;
سرگرمی

هوش ضرب المثل خود را بسنجید: این ایموجی مربوط به چه ضرب المثلیه؟

چیسْتان یا چیستْ آن، یک گونه از پازل است که در آن شعر، نثر یا سوالی با بیان نشانه‌ها و ویژگی‌ها و مشخصات یک چیز معین یا توصیف آن چیز (بی آنکه از آن نامی برده شود) نام یا پاسخ آن را از شخص مقابل مورد پرسش قرار می‌دهد و کاربرد آن هوش آزمایی یا مسابقه است.

افرادی که هوش ضرب المثل بالایی دارند، معمولا با تصاویر و نمادها بلافاصله منظور تصویر را می فهمند. این نشان دهنده اطلاعات عمومی بالا و هوش تصویری خیلی خوب است.

آیا شما هم هوش ضرب المثل خوبی دارید؟ پس بگویید تصویر بالا کدام ضرب المثل را نشان می دهد؟

.

.

.

.

.

برای دیدن جواب هوش ضرب المثل به پایین صفحه بروید!

.

.

.

.

.

.

.

.

پاسخ صحیح هوش ضرب المثل:

مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد

معنی این ضرب المثل چیست؟

این ضرب المثل برای افرادی به کار می رود که یک بلایی سرشان آمده است و یا درباره یک موضوع تجربه بد و خیلی تلخی دارند و از آن زمان به بعد نسبت به آن موضوع بدگمان و محتاط تر شده اند. در واقع آدم صدمه دیده همیشه می ترسد و خیلی نسبت به چیزی که از آن ضرر دیده احتیاط می کند.

داستان المثل مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد

نقل شده است که موش ها به در خانه‌ای حمله کرده بودند. گربه ای متوجه حضور آنها شد و به آنجا رفت تا آنها را شکار کند و تا جایی که می توانست آنها را بخورد. کشتار وحشیانه گربه باعث ترس موش ها شد و همه از ترس در سوراخ ها فرار کردند.

وقتی گربه متوجه شد که موش ها پنهان شده اند، به این فکر افتاد که با یک حیله و دروغ آن ها را از سوراخ بیرون بکشد. پس به بالای دیوار رفت و خود را به میخ آویزان کرد و خود را به مردن زد. اما موشی که مخفیانه گربه را زیر نظر گرفته بود متوجه فریب آن شد و به او گفت: «این برای تو بی فایده است. «من حتی از مرده تو هم فاصله می‌گیرم.»

و اینگونه شد که می گویند: مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد!

تاریخچه چیستان گویی

یکی از گونه‌های ادبی در ادب رسمی و فرهنگ مردم ایران چیستان است. چیستان نوعی تفنن ادبی است که جز کارکرد سرگرم کننده، جنبه‌های آموزشی و فرهنگی دیگری نیز دارد. این گونه ادبی در ادبیات محلی مناطق مختلف ایران از تنوع فراوانی برخوردار است و با نام‌هایی مانند چیزچیزک، متّلوکه، واگوشک، تِشتانوک، چاچاک، چنچن، چوچه، چی چی کی، چاوچه، ماتال، مسئله، تاپماجالار و نظایر آن شناخته می‌شود.

 

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − شش =

دکمه بازگشت به بالا