;
اخبار روزتازه ها

سال 1403 سال نهنگ است یا اژدها؟

سال 1403 سال نهنگ است یا اژدها: در آستانه ی سال نو 1403 برای بسیاری این سوال پیش آمده که امسال سال نهنگ است یا اژدها، بسیاری عقیده دارند امسال سال نهنگ است و بعضی ها هم می گویند سال اژدها، اما کدامش در است؟ با بخش تازه ها از مجله اینترنتی گفتنی همراه باشید.

لحظه تحویل سال 1403

لحظه تحویل سال 1403 شمسی به ساعت ایران برابر است با ساعت شش و 36 دقیقه بامداد روز چهار شنبه 1 فروردین 1403 شمسی، برابر با 20 مارس (مارچ) 2024 میلادی و 9 رمضان 1445 قمری.

این هم جالبه: جدول حقوق سال 1403 + پایه حقوق 1403 چقدر است!

سال 1403 سال نهنگ است یا اژدها؟

هر سال که عوض می شود، سال جدید به نام یک حیوان نامگذاری می شود. علت چیست؟ این مطلب به بررسی علت نامگذاری سال ها به نام حیوان پرداخته است.

تقویم دوازده حیوانی چیست؟

از جمله تقویمهای کهن و مشهور و در عین حال پیچیده عالم، تقویم دوره‌ای دوازده حیوانی است. در میان دانشمندان اسلامی این تقویم به نامهای تاریخ ترک، تاریخ ترکستان، تاریخ خُتن، اُیغور و یا تاریخ ترکان مشهور است.قدیمی‌ترین اثری که از وجود این تقویم در میان اقوام ترک آسیای مرکزی خبر می‌دهد در آثار ابوریحان بیرونی است. وی از این تقویم در دو کتاب خود که مربوط به نجوم است یاد می‌کند؛ اما می‌نویسد نه بر مقادیر و نه بر معنی و نه بر کیفیات این ماهها آگاهی پیدا نکردم.

منجمان چيني نيز اين دور دوازده ساله را قبول دارند، منتهي در برخي از سالها به حيوان ديگري معتقد هستند. جاي پلنگ ، ببر را نام مي‌برند به جاي خرگوش، گربه مي‌گويند. و به جاي نهنگ به اژدها باوردارند. به جاي گوسفند، بز و به جاي مرغ از خروس نام مي‌برند.

سال 1403 سال نهنگ است یا اژدها 1

دیدگاه ابوریحان درباره نامگذاری سال ها به نام حیوان

نامهایی که ابوریحان در کتاب خود از نام ماههای تقویم دوازده حیوانی یاد می‌کند، درست همان اسامی است که امروزه در کشور ترکیه برای این تقویم و این حیوانات کاربرد دارد که این امر نشانگر اصیل بودن نامهای ترکی این ماهها است. خواجه نصیرالدین از اولین کسانی است که اطلاعات فراوانی از این تقویم در اختیار می‌گذارد.

امروزه بسیاری از پژوهشکران بر این باورند که آشنایی با این تقویم در میان تمام اقوام آسیای شرقی، جنوب شرق و جنوب هندوستان وجود داشته و هر یک با کمی تفاوت نام دوازده حیوان را به ماههای دوازده گانه سال خویش نسبت داده‌اند و اکنون نیز در اکثر این کشورها نام حیوانات در این تقویم به صورت دوره‌ای در نامگذاری سالها مورد استفاده است.

در بسیاری از کشورها که این تقویم و ادوار ان به صورت سالیانه مورد توجه است، مردم بر این باورند که وقایعی که هر سال رخ می‌دهد و افرادی که در هر سال بدنیا می‌ایند تحت خصوصیات حیوانی که بر آن سال حاکم است قرار دارند. در ایران و افغاستان و دیگر کشورهای منطقه نیز چنین باورهایی همواره مورد توجه عوام بوده است. این تقویم از قرن هفتم هجری به بعد در خراسان نیز مورد توجه و استفاده بوده است. به مانند بسیاری از کشورها که تحت تاثیر این تقویم قرار گرفته‌اند، در نامگذاری سالها به حیوانی خاص تأثیر پذیرفته است.

دیدگاههای افسانه درباره شکل گیری تقویم 12 حیوانی

بررسی گاه‌شماری حیوانی حکایت از آن دارد که این گاه‌شماری از ترکیب برخی اصول گاه‌شماری جلالی، گاه‌شماری هجری قمری و گاه‌شماری دوازده حیوانی چینی-اویغوری شکل گرفته‌است و در طول هفت قرنی که از یورش مغول به ایران می‌گذرد و تا سال ۱۳۰۴ هجری خورشیدی در ایران رایج بوده‌است هرچند که در طی این چند سده همواره به یک شکل نبوده و در دوره‌های مختلف، تغییراتی نیز در آن پدید آمده‌است.

نام سال‌های دوازده‌گانه حیوانی که بخصوص در دوره حکومت قاجار تا سال ۱۲۸۹ خورشیدی در ایران به کار می‌رفته (و با تقویم اویغوری-چینی تفاوت‌هایی دارد) به ترتیب عبارت بوده‌است از:

  • سال موش
  • سال گاو
  • سال پلنگ (یا ببر)
  • سال خرگوش (یا گربه)
  • سال نهنگ (یا اژدها)
  • سال مار
  • سال اسب
  • سال گوسفند (یا بز)
  • سال میمون
  • سال مرغ (یا خروس)
  • سال سگ
  • سال خوک

این ترتیب نام‌های حیوانی سال‌ها را ابونصر فراهی در نصاب الصبیان چنین به نظم درآورده است.

موش و بقر و پلنگ و خرگوش شمارزان چار چو بگذری نهنگ آید و مار
آنگاه به اسب و گوسفند است حسابحمدونه و مرغ و سگ و خوک آخر کار

سال 1403 سال نهنگ است یا اژدها 2

نامگذاری سال ها به نام حیوان و رابطه آن با استیلای ترکان بر جهان اسلام

به این ترتیب می توان گفت که با استیلای ترکان و مغولان در ایران و افغانستان امروزی، این تقویم ترکی ۱۲حیوانی نیز رواج یافت. بر اساس نوشته‌های خواجه نصیرالدین طوسی، سال در این تقویم خورشیدی حقیقی و ماه‌هایشان بر اساس رویت دو هلال ماه بوده‌است. برای احتساب شمسی بر مبنای قمری دست به نسیء می‌زدند. دراین تقویم هر یک از ماه‌های سال بر اساس نام یک حیوان می‌باشد. که عبارتنداز:

«۱-موش (سچقان یا کسگو)؛ ۲-گاو نر (اود یا سغر)؛ ۳-پلنگ (بارس)؛ ۴-خرگوش (توشقان)؛ ۵-نهنگ (لو)؛ ۶-مار (ییلان)؛ ۷-اسب (یونت)؛ ۸-گوسفند (قوی)؛ ۹-میمون (بیجین)؛ ۱۰-مرغ (تخاقوی)؛ ۱۱-سگ (ایت)؛ ۱۲-خوک (تونگوز).

در این تقویم بعد از یک دوره دوازده ساله، اسامی حیوانات و سال منسوب به آنها از نو تکرار می‌شود. علاوه بر سال، ماههای دوازده‌گانه نیز به نام این حیوانات نامگذاری شده است.مثلا آغاز دوره ای که با نام موش است، ماه اول آن موش و … خواهد بود.

سال 1403 سال نهنگ است یا اژدها 3

ویژگیهای سال اژدها

منجمان چینی می‌گویند. جاه طلبی کنید، اشکالی ندارد، موفق خواهید شد. پیشروی خواهید کرد.
سال اژدها را سالی خوب می‌دانند. سال درخشش‌های بی‌نظیر، سال نمایش‌ها و تظاهرات خیابانی، سال پیروزیها (یا شکست‌های) تماشایی باید مواظب بود که دراین آتش نسوزید! معتقدند که امسال سال موفقیت‌های چشمگیر سیاسی و یا هر زمینه دیگری است. اما ممکن است این موفقیت‌ها نوعی ظاهرسازی باشد.
اگر درین سال صاحب فرزندی بشوید. کار زیادی نیاز نیست برای او انجام دهید چون خودش راه زندگی را پیدا خواهد کرد. ولی اگر تولدش در یک روز طوفانی باشد باید خیلی مراقب او باشید.
در اژدها نیروی زیست و سلامت کامل به حد وفور وجود دارد تا لحظه مرگ نیز این سلامت را حفظ می‌کند او از پستی و دورویی دور است، در صداقت بسیار بی‌پیرایه و ساده عمل می‌کند اما زیاد هم معصوم و بیگناه نیست. زود فریب می‌خورد ولی این شهامت را دارد که اشتباهش را بپذیرد.

اژدها یک کمال گرای به معنی واقعی است چیزی اگر بخواهد بهترین نوع آن است. به همین جهت از دیگران توقع بسیار دارد. دلایلی که ارائه می‌دهد معمولاً غیرقابل قبول است. ولی در مقابل در برآوردن توقعات دیگران بسیار کوشاست.
تند مزاج، عصبانی و یک دنده است. زبانش قبل از فکر کردن به کار می‌افتد ولی نصایحش موثر میباشد مردم به او علاقه‌مند هستند و به حرفهای او گوش می‌دهند و نفوذ فکری اژدها برآنها غیر قابل انکار است اژدها بسیار مغرور است. خیلی زود خویشتن داریش را از دست می‌دهد. او با استعداد ، باهوش، محکم، با اراده و بخشنده است هیچگاه محتاج کسی نخواهد شد.
و در هر کاری که پیش بگیرد بسیار خوب آن را انجام می‌دهد و موفق خواهد بود، به نظر می‌رسد که او انجام هر کاری را می‌بیند.

متأسفانه در کارهای بد نیز با استعداد است. دراین کار نیز پیروزی در دست‌‌های اوست اژدها محبوب همه است ولی به کسی دل نمی‌بندد. معمولاً دیر ازدواج می‌کند بهترین همسر برای او متولدین سال‌های موش هستند. مار‌ها نیز می‌توانند ترمز ملایمی در برابر اژدها باشند خروس مغرور نیز می‌تواند شریک اژدها باشد.
اما به هر حال نیمه کامل وجود اژدها چه در عشق و چه در ازدواج میمون است حیله‌گری میمون و قدرت اژدها به یکدیگر نیاز دارند.
اژدها و ببر نمی‌توانند ارتباط آرامی داشته باشند. اژدها به دلیل خواست‌های بسیار در کودکی ممکن است رنجهایی را متحمل شود.

مهتاب منصوری

مهتاب هستم، فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه سوره تهران علاقه بسیاری به شخصیت های کارتونی و انیمیشنی دارم و اوقات فراغتم رمان های عاشقانه رو دوست دارم مطالعه کنم. من از زمستان 1402 به خانواده گفتنی پیوستم و در همین مدت کوتاه خیلی چیزها یاد گرفتم و دوست دارم مهارت هام رو روز به روز افزایش بدم.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دو =

دکمه بازگشت به بالا