;
سرگرمی

مجسمه با عظمت زئوس یک از عجایب هفتگانه جهان باستان+عکس

مجسمه با عظمت زئوس: حتما نام عجایب هفتگانه جهان جدید و همینطور عجایب هفتگانه جهان باستان را شنیده اید، امروز در گفتنی با معرفی تندیس زئوس همراه شما هستیم.

در جهان کنونی ما مجسمه‌ها و سازه‌های غول‌آسا و بزرگ وجود دارد که از هر نظر عجیب و متحیرکننده هستند. با این حال سازه‌های عجیبی که در گذشته ساخته و شهرت یافته بودند از اهمیت بیشتری برخوردارند؛ چراکه ابر سازه‌های باستانی بدون هیچ تکنولوژی ساخته شده‌اند.

به گزارش دلتا مگ، یکی از مجسمه‌های غول‌پیکر که در لیست عجایب هفتگانه جهان باستان نیز قرار دارد، مجسمه زئوس است. با دلتامگ تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مجسمه زئوس عجایب هفتگانه

زئوس خدای خدایان یونان بود که در کوه المپیا اقامت داشت. یونانیان به پرستش زئوس علاقه بسیاری داشتند و برای او جشن‌های بسیاری برپا می‌کردند. این جشن‌ها محل برپایی مسابقات ورزشی بسیاری نیز بود که یونانیان اعتقاد داشتند، زئوس بر آن‌ها ناظر و داور است.

این مسابقات چنان برای یونانیان مهم بود که حتی در زمان برگزاری آن‌ها جنگ‌ها نیز به تعویق می‌افتاد تا همه مردم بتوانند خود را به شرکت یا تماشای این مسابقات برسانند.

به همین دلیل شهروندان المپیا تصمیم به ساخت معبدی باشکوه برای زئوس گرفتند. ساختمان این معبد را یک معمار محلی در بین سال‌های ۴۷۰ تا ۴۵۶ قبل از میلاد بنا کرد. ستون‌هایی با سنگ‌های آهکی بزرگ و گچ‌بری‌های بی‌نظیر این معبد عظیم را سرپا نگه داشته بودند. چند سال پس از پایان ساخت معبد، مجسمه‌سازی ماهری از آتن به نام فیدیاس به المپیا آمد تا غول‌آساترین مجسمه را از زئوس بسازد.

معبد زئوس

مجسمه با عظمت زئوس 2

افسانه‌های گواه این است که این معبد دارای شش‌گوشه بوده است. طول آن ۶۲ متر بوده و ۷۲ ستون باشکوه و عظیم، وزن آن را بر دوش می‌کشیدند. معماری و گچ‌بری این ستون‌ها به سبک یونان قدیم بوده و بسیار خیره‌کننده بوده است. سنگفرش‌های معبد نیز چنان زیبا و لطف بودند که هرکس بر روی آن‌ها پا می‌گذاشته، ابریشم را زیر پاهایش حس می‌کرده است.

مجسمه زئوس در المپیا

مجسمه با عظمت زئوس

فیدیاس ساخت مجسمه غول‌پیکر زئوس را در سال ۴۵۰ قبل از میلاد به اتمام رساند. گفته می‌شود این مجسمه عظیم‌الجثه ارتفاعی در حدود ۱۳ متر و عرضی حدود یک متر داشته است، درواقع ارتفاع این مجسمه به‌قدری زیاد بوده که سر آن مماس با سقف معبد بوده است. فیدیاس این مجسمه را از عاج فیل و ردا و مو‌ها و ریشش را از طلا ساخته بود.

این مجسمه عظیم به مدت ۸۵۰ سال در معبد زئوس مشغول تماشای جشن‌ها و مسابقات یونانی‌ها بوده تا اینکه برخی تصمیم می‌گیرند آن را به استانبول منتقل کنند؛ اما پس از جابه‌جایی، معبد جدید زئوس در آتش می‌سوزد و مجسمه طلای خدای زئوس نیز برای همیشه در آتش ذوب می‌شود.

مجسمه زئوس کجاست؟

مجسمه با عظمت زئوس 3

قرن‌ها پس از انتقال مجسمه غول‌آسای زئوس به استانبول امروزی در ترکیه، با گسترش دین مسیح هنگامی‌که تئودوسیوس دوم در سال ۴۲۶ پس از میلاد پایان بازی‌های المپیک را اعلام کرد و دستور داد که همه ساختمان‌ها و معابد متعلق به خدایان المپیا را در همه جای دنیا بسوزانند. پس از این فرمان نه تنها معبد زئوس که حتی مجسمه زئوس نیز در آتش سوخت و از بین رفت تا دیگر چیزی از آن باقی نماند.

سخن پایانی

مجسمه زئوس را به‌عنوان یکی از زیباترین عجایب هفتگانه جهان باستان می‌شناسند که تنها یک نام و خاطره از آن باقی مانده است. افسانه‌های می‌گویند، تندیس بر روی تختی قیمتی ساخته شده بود و چنان بود که گویی ناظر بر همه‌چیز است و اگر بلند شود، سقف را خواهد شکافت. هرچه که بوده، از آن دیگری چیزی جز افسانه باقی نمانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 − یک =

دکمه بازگشت به بالا