;
سینمافرهنگ و هنر

میترا رفیع بازیگر گلنار در گیلدخت دوران قاجار: دختر آوانگارد تقی خان قاجار که بود؟

خلاصه داستان سریال گیلدخت از آغاز تاکنون

داستان سریال گیلدخت از این قرار است که آصف میرزا برادر زاده مظفر الدین شاه در پی به دست آوردن گلنار دختر تقی خان است و این خاطرخواهی رنگ و بویی از عشق حقیقی ندارد.

او رقیبی سرسخت به نام اسماعیل میرشکار داشته که از قضا گلنار نیز دلباخته اوست. اسماعیل میرشکار سریال گیلدخت از رفقای قدیمی آصف و تفنگ چی‌های تقی خان بوده که با نامه نگاری‌های عاشقانه سند قلب گلنار را ۶ دانگ از آن خود می‌کند.
روزی گلنار با هزار نقشه که از ذهن خلاق ندیمه وفادارش سرچشمه می‌گرفت موفق به خروج از عمارت با هدف تماشای معرکه‌ای شد که اسماعیل نیز در آنجا حضور داشت.

علت دشواری خروج از عمارت و رفتن به میدان روستا یا به عبارتی محل برگزاری معرکه مخالفت‌های سرسختانه و متعصبانه خان برای محبوس کردن دخترش گلنار بود تا مبادا آفتاب و مهتاب رنگش را ببینند.

سرانجام گلنار سریال گیلدخت با پوشیدن لباس ندیمه‌ها خود را سر قرار عاشقانه با اسماعیل رساند که سردسته تفنگ چی‌ها اتفاقی آن‌ها را در خلوت و مشغول ابراز دلدادگی‌ها دید و پس از رسیدن این خبر به گوش تقی خان اتفاقات تلخی رقم خورد. اسماعیل میرشکار به دستور تقی خان بازداشت و شکنجه شد تا بلکه عاشقی برای همیشه از سرش بپرد، اما شعله‌های این عشق بیش از پیش در قلب او و گلنار زبانه کشید.
احترام سادات همسر تقی خان در سریال گیلدخت که شاهد بی تابی دخترش گلنار بود تنها راه نجات اسماعیل میرشکار را پا در میانی خانم گل دایه دوران کودکی همسرش دید.
خانم گل سریال گیلدخت با پیغام و پس پیغام‌ها خودش را نزد تقی خان رساند و با یک فنجان دمنوش دست ساز و کلام نافذش حکم آزادی اسماعیل میرشکار را از او گرفت.
اسماعیل میرشکار تبعید شد تا جانش را بردارد و برود، اما او که اتفاقی از نقشه آصف میرزا برای حمله به عمارت تقی خان مطلع شد برای هشدار خود را دوباره نزد پدر گلنار رساند.

میترا رفیع بازیگر گلنار در گیلدخت دوران قاجار عکس1

تقی خان که از دیدن دوباره میرشکار خونش به جوش آمد مجدد دستور حبس و شکنجه او را صادر کرد. در همین گیر و دار سر و کله آصف میرزا و کاروانش که عمه اش طاووس الملوک و صفی الدوله مشاور یا به عبارتی مغز متفکر خاندانشان در راس آن بودند در عمارت تقی خان پیدا شد.

اسماً این ورود خواستگاری، اما رسماً شبیه به اعلام جنگ بود، زیرا آصف میرزا با عطش به زانو درآوردن تقی خان و اطلاع از نفرت قلبی گلنار نسبت به خودش، مانند مار زخمی شد که هیچ تفنگداری نمی‌توانست جلوی ورودش به عمارت را بگیرد، بنابراین شما بنویسید خواستگاری و بخوانید دمیدن در شیپور جنگ.
وحشت بر عمارت تقی خان حاکم شده بود و نگرانی در چشم همه ساکنان آن موج می‌زد که صدای گلوله شلیک شده از تفنگ آصف میرزا در مغز نگهبان محبس اسماعیل میرشکار خبر از یک جنگ تمام عیار داد.

آصف میرزا برای گرفتن انتقام سراغ میرشکار رفت و در این حین که سیل گلوله و آتش میان وفاداران تقی خان و همراهان آصف میرزا رد و بدل می‌شد، مهربان بانو ندیمه خائن احترام سادات درب ورودی حیاط را برای باقی سربازان خاندان مظفر الدین شاه باز کرد.
راه نجات اسماعیل میرشکار با حمله ناگهانی گلنار به آصف میرزا باز و فرصتی برای مقابله او با دشمنان فراهم شد. سرانجام این نبرد تسلیم اهالی عمارت تقی خان، ناپدید شدن اسماعیل میرشکار و فراری شدن گلنار شد.
اکنون تقی خان در محبس، احترام سادات چشم انتظار و نگران دخترش زیر سایه سنگین طاووس الملوک رقیب عشقی قدیمی اش که روزگاری تقی خان دست رد بر او زد و آصف میرزا در تعقیب گلنار و تلاش برای پیدا کردن اسماعیل میرشکار بود که هیچکس اطلاعات درستی از سرنوشت او نداشت.

میترا رفیع بازیگر گلنار در گیلدخت دوران قاجار کیست؟

نقش گلنار را در این فیلم میترا رفیع بازی کرده است. او که حالا وارد ۲۸ سالگی شده است. پیش از این ایفای نقش الناز در سریال بی همگان توانست به شهرت چشمگیری دست یابد.

«عالم را آب ببرد، بزرگان و درباریان مملکت محروسه را خواب برده‌است. در این هیاهو و غوغا آصف‌میرزای قاجار رویای تکیه‌زدن بر تخت طاووس را دارد و ولایت دارالمرز گیلان را به عنوان مقر این طرح و توطئه انتخاب می‌کند، بی‌آن‌که آگاه باشد در آنجا گلنار ‌خان‌زاده به یاری دلداده‌اش اسماعیل میرشکار قصد بر باددادن این رویا را دارند و می‌خواهند طرحی نو دراندازند.»

این خلاصه‌ای از سریال گیل‌دخت است، یک سریال عاشقانه که قصه آن در دوران قاجار روایت می‌شود. دوره‌ای که شازده‌های قجری برای خودشان برو بیایی داشتند اما دختری به نام گلنار تمام قد جلوی‌شان می‌ایستد. گرچه گلنار تا رسیدن به این نقطه روزهای پر فراز و نشیبی را طی می‌کند.

او دختری شجاع، عصیانگر، تیزهوش و گاهی هم لجباز است که در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیرد و این نقش سخت را میترا رفیع بازی کرده‌است.

زمان پخش و تکرار گیلدخت

سریال گیلدخت هر پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه از شبکه یک پخش می‌شود. سریال گیلدخت همچنین پنجشنبه و جمعه هر هفته راس ساعت ۲۱ از شبکه آی فیلم نیز نمایش داده خواهد شد. زمان و ساعت تکرار سریال گیل دخت در شبکه یک روز‌های جمعه و شنبه در ساعت‌های ۲ بامداد، ۹ صبح، ۱۵:۱۵ بعد از ظهر است. تکرار سریال گیلدخت از شبکه آی فیلم نیز روز‌های جمعه و شنبه در ساعت‌های ۰۵:۰۰ و ۱۳:۰۰ خواهد بود.

کارگردان سریال گیلدخت

مجید اسماعیلی کارگردانی سریال گیلدخت را بر عهده گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا