;
سرگرمی

ضرب المثل دست از سر کچل کسی برداشتن!!

ضرب المثل دست از سر کچل کسی برداشتن: معنی این ضرب المثل به این شکل است که با اخلاق و کارهای خود به قدری فردی را مورد آزار و اذیت قرار دهیم، به شکلی که او را لای منگنه گذاشته‌ایم. برخی افراد دارای یکسری اخلاقیات زشتی هستند که همیشه و در همه مواقع آن‌ها را به کار می‌برند.ولی باید بدانید درصورتی که اصرار بیش از حدی بکنید، با این کار فرد را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اید.

ضرب المثل دست از سر کچل کسی برداشتن

چندین مدت پیش پسری به دختر همسایه خود علاقمند شده بود که همیشه پیگیر او بوده و آمار دختر را در دست داشت. پسر پس از چندین تلاش توانسته تا علاقه خود را به دختر ابراز کند و برای اینکه بتواند با دختر آشنا شود چندین بار خواسته که به او نزدیک شود، ولی دختر به علت اینکه در خانواده مذهبی به دنیا آمده به هیچ وجه اجازه این کار را به پسر نداده است. روزها می‌گذرد و پسر بیش از دیروز پیگیر دختر می‌شود ولی دختر نیز با دیدن این همه پیگیری پسر به رفتار خود ادامه داده و هیچ تغییری نمی‌کند.

پس از گذشت چندین ماه که دختر پیگیری پسر را دیده بود، روزی تصمیم گرفت در جایی با پسر قرار بگذارد و به او بگوید که بدرد یکدیگر نمی‌خورند. دختر به پسر اطلاع داد که فلان روز در جای تعیین شده حضور داشته باشد تا یکدیگر را ملاقات کنند.

بالاخره بعد از گذشت چندین روز، روز ملاقات این دو فرا می‌رسد و دختر به محض دیدن پسر به او می‌گوید که بهتر است دست از سر کچل من برداری، چرا که من و تو به درد یکدیگر نمی‌خوریم و نخواهیم خورد. پسر با شنیدن حرف دختر ناراحت شد و با ناراحتی به سمت خانه راه افتاد.

از آن پس هروقت کسی می‌خواست از اصرار و پیگیری بیش از حد کسی رهایی یابد از ضرب المثل دست از سر کچل من بردار استفاده می‌کنند.

ضرب المثل چیست؟

تاریخ پیدایش امثال و حکم به مدت ها پیش بر می گردد چنانچه از قدیم الایام جملات و ماجراهایی وجود داشتد که بخاطر یک اتفاق بازگو می شدند و ربطی به این اتفاقی که افتاده بود داشته است،تا پیش از این تاریخچه ضرب المثل هایی راکه با عنوانی رواج داشته اند بررسی می کردیم اما در این مطلب قصد داریم خوده ضرب المثل را ریشه یابی کنیم و ببینیم تاریخچه ضرب المثل چیست.

ضرب المثل گونه ای از بیان است که معمولاً تاریخچه و داستانی پندآموز در پس بعضی از آن ها نهفته است. بسیاری از این داستان ها از یاد رفته اند، و پیشینهٔ برخی از امثال بر بعضی از مردم روشن نیست؛ با این حال، در سخن به کار می رود. شکل درست این واژه «مَثَل» است و ضرب در ابتدای آن اضافه است. به عبارتِ دیگر، «ضرب المثل» به معنای مَثَل زدن (به فارسی:داستان زدن) است.

کلمه” مثل ” عربی است و کلمه فارسی آن “ متل ” است . وقتی مثل گفتن صورت بی ادبانه پیدا کند آن را متلک می گویند .
در همه زبانهای دنیا ضرب المثل فراوان است . بعضی از مثل ها در همه زبانها به هم شباهت دارند .
هر قدر تاریخ تمدن ملتی درازتر باشد بیشتر حادثه در آن پیدا شده و مثل های بیشتری در آن وجود دارد و در زبان فارسی نیز ده ها هزار ضرب المثل وجود دارد.

این حکایتها هم جالبه بخوانید:

ضرب المثل دیگ به دیگ میگه روت سیاه!!!

حکایت ضرب المثل بز به پای خود میش به پای خود!!!

حکایت ضرب المثل از هول حلیم افتاد تو دیگ!

حکایت ضرب المثل فواره چون بلند شود سرنگون شود!

حکایت حمام بهلول،از سری حکایتهای بهلول دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا