;
گوناگون

خواص روغن مازولا و مضرات آن برای سلامتی بدن

خواص روغن مازولا: امروزه تعریف آنچه که به عنوان روغن آشپزی سالم و واجد شرایط وجود دارد، کمی گیج کننده است. انواع مختلف روغن مشتق شده از گیاهان وجود دارد که به نظر می‌رسد دارای ارزش غذایی بالایی هستند اما در واقعیت این اتفاق نمی‌افتد.

روغن ذرت مازولا یکی از انواع روغن‌هایی است که به نظر می‌رسد در فرایند تولید طیف وسیعی از محصولات غذایی راه پیدا کرده است. در بخش درمان خانگی و گیاهان دارویی از سری مطالب سلامت مجله اینترنتی گفتنی همراه باشیدو قصد داریم که در مورد خاصیت روغن مازولا صحبت کنیم و در مورد مضرات آن اطلاعات تازه‌ای کسب کنیم.

روغن مازولا چیست؟

روغن ذرت مازولا از بخشی از دانه ذرت که جوانه آن است، استخراج می‌شود به همین دلیل فرایند پیچیده‌ای لازم است تا روغن از آن خارج شود. این روغن به دلیل اینکه فرایند تولید طولانی مدتی را پشت سر می‌گذارد به عنوان روغن تصفیه شده ذرت هم شناخته می‌شود.

این روغن به دلیل داشتن ویتامین E می‌واند به سلامت پوست و مو کمک کند.

ارزش غذایی روغن مازولا به صورت زیر است:

روغن ذرت دارای چربی خالص است و هیچگونه پروتئین یا کربوهیدرات ندارد. یک قاشق غذاخوری روغن ذرت مازولا دارای:

122 کالری انرژی؛

14 گرم چربی؛

و 13 درصد ویتامین E موردنیاز روزانه است.

خواص روغن مازولا

خواص روغن مازولا چیست؟

به نظر می‌رسد که روغن ذرت مازولا دارای خواص منحصر به فردی نسبت به سایر روغن‌های گیاهی باشد. این روغن دارای ترکیباتی مثل فیتواسترول‌ها، ویتامین E و لینولئیک اسید است که می‌توانند اثرات سلامت بخشی برای قلب داشته باشند.

با هم در ادامه خواص روغن مازولا را بررسی می‌کنیم:

دارای فیتواسترول

فیتواسترول‌ها ترکیبات گیاهی هستند که با جلوگیری از جذب کلسترول توسط بدن، به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کنند. روغن ذرت مازولا دارای مقدار زیادی فیتواسترول است.

فیتواسترول‌ها همچنین دارای خاصیت ضد التهابی هستند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و بعضی سرطان‌ها را کم کنند. یکی از مهم‌ترین فیتواسترول‌ها، بتاسیتواسترول است که دارای خاصیت ضد تومور بوده و به بهبود وضعیت بیماران مبتلا به سرطان ریه هم کمک می‌کند.

از خاصیت دیگر فیتواسترول‌ها مسدود کردن جذب کلسترول توسط بدن است که این کار شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم می‌کند.

 

دارای اسیدهای چرب تک و چند غیر اشباع

روغن ذرت مازولا دارای اسیدهای چرب چند غیر اشباع است که لینولئیک اسید یکی از مهم‌ترین آنها است. مصرف لینولئیک اسید در مقادیر متعادل اثرات سودمند متعددی برای بدن دارد و باعث می‌شود که سطح کلسترول بدن در وضعیت نرمال باشد.

ممانعت از لخته شدن خون و کم کردن مقاومت به انسولین، از خواص دیگر لینولئیک اسید است.

کمک به سلامت قلب

روغن ذرت مازولا به دلیل داشتن مجموعه‌ای از ترکیبات سودمند مثل ویتامین E و لینولئیک اسید، به سلامت قلب کمک می‌کند.

خواص روغن مازولا-1

دارای ویتامین E

روغن ذرت دارای مقدار قابل توجهی ویتامین Eاست که هر قاشق غذاخوری آن، حدود ۱۳ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین E را تامین می‌کند. این ویتامین آنتی‌اکسیدان مهمی است که بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که در بدن شما به عنوان آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب عمل می‌کند. این شرایط به کم شدن خطر بروز دیابت نوع 2 و بعضی سرطان‌ها کمک می‌کند.

همچنین نقش مهمی در موارد زیر دارد:

  • عملکرد بهتر سیستم ایمنی؛
  • سلامت چشم؛
  • سلامت پوست و مو؛
  • و عملکرد موثر سیستم قلبی عروقی.

روغن مازولا دارای نقطه دود بالایی است

روغن مازولا دارای نقطه دود بسیار بالایی است و این خصوصیت باعث شده است که این روغن انتخاب مناسبی برای پخت و پز در دمای بالا باشد. روغن ذرت در این مورد یک استثناء است و در بین انواع روغن‌های گیاهی گزینه مناسبی برای سرخ کردن و گریل کردن محسوب می‌شود.

مضرات مصرف روغن مازولا

همه روغن‌ها در کنار فواید ارزشمند خود، دارای مضراتی هستند که اگر زیادتر از مقدار استاندارد استفاده شوند، شاید منجر به آسیب‌های جدی برای بدن باشند. روغن ذرت مازولا دارای مضرات زیر است:

روغن مازولا دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۶ است که اگر در حد متعادل مصرف نشود اثرات مضری برای سلامت قلب خواهد داشت؛
اثرات سمیت، به دلیل مصرف مقدار بالای حشره‌کش‌ها و آفت کش‌ها در فرایند تولید ذرت، اثرات سمیت روغن ذرت می‌تواند زیاد باشد؛
چاقی، روغن ذرت در مقابل اثرات مفیدش برای سلامتی، به دلیل اینکه ترکیبات فیبری کمتری است و به نوعی خلوص چربی آن زیاد است، می‌تواند باعث چاقی شود؛
GMOs، گاهی اوقات فرایند تولید و کاشت ذرت به روش اصلاح ژنتیکی انجام می‌شود که در جوامع مختلف نگرانی‌های زیادی در این باره وجود دارد؛ این مسئله می‌تواند منجر به جهش‌های ژنتیکی شود؛ فرایند تولید طولانی، برای تولید این روغن، ذرت باید مسیری طولانی طی کند و فرایندهای پیچیده‌ای را پشت سر بگذارد. این فرایند باعث می‌شود که روغن در معرض اکسیداسیون قرار بگیرد. اکسیداسیون باعث می‌شود که روغن در دمای بالا ترکیبی به اسم آکریل‌آمید تولید کند که ترکیبی سزطان‌زا است.

خواص روغن مازولا-3

چه کسایی نباید روغن مازولا مصرف کنند؟

روغن مازولا به دلیل اینکه دارای چربی خالص است و ترکیبات مفید آن نسبت به سایر روغن‌های گیاهی کمتر است، ممکن است که اثرات مضری برای افراد زیر داشته باشد و اگر شما جزء این افراد هستید بهتر است که مصرف آن را محدود کنید:

  • افرادی که به ذرت آلرژی دارند؛
  • افراد دارای مشکلات قلبی؛
  • روغن ذرت برای افراد دارای مشکلات کلیوی و کبدی مناسب نیست.
کلام پایانی

روغن ذرت مازولا از جوانه ذرت تهیه می‌شود و به دلیل داشتن نقطه دود بالا انتخاب مناسبی برای سرخ کردن و پخت‌و پز در دمای بالا است.

روغن مازولا در کنار خواص سلامت بخشی که دارد می‌تواند دارای مضراتی هم داشته باشد؛ آلرژی و حساسیت یکی از عوارض این روغن است.

بهتر است که با توجه به سبک زندگی خود و شرایط سلامتی‌تان روغن خوراکی سالم را وارد رژیم غذایی خود کنید و از همه روغن‌های گیاهی در حد متعادل استفاده کنید تا دچار عوارض پس از مصرف آنها نشوید.

سبک زندگی سالم در کنار رژیم‌های‌ غذایی سالم به فعالیت‌های بهتر و موثرتر شما کمک می‌کند.

 

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − پنج =

دکمه بازگشت به بالا