک بوده و از طرفی درختان میوه به بار نشسته‌اند.

سفر به تبریز در پاییز

سفر به تبریز در پاییز زیبایی خاص خود را دارد، درختان در بخش‌های مختلف شهر، در پارک‌ها و جنگل‌ها به رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد درآمده و زیبایی خیره‌کننده‌ای به این شهر می‌بخشند.

سفر به تبریز در زمستان

سفر به تبریز در زمستان اما برای برخی از گردشگران دشوار خواهد بود، چون این شهر زمستان‌های سرد و سختی دارد. از طرفی برای بازدید از جاهای دیدنی تبریز اندکی محدودیت خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا