;
اخبار روزتازه ها

چرا فرار از کره شمالی تقریبا غیر ممکن است؟

فرار از کره شمالی: وقتی نوبت به فهرست بسته ترین کشورهای جهان می رسد، یک کشور به راحتی در صدر فهرست قرار می گیرد. کره شمالی که با نام جمهوری دموکراتیک خلق کره (DPRK) نیز شناخته می شود، نیمه شمالی شبه جزیره کره را اشغال می کند. این کمابیش رسماً در سال 1948 و پس از انتقال جنگ جهانی دوم به جنگ سرد به وجود آمد.

کیم ایل سونگ، با حمایت اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان اولین رهبر کشور ظهور کرد و کیش شخصیتی قدرتمندی را آغاز کرد که رشد کرد و خانواده او را نیز در بر گرفت. عنوان رهبر از آن زمان به پسرش کیم جونگ ایل و پس از آن نوه و رهبر فعلی او کیم جونگ اون منتقل شده است.

در تلاش چندین نسل برای حفظ قدرت، خانواده کیم و وفاداران آنها یکی از اقتدارگراترین دولت‌ها در تاریخ مدرن را بنا نهاده‌اند. تسلط آنها بر ملت و مردم آن به این معنی است که کره شمالی ارتباط کمی با دنیای خارج دارند و اغلب با مسائل مهمی مانند سوء تغذیه گسترده و فقدان تقریباً کامل آزادی بیان مواجه می شوند.

هر کس گرفتار شود با مجازات سختی روبرو می شود

فرار از کره شمالی9

برای فراریان احتمالی، خطر دستگیر شدن مطمئناً در ذهن آنها بزرگ است. در سال 2018، اسکات کیم فراری به Business Insider گفت که او و مادرش توسط چین به کره شمالی بازگردانده شدند، زیرا این زوج حدود یک سال به عنوان کارگر بدون مدرک زندگی می کردند. کیم به یک بازداشتگاه منتقل شد، جایی که او را به همراه 20 زندانی دیگر در یک سلول و یک توالت انباشته کردند.

آنها مرتباً مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند و معمولاً به جای راه رفتن مجبور به خزیدن می شدند. با این حال معلوم شد که این نسبتاً انسانی بود، زیرا کیم نگهبانان را متقاعد کرد که نوجوان است و به یک مرکز پزشکی راه یافت. اگر آنها می دانستند که او بزرگتر است، کیم ممکن است به یک اردوگاه کار اجباری فرستاده شده باشد – جایی که او در نهایت پس از دومین تلاش برای فرار به آنجا رفت.

پس از اینکه کیم برای سومین بار دستگیر شد، به یک مرکز نگهداری از زندانیان سیاسی فرستاده شد. اعتقاد بر این است که این اردوگاه های زندان بسیار وحشیانه هستند، با احکام پایان ناپذیری که می تواند زندانیان را در معرض شکنجه، گرسنگی، تجاوز جنسی، و کار اجباری قرار دهد.

سایر تلاش برای فرار ممکن است با مجازات نهایی بیشتری روبرو شوند. آن چان ایل، فراری و مرزبان سابق کره شمالی در گفتگو با ABC News گفت که شاهد کشته شدن یکی از سربازانش پس از تلاش برای فرار بوده است. An نشان مرد را به دست آورد و با فرار موفقیت آمیز خود از طریق DMZ، آن را با خود حمل کرد و گفت که امیدوار است چیزی از این مرد همچنان به جنوب برسد.

فرار از کره شمالی: مجازاتهای سنگین

فرار از کره شمالی7

بسیاری از فراریان متکی به واسطه‌هایی هستند که معمولاً به عنوان دلال شناخته می‌شوند، که پرداختی را برای کشتی‌رانی افراد از مرز شمالی کره شمالی از طریق چین می‌پذیرند. سپس بسیاری از آنها به کشورهایی مانند ویتنام و کامبوج به سمت جنوب سفر می کنند، جایی که می توانند با پرواز به کره جنوبی بروند.

همانطور که ام یای ران فراری به الجزیره گفتدر سال 2018، کار با کارگزاران ارزان نیست. مرزبانان باید رشوه بگیرند، حمل و نقل باید ترتیب داده شود، و همه چیز با جیب های عمیق آسان تر می شود. ام گزارش داد که عبور او در سال 2009 – که شامل پرتاب در رودخانه یخی در حالی که نگهبانان به سمت او شلیک می کردند – حدود 2800 دلار هزینه داشت.

تقریباً 10 سال بعد، او تخمین زد که افرادی که از مرز عبور می کنند باید بیش از سه برابر این مبلغ، یعنی حدود 9300 دلار، تسویه حساب کنند. هر کسی که کره جنوبی را در نظر داشته باشد باید این رقم را حتی بالاتر از این هم افزایش دهد و به 14000 دلار تخمین زده شود.

از آن زمان، قرنطینه‌های ناشی از کووید و افزایش امنیت مرزها، عبور و مرور را دشوارتر و گران‌تر کرده است. از آنجایی که بنا بر گزارش‌ها، اکنون در صورت دستگیری دلالان با مجازات حبس تمدید شده روبرو هستند، درصد آنها افزایش یافته است.

فراری هونگ گانگ چول، یک نگهبان سابق مرزی، به صدای آمریکا گفت که کارگزاران یک بار 30 درصد از پولی که از فراریان برای اعضای خانواده در کره شمالی فرستاده شده بود، دریافت کردند. در حال حاضر، بیشتر به 50٪ یا حتی 70٪ در برخی موارد است. در مورد هزینه ترک، هونگ ادعا کرد که قیمت کلی برای فرار به کره جنوبی در سال 2021 حدود 21000 دلار هزینه داشت.

فرار از کره شمالی: زنان فراری ممکن است قاچاق شوند

فرار از کره شمالی3

بدون داشتن مدارک مسافرتی و اغلب پول اندک، زنان فراری در موقعیتی آسیب پذیر هستند. میرا در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت، اگرچه او از خانواده‌ای مرفه بود، اما تمام پول مورد نیاز برای پرداخت پیش پرداخت به یک دلال را نداشت. در عوض، با این فرض که در یک رستوران شغل پیدا می کند، موافقت کرد که بدهی خود را جبران کند. در عوض، او را به آپارتمانی بردند و تحت فشار قرار دادند تا در مقابل یک وب‌کم اعمال جنسی انجام دهد.

میرا به همراه هشت زن دیگر در آپارتمان حبس شد و فقط برای سفرهای کوتاه و تحت نظارت دقیق اجازه خروج داشت. او و زن دیگری به نام «جییون» هرگز درآمد خود را ندیدند و در نهایت با کمک یک مشتری دلسوز وب‌کم و یک کشیش کره‌ای که به کمک به فراریان معروف بود، فرار کردند.

کره شمالی به طور گسترده به عنوان یکی از بدترین کشورهای جهان برای قاچاق انسان در نظر گرفته می شود و به ویژه زنان و کودکان در داخل کشور هدف قاچاق جنسی هستند. دانش‌آموزان و کارگران زن ممکن است تحت فشار قرار گیرند تا با شخصیت‌های اقتدار درگیر اعمال جنسی شوند و اگر بخواهند ترک کنند، ممکن است با همان رفتار در چین مواجه شوند. به غیر از کار با وب‌کم، ممکن است مجبور شوند در فاحشه خانه‌ها کار کنند یا خودشان را برای ازدواج با مردان فروخته‌اند. با توجه به اینکه این زنان تقریباً همیشه فاقد مدرک شناسایی لازم برای سفر رسمی از طریق چین هستند و ممکن است در صورت دستگیری به کره شمالی بازگردانده شوند، بیشتر در شرایط استثماری و مضر گرفتار می شوند.

فرار از کره شمالی: حرکت روی زمین های خشن

فرار از کره شمالی6

در حالی که برخی از مردم توانسته‌اند کره شمالی را با هیاهو یا تلاش فیزیکی نسبتاً کمی ترک کنند، سایر فراریان مجبور شده‌اند با محیط‌های بسیار دشوار دست و پنجه نرم کنند. برای برخی، همه چیز به آب و هوا بستگی دارد. کره شمالی ممکن است در زمستان به شدت سرد شود و دمای هوا در شمال این کشور در ژانویه به 10- درجه فارنهایت می رسد. در حالی که این بدان معناست که رودخانه‌ها اغلب یخ می‌زنند و امکان عبور با پای پیاده را فراهم می‌کنند، بدیهی است که سایر بخش‌های گذرگاه را دشوارتر می‌کند، به‌ویژه اگر فراریان تجهیزات هوای سرد ضعیفی داشته باشند یا از سوء تغذیه رنج ببرند. با این حال، شاید بهتر نباشد که سر جای خود بمانیم، زیرا فراریان ممکن است در حال حاضر در کره شمالی، جایی که مردم در جوامع روستایی فقیر در زمستان‌های سرد رنج می‌برند، با زندگی سختی دست و پنجه نرم می‌کنند.

دو فراری به نام‌های «میرا» و «جییون» به بی‌بی‌سی گفتند که پس از فرار از یک وضعیت استثمار جنسی طولانی مدت در چین، سفر آنها به سمت کره جنوبی مستلزم تلاش فیزیکی فوق‌العاده بود. در یک نقطه از سفر طولانی خود، آنها یک کوهنوردی پنج ساعته را انجام دادند که تا زمانی که در نهایت به سفارت کره جنوبی رسیدند آنها را خسته و خون آلود کرد. سایر فراریان نیز ممکن است متوجه شوند که مجبورند مسیرهای طولانی را با پای پیاده طی کنند یا سفرهای طولانی را با ماشین و اتوبوس تحمل کنند. جداشدگانی که به سفرهای خودکار عادت ندارند ممکن است تحمل این بخش از سفر خود را که باعث بیماری خودرو می شود، به خصوص برایشان سخت باشد.

فرار از کره شمالی: دستور شلیک به مرزبانان

فرار از کره شمالی4

در حالی که برخی از سربازان فراری توانسته‌اند بدون شناسایی از مرز عبور کنند، افزایش گشت‌زنی در سال‌های اخیر چنین موفقیتی را بیش از پیش دشوار کرده است. و این فقط این نیست که هرکسی که از کره شمالی فرار می کند ممکن است دستگیر شود، به شدت مورد رسیدگی قرار گیرد، و سپس برای کار کمرشکن به اردوگاه زندان سپرده شود. آنها ممکن است به سادگی با اخطار کمی شلیک شوند.

این موضوع پس از آن که Daily NK عکسی از پوستری منتشر کرد که ادعا می‌کرد هر کسی که در حال نفوذ به خاک کره شمالی بر فراز مرز شمالی آن باشد، در معرض دید قرار می‌گیرد، مورد توجه بین‌المللی قرار گرفت. این نامه نگرانی سازمان‌های نظارتی در بسیاری از بخش‌ها، از جمله سازمان ملل را برانگیخت، اگرچه مقامات کره شمالی هرگز روشن نکرده‌اند که آیا این دستورات واقعی هستند یا خیر.

با این حال، چندین سرباز فراری ادعا می کنند که توسط نگهبانان در هر دو مرز مورد تیراندازی قرار گرفته اند. در نوامبر 2017، ویدئویی از فرار او چونگ سونگ در DMZ نشان می دهد که او در حال دویدن در حالی که زیر آتش است می دود. اگرچه او پنج بار مورد اصابت قرار گرفت، او جان سالم به در برد و حتی به NBC News گفت که سربازانش را مقصر نمی دانست. او ادعا می کند که اگر او هنوز یک نگهبان بود و با فشارهایی که آنها تحت فشار بودند مواجه بود، او نیز اسلحه به دست می گرفت.

فرار از کره شمالی و عواقب آن برای خانواده فراریهافرار از کره شمالی5

با کنترل شدید مرزی و تدابیر شدید امنیتی که در سرتاسر کره شمالی اعمال شده است، بسیاری از فراریان قبول کرده اند که ممکن است دیگر هرگز خانواده های خود را نبینند یا حتی با آنها ارتباط برقرار نکنند. با این حال، این ممکن است قابل تحمل به نظر برسد، تا زمانی که خانواده آنها به سرنوشت تلخ عزیزان دیگر فراریان دچار نشوند.

به گزارش رادیو آسیای آزاد ، خانواده‌های فراری‌ها در سال‌های اخیر با مجازات‌های سخت‌تری مواجه شده‌اند، زیرا دولت کره شمالی به دنبال از بین بردن امیدها برای ترک این کشور تحت کنترل است. یک منبع به RFA گفت که در ژوئیه 2022، خانواده هایی با دو یا چند فراری جمع آوری شده و به مناطق روستایی با منابع کم منتقل شدند. با توجه به اینکه جداشدگان اکنون به عنوان خائن به رژیم برچسب خورده اند، طبق گزارش ها، مجازات خانواده های آنها شامل زندان برای گرفتن پول از اعضای خانواده فراری یا حتی گفتن چیزهای خوب در مورد آنها در ملاء عام است.

برخی از خانواده ها حتی ممکن است در اردوگاه های زندان به دلیل ارتباط با یک فراری محکوم شوند. یک منبع به Daily NK گفت که یک خانواده در حال دریافت پول از یکی از اعضای خود در جنوب دستگیر شد. پس از تحویل گرفتن آنها توسط یک دلال، مقامات امنیتی آنها را دستگیر کردند و اعلام کردند که همه جاسوسانی هستند که در ازای دریافت اطلاعات از کره جنوبی پول دریافت می کردند.

فرار از کره شمالی و نظارت روز افزون

به گفته  وزارت اتحاد کره جنوبی ، تعداد مهاجران از کره شمالی به شدت کاهش یافته است. بیشترین تعداد ثبت شده فراریان در سال 2009 بود که 2914 نفر از کره شمالی به کره جنوبی پناه بردند. تنها 229 نفر در سال 2020 به کشور آمدند. تنها 63 نفر در سال بعد همین کار را کردند.

یکی از دلایل برجسته‌تر برای این سقوط در فرار، نظارت است. بسیاری از مردم کره شمالی از طریق inminban یا “گروه های مردمی” مشاهده می شوند. رهبران Inminban موقعیت خوبی برای کنترل و مشاهده همسایگان خود از طریق جلسات منظم دارند. آنها اتفاقات محلی خود را به مقامات بالاتر در داخل دولت گزارش می دهند. وزارت امنیت دولتی همچنین ممکن است به دیگران در جامعه پول بدهد تا همه را تحت نظر داشته باشند. عملاً هر چیزی در معرض مشاهده و سوء ظن است، از سفر گرفته تا فعالیت های مالی، تا آنچه که شخصی در خلوت ظاهری خانه خود می خواند یا تماشا می کند.

با ورود کره شمالی به قرن بیست و یکم، فناوری نقش بزرگ تری در کنترل کره شمالی و جلوگیری از فرار از این کشور ایفا کرده است. همانطور که یک منبع داخلی به رادیو آسیای آزاد گفت، هر کسی که گوشی هوشمند دارد، اکنون ملزم به نصب برنامه Kwangmyong برای دسترسی به اینترانت کشور یا دریافت مجوزهای ارتباطی فصلی است . با این حال، این برنامه همچنین به مقامات اجازه می دهد تا مکان و فعالیت کاربران را ردیابی کنند. در حالی که برخی به سادگی از نصب برنامه یا استفاده از تلفن های چینی قاچاق شده در مرز خودداری کرده اند، این پیشرفت تکنولوژیکی هنوز فرار از کشور را برای افرادی که به دنبال منابع هستند دشوارتر می کند.

فرار از کره شمالی: مقامات چینی ممکن است فراریان را بازگردانند

در حالی که رهبران کره شمالی فرار کردن را برای مردم سخت می‌کنند، هر کسی که خود را در مرز و چین بیابد هنوز از خطر خارج نشده است. در سال‌های گذشته، مقامات چینی چشمان خود را بر روی عبور اتباع کره شمالی از مرز بسته بودند، اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که آن روزها به پایان رسیده است.

در سال 2021، چین شروع به بازگرداندن اتباع کره شمالی کرد که در طول قرنطینه مرزی کووید-19 به سر می بردند، با گزارش دیده بان حقوق بشر که حداقل 1170 فراری کره شمالی تا ژوئیه 2021 بازداشت شده اند. لی سونگمین فراری در سال 2017 به مجله نیویورک گفت که چین قبلاً بازداشت شده است. فشار بر سفارتخانه ها در پکن برای دور زدن کره شمالی برای سال ها. بر اساس گزارش ها، مقامات از افزایش تنش با کره شمالی می ترسند اگر به سربازان فراری اجازه عبور از این کشور را بدهند.

در حالی که دیده بان حقوق بشر و سایر گروه ها استدلال می کنند که فراریان پناهندگانی هستند که از یک رژیم سرکوبگر فرار می کنند، چین موافق نیست. در عوض، فراریان «مهاجران اقتصادی» تلقی می شوند که باید جمع آوری و به کره شمالی اخراج شوند. با این حال، از آنجایی که فراریانی که به کره شمالی بازگردانده می‌شوند در اردوگاه‌های زندان با احکامی روبرو هستند که می‌توان آن را شکنجه نامید، چین ممکن است کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه و سایر توافق‌نامه‌های بین‌المللی پناهندگان را نقض کند.

فرار از کره شمالی: فرهنگ متفاوت با کره جنوبی

فرار از کره شمالی8

اگرچه کره شمالی و جنوبی زمانی بخشی از یک ملت واحد بودند، تأثیرات اشغال ژاپن و جنگ جهانی دوم کشور را از هم پاشید و تا اوت 1945 آن را به عنوان دو کشور نیابتی ترک کرد. این تقسیم منجر به اختلافات فرهنگی جدی بین دو ملت شده است. در کره شمالی کمونیستی، مصرف رسانه ها، سبک لباس، آزادی بیان و موارد دیگر، همه به شدت توسط دولت کنترل می شوند. در مقابل، کره جنوبی یک کشور سرمایه داری با دسترسی آزاد به اینترنت و صنعت سرگرمی پر رونق است. در نتیجه، فراریان پس از ورود می توانند شوک فرهنگی قابل توجهی را تجربه کنند.

برای کاهش این مشکل، بسیاری خود را به مرکز اسکان مجدد هاناوون هدایت می کنند. در آنجا، آنها یک دوره سه ماهه را می گذرانند تا آنها را با زندگی کره جنوبی آشنا کند. برای بسیاری از مردم کره شمالی، ممکن است این اولین باری باشد که از آنها خواسته می شود یک حساب بانکی را مدیریت کنند، یک تلفن همراه بدون مانع کار کنند، یا وارد اینترنت شوند. کارگاه های دیگر بر حقوق زنان و سلامت روان تمرکز دارند، موضوعاتی که به ندرت در کره شمالی مردسالارتر و محافظه کارتر مورد بحث قرار می گیرد.

حتی زبان ممکن است مانعی ایجاد کند. در حالی که همه در هر دو طرف DMZ به کره ای صحبت می کنند، گویش کره شمالی اغلب بلافاصله در جنوب قابل توجه است. کلمات کره جنوبی که از انگلیسی اقتباس شده اند، عبور از این مرز زبانی را آسان تر نمی کنند، و همچنین کلمات الهام گرفته از شوروی از شمال. مجموعه رو به رشدی از برنامه های ترجمه و فرهنگ لغت شمال-جنوب می تواند کمک کند، اما افرادی که از خدمت جدا شده اند اغلب هنوز به دوره های زبان نیاز دارند.

محدودیت‌های کووید، کنترل‌های مرزی را افزایش داد

فرار از کره شمالی: با فرارسیدن همه‌گیری کووید-19 در اوایل سال 2020، کره شمالی به سرعت اقدام به بستن مرزهای خود کرد، همه اینها در تلاشی آشکار برای جلوگیری از سوزاندن ویروس در میان جمعیت خود و تحت فشار قرار دادن سیستم مراقبت‌های بهداشتی این کشور است که به خوبی حفظ نشده است. با این حال، این بهانه‌ای مناسب برای سرکوب هر کسی که به طور غیرقانونی از چین عبور می‌کند و همچنین سفرهای داخلی در کره شمالی فراهم می‌کند. این به دنبال سال‌ها افزایش کنترل پس از به قدرت رسیدن کیم جونگ اون، رهبر کنونی، دشواری و خطر سفر فراریان را با موانع فیزیکی بیشتر و شبکه نظارتی سخت‌تر افزایش داد.

در حالی که رهبران کره شمالی مدعی شدند که قرنطینه تقریباً کامل مرزهای این کشور برای مهار شیوع COVID-19 ضروری است، دیگران استدلال کرده اند که اقدامات بیش از حد انجام شده است. کره‌شمالی‌هایی که یک بار به فکر فرار بودند، فقط باید رودخانه‌های یخ‌زده و نگهبان‌های اسلحه‌باز را حداقل در برخی نقاط در امتداد مرز چین و کره شمالی در نظر می‌گرفتند. اکنون، آن مرز به طور فزاینده‌ای مملو از حصارهای محکم‌تر، برج‌های مراقبت و گشت‌زنی‌های افزایش یافته است. این اقدامات علاوه بر دلسرد کردن فراریان، به اقتصاد بازار سیاه در کشور نیز ضربه زده است که امکان قاچاق مواد غذایی، دارو، رسانه های خارجی و سایر کالاها را به کره شمالی فراهم می کند.

فرار از کره شمالی: زندگی در کره جنوبی می تواند پر از تبعیض باشد

فرار از کره شمالی1

هنگامی که فراریان کره شمالی از یک مرکز اسکان مجدد عبور کردند، اجازه دارند زندگی خود را در کره جنوبی آغاز کنند. یافتن شغل ممکن است دشوار باشد زمانی که فراریان در مقابل متقاضیان کار در کره جنوبی قرار می گیرند که سوابق تحصیلی استانداردتری دارند و ممکن است قبلاً فرآیندهای مصاحبه را پشت سر گذاشته باشند. در نتیجه، افراد فراری نسبت به کسانی که در داخل کشور متولد می شوند، درآمد کمتر و نرخ بیکاری بالاتری دارند، اگرچه کره جنوبی برای بسیاری از آنها تحصیلات دانشگاهی رایگان ارائه می دهد و طبق گزارش ها، شکاف درآمدی در حال کاهش است.

شاید براتون جالب باشه:

چرا حمام های ویکتوریایی بسیار خطرناک بودند؟

(ویدیو) چرا اسکیموها شبیه آسیایی هان؟ آیا آن ها اجداد کره ای ها هستند؟!

ترکیب شیر و عسل سمی است یا مفید؟ یکبار برای همیشه اشتباه نکنید

(ویدئو) پاکولا نوشیدنی تگری پاکستانی با ترکیب یخ و شیر و آلوئه ورا!

(عکس) صدف طاهریان و استوری ناراحت کننده اش در بیمارستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا