;
سبک زندگیمهارت های زندگی

اولین فرودگاه‌های ایران در دوره قاجار؛ که بسیار جالب هستند

اولین فرودگاه‌های ایران: اولین هواپیماهای ایران در اواخر دوران قاجار خریداری شدند و طبیعتا اولین فرودگاه‌ها هم در همان زمان شکل گرفتند. در سبک زندگی امروز عکس‌هایی از این فرودگاه‌های اولیه را ملاحظه خواهید کرد. با مجله گفتنی همراه باشید.

والتر میتل‌هولتسر سوئیسی یکی از پیشگامان خلبانی و از نخستین کارآفرینان صنعت هوانوردی است که در زمینۀ عکاسی و نویسندگی نیز چیره‌دست بود. میتل‌هولتسر در سال 1303 شمسی، در آخرین سال حکومت قاجار بر اساس قراردادی که دولت ایران با یک شرکت هواپیمایی اروپایی بسته بود به ایران سفر کرد تا بررسی‌های لازم برای راه‌اندازی نخستین خطوط هوایی ایران را انجام بدهد.

میتل‌هولتسر در جریان این سفر عکس‌های هوایی و زمینی زیادی از شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، انزلی، بوشهر و اصفهان گرفت. بخش جالبی از عکس‌های او مربوط به فرودگاه‌های شهرهای مختلف ایران در آن دوران هستند. البته فرودگاه‌های ایران در آن زمان چیزی جز نام فرودگاه و یک باند خاکی یا چمنی چیز دیگری نداشتند. در یکی از عکس‌ها که مربوط به فرودگاه بوشهر است، جمعی از مردم را می‌بینیم که هواپیما را با طناب بسته و در حال جا به جا کردنش هستند.

نکتۀ دیگری که در برخی عکس‌های میتل‌هولتسر به چشم می‌خورد، جمع شدن مردم برای دیدن هواپیماست. قطعا در آن زمان دیدن هواپیما برای مردمی که هنوز به دیدن خودرو هم چندان عادت نداشتند بسیار جالب توجه و شگفت‌انگیز بود.

در سبک زندگی مجله گفتنی تصاویری از فرودگاه‌های اصفهان و بوشهر را ملاحظه می‌کنید که میتل‌هولتسر با هواپیمای یونکرس آ 20 خودش در آن‌ها فرود آمده است. در یکی از عکس‌ها نیز صحنۀ تعمیر هواپیما در اطراف روستای دَمزآباد ورامین را می‌بینید که مردم روستایی نیز برای تماشای آن جمع شده‌اند.

اولین فرودگاه‌های ایران1

اولین فرودگاه‌های ایران2

اولین فرودگاه‌های ایران3

اولین فرودگاه‌های ایران4

اولین فرودگاه‌های ایران5

اولین فرودگاه‌های ایران6

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − ده =

دکمه بازگشت به بالا