;
فرهنگ و هنرهنرمندان

مفخم قاجار را در کنار همسر و فرزندانش دیده اید؟

مفخم قاجار: یکی از نقش های سریال گیلدخت پر بازیگر که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته شازده مفخم با بازی صالح میرزا آقایی است. صالح میرزا آقایی متولد مردادماه ۱۳۴۹در تهران، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر اهل ایران است. صالح میرزا آقایی در ۱۹ آبان ماه ۱۳۷۵ با هنگامه طالبیان، چهره پرداز سینما و تلویزیون ازدواج کرد، حاصل این ازدواج دختری به نام خورشید و پسری به نام ماهور است.

در سال ۷۱ زمانی که ۲۲ سال داشت یک دوره بازیگری گذراند و سپس در همان سال با یک نمایش موزیکال روی صحنه رفت. در سال ۷۲ با مجموعه تلویزیونی «صندوق پست» به کارگردانی ایرج طهماسب و حمید جبلی در آیتم های نمایشی این برنامه برای نخستین بار جلوی دوربین رفت. این مجموعه که ترکیبی از نمایش مجری و عروسک بود، کلاه قرمزی و پسرخاله مشهورترین عروسک های آن بودند.

هنگامه طالبیان متولد یکم مرداد ماه سال ۱۳۴۸ در تهران بوده و با همسرش از همان کلاس های بازیگری آشنا شده است.

مفخم قاجار1
صالح میرزا آقایی(مفخم قاجار) در کنار همسر و فرزندانش

کار مطبوعاتی و صنایع چوبی

صالح میرزا آقایی سابقه ی کار مطبوعاتی نیز دارد. او از سال ۷۴ در کنار بازیگری با نشریات سینمایی و فرهنگی وارد همکاری شد که ماحصل آن مجموعه مقالاتی با موضوع سینما بود. «فردا» و «نقش آفرینان» از جمله نشریاتی است که وی با آن ها همکاری داشته است.

این بازیگر همچنین در صنایع چوبی فعالیت دارد و صاحب برندی به نام «دیپلمات» است. به گفته ی خودش، به دلیل علاقه به چوب و اینکه همیشه مایل بود در کنار بازیگری تجارت دیگری نیز داشته باشد، به سراغ این کار رفت.

مفخم قاجار که بود؟
مفخم قاجار2
امیر مفخم قاجار

لطفعلی خان امیر مفخم، فرزندامامقلی خان حاجی ایلخانی از رجال سیاسی و نظامی دوره قاجار بود و در کابینه«صمصام السلطنه» وزارت جنگ را برعهده داشت. حیات سیاسی«امیر مفخم» با زمامداری چهار شاه ایران، مصادف بود. او نزدیک به پنجاه سال در مناصبی از قبیل والی گری، وکالت مجلس و گاهی نیز وزارت ایفای نقش کرد و از رجال مهم و تاثیرگذار تاریخ ایران به شمار می رفت.«امیر مفخم» هشت برادر داشت: «سردار اشجع»، «سردار جنگ»، «سالار اشرف»، «سپهدار»، «حاجی عباسقلی»، «سردار محتشم»، «هژبر»، «محمدرضا سردار فاتح».

شاهزاده اکبر میرزا اردشیر مُلک آرا ملقب به سردار مفخم و بشارت السلطنه نوه اردشیر میرزا پسر شاهزاده محمدقلی میرزا ملک‌آرا بود. در تلگراف‌خانه کار می‌کرد و در دوره های چهارم و پنجم مجلس شورای ملی از قزوین به نمایندگی انتخاب شد.

عمارت سردار مفخم قزوین که در اواخر دوره قاجار ساخته شده، خانه شاهزاده اکبر میرزا در این شهر بوده است. این عمارت در سال ۱۳۴۸ به دادگستری واگذار شد و سپس تا سال ۱۳۶۹ محل مدرسه راهنمایی و دبیرستان امیرکبیر قزوین بود. سازمان میراث فرهنگی این عمارت را پس از زلزله سال ۱۳۶۹ مرمت کرد و در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رساند. این بنا اکنون دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در قزوین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 2 =

دکمه بازگشت به بالا