;
سلامتبیماری ها

خطرات اسهال آبکی و علائم و نشانه های آن!!!

خطرات اسهال آبکی: اسهال آبکی نشانه شایع عفونت روده است، اما می تواند ناشی از شرایط مزمن مانند بیماری التهابی روده یا سندرم روده تحریک پذیر نیز باشد. برای اکثر افراد، اسهال آبکی تنها زمانی خطرناک است که باعث کم آبی شدید بدن شوند.

همانطور که بدن از شر عفونت خلاص می شود و دیواره های روده را ترمیم می کند، علائم باید ظرف چند روز بهتر شوند. مهم است که مراقب وجود خون در مدفوع باشید و به مصرف آب و الکترولیت‌ها برای جایگزینی مایعات از دست رفته در اثر اسهال ادامه دهید. اگر نمی توانید مایعات را جایگزین کنید، احساس سرگیجه دارید یا علائم شما شدید است یا بیش از 2 تا 3 روز طول کشیده، به پزشک مراجعه کنید.

علائم نگران کننده اسهال آبکی

اسهال آبکی ممکن است شامل علائم زیر باشد:

اسهالی که ممکن است بیش از حد باشد
اسهال آبکی حاوی خون
اسهال آبکی حاوی مخاط
درد یا ناراحتی شکمی که ممکن است ادامه یابد یا عود کند
کاهش میزان ادرار
سرگیجه یا سبکی سر
حالت تهوع

خطرات اسهال آبکی-1

درمان اسهال آبکی

بسته به علت اسهال آبکی و مدت زمان آن اگر طولانی مدت باشد، ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک یا کولونوسکوپی برای بررسی روده های خود از نظر علائم بیماری التهابی داشته باشید. درمان اسهال آبکی در مراحل اولیه می تواند با انجام برخی از مراقبت های رایج انجام شود، مراقبت هایی که در ادامه این بخش از بهداشت و سلامت نمناک خواهید خواند.

هیدراته ماندن و مصرف کافی مایعات

حفظ آب بدن و جلوگیری از کاهش آن، قدم اول و اصلی برای درمان خانگی اسهال محسوب می شود.

داروی اسهال تجویز شده توسط پزشک

برای درمان اسهال داروهای متعددی وجود دارد اما هیچ یک را بدون تجویز پزشک نباید مصرف کرد. اگر علائم شما در عرض یک هفته پس از مصرف قرص اسهال بهبود نیافت، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

اقدامات تشخیصی به موقع

اگر اسهالی دارید که ناشی از عفونت نیست و بعد از چند هفته از بین نمی‌رود، ممکن است نیاز به انجام آزمایشات دقیق تری داشته باشید. این آزمایشات ممکن است شامل نمونه برداری از مدفوع باشد که زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا هر گونه پاتوژن یا علائم التهاب را جستجو کند.

محدودیت غذایی

اگر مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستید، اجتناب از برخی غذاها ممکن است مفید باشد. غذاهای حاوی لاکتوز ممکن است غیر قابل هضم باشند و باعث اسهال مزمن شوند و سایر غذاها ممکن است باعث آلرژی شوند که به روده آسیب می زند و منجر به علائم سندرم روده تحریک پذیر می شود.

علائم جدی همراه با اسهال آبکی

برای موارد زیر به دنبال درمان فوری باشید اگر:

  • شما در جایگزینی مایعاتی که از دست می دهید ناتوان هستید
  • احساس سرگیجه، سبکی سر یا از دست دادن هوشیاری دارید
  • شما با مصرف دارو، بهبود نمی یابند
  • بیش از دو روز علائم دارید
  • علائم شما بدون اینکه در معرض همان علت اولیه قرار بگیرید، عود کرده است

خطرات اسهال آبکی-2

پاسخ سوالات رایج درباره اسهال آبکی

سوالات رایجی درمورد اسهال آبکی وجود دارد که در ادامه به پاسخ هر یک اشاره شده است.

علت اسهال آبکی چیست؟

اسهال آبکی می تواند به دلیل ناتوانی در جذب آبی که می نوشید، آب موجود در غذا، یا ترشح آب از روده به دنبال عفونت یا مصرف چیزی که آب را از روده بیرون میکشد، ایجاد شود. نمونه های رایج مصرف قندهای لاکتوز یا زایلوز اضافی که به راحتی هضم نمی شوند و همچنین وبا است.

اسهال آبکی چه زمان خطرناک می شود؟

  • اگر احساس ضعف، سرگیجه یا حالت تهوع دارید یا هوشیاری خود را از دست داده اید، ممکن است به طور خطرناکی دچار کم آبی شده باشید. کمبود مایعات می تواند باعث کاهش فشار خون، گیجی یا از دست دادن هوشیاری در صورت شدید شود.
  • اگر از دست دادن مایعات به ویژه سریع باشد، نارسایی کلیه نیز ممکن است رخ دهد. اگر برای مدت طولانی رفع ادرار در شما متوقف شده است، باید نگران آسیب احتمالی کلیه باشید.
  • اگر در اسهال خون یا مخاط یافتید، اگر به دلیل تهوع یا به دلیل اسهال مایع زیاد یا مداوم در حفظ آب کافی مشکل دارید، اگر هوشیاری خود را از دست دادید، گیج شدید، باید فوراً به دنبال مراقبت باشید.

اسهال آبکی معمولا چقدر طول می کشد؟

اسهال آبکی می تواند از چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد. اغلب حتی اسهال آبکی شدید می تواند و به خودی خود برطرف می شود؛ با این حال، حفظ هیدراتاسیون کافی مهم است. اسهال ناشی از رژیم غذایی تا زمانی که این ماده از بدن شما خارج شود ادامه خواهد داشت. اسهال ناشی از یک سم یا عفونت تا زمانی که بدن عفونت را پاک کند یا با آنتی بیوتیک درمان شود، ادامه خواهد داشت.

برخی از علائم خطرناک دیگر اسهال آبکی
وجود خون در اسهال، مخاط، اسهال کاملاً آبکی، از دست دادن رنگ مدفوع، مقادیر زیاد مخاط یا علائم کم‌آبی بدن ممکن است نشانه‌هایی باشند که با دیدن هر یک، باید به دنبال درمان فوری یا اورژانسی باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا