;
سرگرمی

حکایت ضرب المثل آستین نو بخور پلو!!!

حکایت ضرب المثل آستین نو بخور پلو: تا به حال به ریشه، داستان و معنی ضرب المثل آستین نو بخور پلو فکر کرده اید؟ این ضرب المثل که برگرفته از حکایتی از ملانصرالدین است وقتی بکار میرود که افراد را بر اساس سر و وضع و ظاهر او یا وضع مادی او تحویل بگیرند.

حکایت ضرب المثل آستین نو بخور پلو

 

روزی ملا نصرالدین در حالی که لباس کهنه‌ای به تن داشت به یک میهمانی رفت. صاحبخانه با داد و فریاد او را از خانه بیرون کرد. ملا به خانه برگشت و از همسایه خود، لباسی گرانبها به امانت گرفت و آن را به تن کرد و دوباره به همان میهمانی رفت.

این بار صاحبخانه با روی خوش جلو آمد و به او خوش‌آمد گفت و او را در محلی خوب نشاند و برایش سفره‌ای از غذا‌های رنگین پهن کرد.

ملا از این رفتار خنده اش گرفت و پیش خود فکرد کرد پس این همه احترام فقط بخاطر لباس نو و سرو و ضع ظاهری اوست. پس آستین لباسش را کشید و به آستین گفت: آستین نو بخور پلو، آستین نو بخور پلو.

صاحبخانه که از این رفتار تعجب کرده بود از ملا پرسید چکار می‌کنی؟

ملا گفت: من همانی هستم که با لباسی کهنه به میهمانی تو آمدم و تو مرا راه ندادی و حالا که لباسی نو به تن کرده ام اینقدر به من احترام می‌گذاری. پس این احترام بابت لباس من است نه بخاطر خود من. پس آستین نو بخور پلو، آستین نو بخور پلو …

ضرب المثل چیست؟

تاریخ پیدایش امثال و حکم به مدت ها پیش بر می گردد چنانچه از قدیم الایام جملات و ماجراهایی وجود داشتد که بخاطر یک اتفاق بازگو می شدند و ربطی به این اتفاقی که افتاده بود داشته است،تا پیش از این تاریخچه ضرب المثل هایی راکه با عنوانی رواج داشته اند بررسی می کردیم اما در این مطلب قصد داریم خوده ضرب المثل را ریشه یابی کنیم و ببینیم تاریخچه ضرب المثل چیست.

ضرب المثل گونه ای از بیان است که معمولاً تاریخچه و داستانی پندآموز در پس بعضی از آن ها نهفته است. بسیاری از این داستان ها از یاد رفته اند، و پیشینهٔ برخی از امثال بر بعضی از مردم روشن نیست؛ با این حال، در سخن به کار می رود. شکل درست این واژه «مَثَل» است و ضرب در ابتدای آن اضافه است. به عبارتِ دیگر، «ضرب المثل» به معنای مَثَل زدن (به فارسی:داستان زدن) است.

کلمه” مثل ” عربی است و کلمه فارسی آن “ متل ” است . وقتی مثل گفتن صورت بی ادبانه پیدا کند آن را متلک می گویند .
در همه زبانهای دنیا ضرب المثل فراوان است . بعضی از مثل ها در همه زبانها به هم شباهت دارند .
هر قدر تاریخ تمدن ملتی درازتر باشد بیشتر حادثه در آن پیدا شده و مثل های بیشتری در آن وجود دارد و در زبان فارسی نیز ده ها هزار ضرب المثل وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا