;
سرگرمی

حکایت داستان خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود!!!

خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود: درباره افرادی است که به جای خرج کردن از جیب و پول‌های خود، از جیب سایر افراد پول خرج می‌کنند و اصلا هم به این فکر نیستند که این کار غلطی است.

این ضرب المثل به این معنا است که پول خرج کردن از جیب افراد دیگر کاری بسیار آسان بوده و هیچ‌گونه سختی و ناراحتی برای شما نخواهد داشت. ولی باید بدانید که این کار بسیار غلط بوده و انجام آن اشتباه است و همچنین با انجام آن سبب آزار و اذیت فرد نیز خواهید شد. پس بهتر است خود با کار کردن قادر به پول درآوردن و خرج کردن آن باشید و از جیب بقیه پولی خرج ننمایید.

به این منظور قادر هستید تا قدر پول را بیشتر داشته و به جای خرج کردن بیش از حد، پول اضافی را پس انداز کرده و برای روز مبادا کنار بگذارید. افراد بسیاری وجود دارند که به جای خرج کردن از جیب و پول‌های خود، از جیب سایر افراد پول خرج می‌کنند و اصلا هم به این فکر نیستند که این کار غلطی است. در واقع آن‌ها با این کار خود از جیب بقیه بذل و بخشش می‌کنند و از جیب خود حتی یک گران هم خرج نمی‌کنند. به همین منظور برای آگاه کردن این نوع افراد از کار غلطشان، مردم از این ضرب المثل استفاده می‌نمایند.

خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود

 

در روزی از روزها پسری به همراه خانواده خود در یکی از محله‌های پولدار زندگی می‌کردند. پسر قصه ما از خود هیچ مال و ثروتی نداشت و همه چیز او از پدرش بود. این پسر بدون هیچ فکر و تفکری همیشه از جیب پدرش خرج می‌کرد و به‌هیچ ‌وجه خود حاضر به انجام کاری نبود. در واقع او با این کار قصد داشت تا لقب فرد ثروتمند را به اسم خود زده و پولداری خودش را به مردم نشان دهد. پسرک روزی با خود فکر کرد و گفت بهتر است تا یک مهمانی از جیب پدرم ترتیب دهم و از این طریق پولداری خود را به رخ مردم بکشم.

چندین روز گذشت و زمان مهمانی فرا رسید. مردم که با دیدن تشریفات مهمانی حیرت زده شده بودند و هیچ کس چنین فکری نمی‌کرد که پسر تا این حد پولدار بوده و ولخرجی کند. زمانی که پسر وارد مهمانی شد، پیرمردی از میان جمع بیرون آمد و گفت پسرم من تو و خانواده‌ات را می‌شناسم و می‌دانم که تو قادر به کار کردن نیستی و این مهمانی را از جیب پدرت ترتیب داده‌ای! ولی بدان بهتر است یاد بگیری که همیشه کار کنی و از جیب خود خرج کنی نه اینکه از جیب بقیه بذل و بخشش نمایی.

پسر داستان عصبانی شد و خواست پیرمرد را بیرون بیندازد که پیرمرد گفت خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طائی شدن آسان بود. زمانی که از جیب بقیه پول خرج کنی، برایت هیچ فرقی نخواهد داشت که چه میزان پول به باد بدهی ولی زمانی که این پول را خود به دست آورده باشی قدرش را خواهی فهمید.

این ضرب المثل به افرادی اشاره دارد که همیشه به جای استفاده از پول خود از کیسه خلیفه بخشش می‌کنند و به جای خرج کردن پول خود، پول سایر افراد را خرج می‌کنند. باید بدانید که نباید این کار را انجام دهید و بهتر است با کار و تلاش خود کسب درآمدی داشته و از درآمد خود استفاده کنید. واضح است که خرج کردن و بذل و بخشش نمودن از جیب سایر افراد کار راحتی بوده و به آسانی انجام می‌شود.

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. درود
    بنظر میرسه تاریخچه بعضی ضرب‌المثل ها رو از خودتون در میارید و هیچ مطالعه و تحقیقی در کار نیست !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا