;
تازه هاسیاسی و اقتصادی

مقامات روسیه و غرب در هندوستان

با ادامه درگیریهای اوکراین تلاش های مقامات روسیه و غرب نیز افزایش یافته است به طوری که در آخرین دور سفرها مقامات دولتی روسیه و غرب در هندوستان به عنوان کشوری بی طرف با مقامات این کشور ملاقات نمودند.

کارشناسان می گویند بعید است که سفرهای بی شمار دیپلمات های روسیه و غرب باعث تغییر موضع بی طرف هندوستان در قبال جنگ در اوکراین شود، به ویژه از آنجایی که این جنگ از حمایت مردمی برخوردار است که توسط پوشش رسانه ای بزرگنمایی شده است و ایالات متحده را مسئول این درگیری می دانند.

در حالی که مقامات ایالات متحده و بریتانیا در دهلی نو این هفته ،هندوستان را برای محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین تحت فشار قرار دادند، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، دولت هند را به دلیل عدم اتخاذ «دیدگاه یک جانبه» تحسین کرد.

لاوروف روز جمعه پس از دیدار با همتای خود، سوبرهمانیام جایشانکار، در دهلی

دیدار وزیر خارجه روسیه و هند

گفت: «ما قدردانی می‌کنیم که هند این وضعیت بی طرفی را به طور کامل در نظر دارد.

تبادل کالاها با روبل-روپیه

لاوروف همچنین گفت که هند و روسیه برای تبادل کالاها از مکانیزم روپیه-روبل استفاده خواهند کرد تا بتوانند به تجارت خود در نفت و سایر کالاها علیرغم تحریم های غرب علیه معاملات دلاری آمریکا با مسکو ادامه دهند.

همچنین وی افزود: “ما آماده خواهیم بود تا هر کالایی را که هند بخواهد بخرد، به هند عرضه کنیم.”

یک روز پیش از آن، یک مقام آمریکایی گفت که اگرچه واشنگتن مخالف خرید نفت روسیه از سوی هند نیست، که پس از اعلام تحریم‌های آمریکا، بریتانیا و سایر کشورها به شدت کاهش می‌یابد، اما نمی‌خواهد شاهد «افزایش سریع» در چنین وارداتی باشد.

دیلیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، به خبرنگاران در دهلی نو گفت: «کشورهایی که فعالانه تلاش می‌کنند این تحریم‌ها را دور بزنند یا انجام ندهند، باید عواقب آنرا بپذیرند».

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، که روز پنجشنبه در دهلی نو بود، گفت که بریتانیا به هند، بزرگترین دموکراسی جهان، در مورد اقدامات خود دیکته نخواهد کرد، اما بر لزوم همکاری کشورهای همفکر تاکید کرد.

جایشانکار که در کنار تراس در یک مجمع سیاستگذاری در دهلی نو نشسته بود، استدلال کرد که اتحادیه اروپا همچنان نفت روسیه را می خرد و با افزایش قیمت ها، برای کشورها “طبیعی” است که به دنبال بهترین معاملات ممکن باشند.

به گزارش رویترز، از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، هند حداقل 13 میلیون بشکه نفت از روسیه خریداری کرده است، تقریباً به اندازه خرید کل سال 2021.

 خرید نفت از روسیه تصمیمی عاقلانه

آرون سهگال، کارشناس ارشد امنیت استراتژیک و منطقه ای در گروه سیاست دهلی که یک اندیشکده مستقل است گفت: «هند نفت را خریداری خواهد کرد زیرا برای پیشرفت هند به آن نیاز دارد،وی خرید نفت از روسیه را “تصمیمی عاقلانه” خواند.

وی گفت: “ایالات متحده بیشتر نگران این است که اگر نفت با ارز دیگری خریداری شود و دلار ارزش خود را از دست بدهد، چه اتفاقی می افتد ؟”

اگرچه هند در سال‌های اخیر به ایالات متحده نزدیک‌ شده است، اما مدت‌هاست که برای تجهیزات دفاعی، جت‌های جنگنده و پشتیبانی در مجامع بین‌المللی به روسیه متکی است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا