;
فرهنگ و هنرهنرمندان

همسران واقعی سلمان خان و دختر و پسرانش+ عکس و بیوگرافی

سلمان خان متولد ۲۷ دسامبر ۱۹۶۵ در هند، بازیگر است. دانشجوی انصرافی کالج سنت خاویر بمبئی می باشد که از ۲۳ سالگی بازیگری را آغاز کرد و با فیلم «منه پیار کیاً» به شهرت رسید و کار اجرا و خوانندگی هم می کند. این بازیگر مسلمان بوده و ۱۷۴ سانتی متر قد و ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و کار مدلینگ نیز انجام می دهد. در بخش فرهنگ و هنر از سری مطالب هنرمندان بیوگرافی سلمان خان و تصاویر جدیدش را مشاهده کنید. با مجله گفتنی همراه باشید.

این هم جالبه: لیلا مصدقی بازیگر فیلم تحفه هند بعد از 30 سال + عکس و بیوگرافی

بیوگرافی سلمان خان

عبدالرشید سلیم سلمان خان (Salman Khan) روز ۶ دی ۱۳۴۴ در شهر ایندور ایالت «مادیا پرادش» کشور هند به دنیا آمد. پدرش «سلیم خان» نویسنده مشهور و مادرش «سلما خان» همسر اول پدرش می باشد و پدربزرگش از مسلمانان مهاجرت کرده افغانستانی به هند است. نامادری اش «هلن» از بازیگران صاحب نام هندی است و دو برادر بنام «ارباز خان» و «سهیل خان» و دو خواهر بنام «آلویرا» و «آرپیتا» دارد.

خانواده سلمان خان
خانواده سلمان خان

این هم جالبه: ساعد هدایتی جان نثار برره بعد 18 سال با همسر و فرزندانش + عکس و بیوگرافی

تحصیلات

تحصیلات خود را در دبیرستان «سنت استانیسلاوس» به پایان رساند و پیش از آن هم چند سالی به همراه برادر کوچکترش «ارباز» در مدرسه اسکیندیا تحصیل کرده بود. بعد از اتمام دبیرستان در کالج «سنت خاویر» در بمبئی شرکت نمود اما در ادامه تحصیل را رها کرد.

شروع بازیگری

به واسطه ناماداری اش در سال ۱۹۸۸ وقتی ۲۳ ساله بود در فیلم «یک همسر باید مثل این باشد» برای اولین بار در یک نقش فرعی جلوی دوربین رفت. او یک سال بعد با فیلم «دوست دارم» و سپس سال ۱۹۹۰ با فیلم «یاغی» فعالیت اش را جدی تر ادامه داد.

سلمان خان5

این هم جالبه: بازیگر نقش سلطان بانو بعد از گذشت 40 سال و در سن 70 سالگی + عکس و بیوگرافی

شهرت

سال ۱۹۸۹ با فیلم عاشقانه «منه پیار کیاً» که از پرفروشترین فیلم های تاریخ هند شد به شهرت رسید و توانست جایزه بهترین بازیگر مرد تازه کار را بدست آورد. سپس سال ۱۹۹۴ در فیلم «من برای تو چه کسی هستم؟» در نقش پرام خود را در بالیوود ثبت کرد.

بازگشت به اوج

پس از یک دوره طولانی افول در دهه ۲۰۰۰ توانست سال ۲۰۱۰ با فیلم «دینگ» رکورد فروش در گیشه هند را بشکند و جایزه Star Screen را برای بهترین بازیگر و جایزه Stardust Award برای بهترین بازیگر سال را دریافت کند و برای ششمین بار کاندید جایزه فیلم فیر برای بهترین بازیگر شد

در سال ۲۰۱۱ هم دوباره با فیلم «ردی» به عنوان چهارمین فیلم پرفروش بالیوود در تمام دوران، رکورد جدید به جا گذاشت و یک سال بعد هم فیلم «بادیگارد» به دومین فیلم پرفروش بالیوود در آن زمان، تبدیل شد.

سلمان خان6

مجری گری

سلمان خان علاوه بر حرفه بازیگری، یک مجری تلویزیونی است و سال ۲۰۰۸ با اجرای برنامه تلویزیونی Power of 10 اولین تجربه مجری گری را بدست آورد. پس از آن سال ۲۰۱۰ برنامه سرگرمی بیگ باس را اجرا کرد همچنین سال ۲۰۱۹ تهیه کنندگی نمایش کاپیل شارما ۲ را بر عهده داشت.

فیلمنامه نویسی

سال ۱۹۹۰ همزمان با بازی در فیلم «بغی» در نقش ساجان سود، نویسندگی این فیلم را نیز برعهده داشت و سال ۱۹۹۳ هم نویسنده فیلم «چاندرا موخی» بود.

بخشی از جوایز

سال ۱۹۹۰ برنده جایزه Filmfare در بخش بهترین فیلم اولی مرد برای فیلم «من عاشق شدم» شد و سال ۱۹۹۹ هم جایزه Filmfare در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم «داره یه اتفاقایی میفته» بدست آورد.

سال ۲۰۱۲ هم در بخش فیلمسازی جایزه بهترین فیلم کودک را برای «چیلار پارتی» و در سال ۲۰۱۶ جایزه بهترین فیلم محبوب و سرگرمی مفید را برای «برادر باجرانگی» در جوایز ملی فیلم دریافت کرد.

سلمان خان4

عشق و عاشقی

در سال ۱۹۹۹ وقتی ۳۴ ساله بود با فیلم من قلبم را برای محبوبم می فرستم تمامی جوایز سال را گرفت، جالب ترین نکته این فیلم ماجرای عاشق شدن سلمان خان به آیشواریا رای بود که این رابطه دو سال طول کشید.

جدایی و خودکشی

آیشواریا رای در مدتی که با سلمان خان بود تهمت های زیادی از روانی بودن، دست به زن داشتن و مشروب خوردن سلمان خان منتشر کرد که باعث جداییشان شد.

بعد از جدایی، سلمان خان از نظر روحی به شدت به هم ریخت و دست به خودکشی زد که توسط یکی از همکارانش بنام سانچی و همسرش از مرگ نجات یافت.

سلمان خان7
سلمان خان و آیشواریا رای

روابط عاشقانه

در سال ۲۰۱۱ کاترینا کایف بازیگر هند افشا کرد چندین سال با سلمان خان رابطه جدی داشته است اما در سال ۲۰۱۰ آنها از هم جدا شدند. بعد از آن سلمان خان با «زرین خان» بازیگر و «سنگیتا بیجلانی» و «سومی علی» در رابطه بود.

سلمان خان1
سلمان خان و کاترینا کایف

رابطه با مدل رومانیایی

سلمان خان از سال ۲۰۱۲ که ۴۷ ساله شده است با بازیگر رومانیایی به نام «یولیا وانتور» (Iulia Vântur) در رابطه است و هنوز هم کنار هم حضور دارند.

سلمان خان2
سلمان خان و یولیا وانتور

شرکت های فیلمسازی

سلمان خان سال ۲۰۱۱ شرکت فیلمسازی خود بنام SKBH Productions را تاسیس کرد که تمام درآمد حاصیل از فیلم های تولیدی را به سازمان خیریه اهدا می کند.

اولین فیلمی که تحت این شرکت ساخته شد «پارتی چیلار» فیلمی برای کودکان بود که برنده ۳ جایزه ملی برای بهترین فیلم کودک، بهترین فیلمنامه اصلی و جایزه هنرمند کودک شد.

در سال ۲۰۱۴ شرکت فیلمسازی دیگری بنام SKF راه اندازی که که اولین فیلم آن فیلم کانادایی «دکتر کبی» بود که روز افتتاحیه ۳۵۰۴۵۲ دلار در گیشه فروش داشت.

دیگر فیلم ‌های بعدی زیر این پرچم؛ «باجرنگی بایجان» و «قهرمان» است که در فیلم قهرمان سلمان خان خودش آهنگ «قهرمان» را از نیکیل ادوانی خوانده و سورج پانچولی، پسر آدیتیا پانچولی و آتیا شتی دختر سونیل شتی هم در آن بازی کرده اند.

Salman Khan

این هم جالبه: بازیگران ترک ایران را می شناسید؟ معرفی 12 هنرمند مشهور!

بیماری

سلمان خان در سال ۲۰۱۱ اقرار کرد به بیماری نورالژی عصبی که به بیماری خودکشی معروف است مبتلاست و در حال مبارزه با آن است.

ماجرای قتل

در سال ۲۰۱۵ دادگاهی در هند او را به جرم کشتن یک مرد بی خانمان در جریان یک سانحه رانندگی به ۵ سال زندان محکوم کرد، اما این حکم مدتی بعد به دلیل نبود شواهد کافی نقض و او از این اتهام تبرئه شد.

شکار غزال کمیاب و زندان

سلمان خان در سال ۲۰۱۸ در پشت صحنه فیلم «ما با هم هستیم» چند راس غزال کمیاب محافظت شده را شکار کرد. لو رفتن فیلم این کار باعث شد توسط دادگاه به ۵ سال زندان و پرداخت ۱۰ هزار روپیه محکوم شود، در نهایت بعد از چند روز زندان با گذاشتن وثیقه آزاد شد.

موسسه نیکوکاری

سلمان خان از بزرگترین خیرین هند است، موسسه (انسان بودن) وی با فروش محصولاتی از جمله تی شرت، تمام عواید آن را صرف حمایت از افراد محروم می کند. او هر چند سال یکبار زندانی های که محکومیت مالی دارند را آزاد می کند و در تبلیغ پاکسازی خیابان های بمبئی با شهرداری این شهر همکاری می کند. در ژوئیه ۲۰۱۵، سود حاصل از موفق ‌ترین فیلمش «باجرنگی بایجان» را به کشاورزان فقیر سرتاسر هند اهدا کرد.

اخلاق

سلمان خان بسیار خوش قلب و مهربان است و نظر همه کسانی که برای اولین بار با او بازی می کنند نیز همین است.

فرزندان

او دو پسر و یک دختر را به فرزند خواندگی قبول کرده است و می گوید بسیار لذت می برد که آنها به او پدر بگویند.

در بین جذاب ها

سال ۲۰۰۴ از سمت مجله People ایالات متحده به عنوان هفتمین مرد خوش قیافه جهان شناخته شد و در سال ۲۰۱۰ همین مجله او را جذاب ترین مرد زنده معرفی کرد. در سال‌ های ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ‌ترتیب در رتبه‌ های دوم، اول و سوم عنوان مطلوب ‌ترین مرد تایمز هند معرفی گردید.

در آگوست ۲۰۱۳ به عنوان پرجستجوترین سلبریتی آنلاین هند معرفی شد و در سال ۲۰۱۵، بالاتر از رئیس ‌جمهور ایالات متحده باراک اوباما در فهرست تحسین ‌شده‌ ترین شخصیت‌ های هندی قرار گرفت. در سپتامبر ۲۰۱۵ مجله معروف International Business Times او را «جذاب ترین شخصیت» در هند معرفی کرد.

در بین ثروتمندان

خان از نظر شهرت و درآمد در رتبه نخست نمودارهای فوربس هند در سال ۲۰۱۴ قرار گرفت و سال ۲۰۱۵ با درآمد ۳۳.۵ میلیون دلاری در اولین فهرست جهانی فوربس از پردرآمدترین بازیگران جهان در رتبه هفتم قرار گرفت که او را بالاتر از بازیگران هالیوودی مانند جانی دپ، برد پیت، لئوناردو دی کاپریو و دواین راک جانسون قرار داد.

او همچنین تنها بازیگری شد که بیش از ۵ میلیارد روپیه (۷۷.۹۴ میلیون دلار آمریکا) خالص داخلی را در یک سال در هند جمع‌ آوری کرده است. در آگوست ۲۰۱۷، به عنوان نهمین بازیگر پردرآمد جهان و اولین مقام پردرآمد در هند بر اساس فوربس هند شناخته شد.

نصب مجسمه و سفیر حسن نیت

سال ۲۰۰۸ مجسمه مومی واقعی او در موزه مادام توسو لندن نصب شد به همین ترتیب سال ۲۰۱۲ مجسمه دیگری از او در موزه مادام توسو نیویورک نصب گردید. در ۲۴ آوریل ۲۰۱۶، انجمن المپیک هند سلمان خان را به عنوان سفیر حسن نیت گروه المپیک هند برای المپیک تابستانی ۲۰۱۶ منصوب کرد.

فعالیت تبلیغاتی

سلمان خان زمانی که برای برندهای «کامپا کولا»، لیمکا، نوشابه، دوچرخه ‌های هیرو هوندا و پیراهن ‌های دوبل تبلیغ می ‌کرد، به عنوان یک مدل مورد تحسین بود.

پس از اینکه یک سوپراستار شد، هرگز علاقه ای به تبلیغ برای یک برند خاص نداشت اما در سال ۲۰۰۲ با Thums Up قرارداد امضا کرد و تا پایان قرارداد به تبلیغات این کمپانی ادامه داد و بعداً «آکشای کومار» جایگزین خان شد.

او سپس تا دسامبر ۲۰۱۰ سفیر برند نوشابه Mountain Dew شد و سپس یک بار دیگر Thums Up را تبلیغ کرد و هم اکنون سفیر برند نوشیدنی پپسی است.

همچنین سفیر برند سازمان شهری بمبئی (BMC) علیه اجابت مزاج باز در بمبئی است و با برند امنیتی و نظارت، CP PLUS به عنوان سفیر دوربین مداربسته قرارداد دارد.

Salman Khan 1

معتقد به سنگ های قیمتی

سلمان به سنگ های قیمتی خوش شانسی آوری اعتقاد دارد و دستبند سنگ فیروزه خود را همیشه می بندد و پدرش نیز به همین باور است.

وسواس به صابون

وسواس زیادی به صابون ها دارد و حمامش مملو از صابون های مختلف است و پاک کننده های طبیعی با عصاره میوه و سبزیجات را دوست دارد

شخصیت و علایق

به شنا، نقاشی، دوچرخه سواری و نوشتن علاقه مند است. به غذاهای چینی، غذای تند ایتالیایی، پاو باجی، مرغ بریانی، کباب گوسفندی، بریانی و کباب، غذای خانگی «مخلوط» (همه باقیمانده مواد غذایی مختلف را قبل از خوردنشان مخلوط می ‌کند) و غذاهای لذیذ شمال هند علاقه مند است.

دین و مذهب

خودش را هم مسلمان و هم هندو معرفی می ‌کند و می ‌گوید: من هم هندو و مسلمان هستم، من بهاراتیا (یک هندی) هستم و پدرم مسلمان و مادرم هندو است.

هنرمندان مورد علاقه

از بین بازیگران به سیلوستر استالونه، «دیلیپ کومار»، «گوویند» و «هما مالینی» و از بین خوانندگان به «سونیدی چاوهان» و «سونو نیگام» علاقه دارد. عاشق فیلم «کازابلانکام و کارگردان فیلم «سوراج برجاتیا» است.

حقایق زندگی سلمان خان

● به زبان های هندی، مراتی و انگلیسی تسلط دارد

● یک علاقه‌ مند به تناسب اندام است و رژیم سخت ‌گیرانه ‌ای دارد

● عاشق رستوران باغ چین، بمبئی است

● به رنگ های سیاه، سفید، خاکستری علاقه دارد

● دسر بستنی سیتافال و چای سرد را دوست دارد

● به ماشین ها «بی ام و»، «مرسدس بنزم و «تویوتا لندکروزر» علاقه دارد

● معمولا شلوار جین و تی شرت تنگ میپوشد

● برند (های) مد «جورجیو آرمانی» و «جیانی ورساچه» را می پسندد

● دو اسب خانگی به نام ‌های «باجرنگی» و «بایجان» و همچنین دو سگ به نام ‌های «پسرم» و «جان من» دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا