;
سرگرمی

چیستان: من یکی دارم، تو دو تا داری، شاه سه تا و پسر شاه نه تا!

چیستان داشته ها: یکی از گونه‌های ادبی در ادب رسمی و فرهنگ مردم ایران چیستان است. چیستان نوعی از تفرج و تفنن ادبی است که به جز کاربرد سرگرم‌کننده، جنبه‌های آموزشی و فرهنگی دیگری نیز دارد.این نوع ادبی را می‌توان در زمره ادبیات اندرزی به‌شمار آورد.

چیستان چیست؟

چیستان کلمه ای مرکب از «چیست» و «آن» است که در علم بدیع در فارسی، معادل کلمه «لغز» عربیست. لغز در لغت به معنی پیچیدگی و پوشیدگی است و و در اصطلاح به معنی کلام موزونی است که نام چیزی در آن برده نشود ولی اوصاف آن طوری برشمرده شود که خواننده با خواندن آن اوصاف پی به نام آن چیز ببرد. طراح چیستان سعی می‌کند تا با بیان اجزای حسی و مادی یک پدیده و معرفی برخی از ویژگی‌های آن مخاطب را برای شناسایی آن به تلاش و تکاپوی فکری وادارد.

جالبه ببینید: بازی دبرنا یا دبلنا؛ از بازی های جذاب و قدیمی+مخصوص دورهمی

علت نام گذاری این صنعت به «چیستان» در فارسی، این است که جملات پرسشی معمولاً به صورت سؤال و با عبارت «چیست آن» یا «چیست» آغاز می‌شوند. در ادامه با چیستان داشته ها همراه باشید. شما در چیستان داشته ها از سری مطالب بخش سرگرمی مجله گفتنی به این سوال پاسخ دهید:  من یکی دارم، تو دو تا داری، شاه سه تا و پسر شاه نه تا! چی میشه؟

چیستان داشته ها

کدام کشور که دو حرف اول نام آن، جنس یک پارچه می شود!

چیستان داشته ها

 

.

.

.

.

.

.

چیستان داشته ها

شما در معما یا چیستانی که امروز با آن روبرو هستید می توانید ضریب هوشی خود را محک بزنید. باید بدانید که پاسخگویی به معما در یک لحظه میزان اطلاعات عمومی شما را نشان می دهد. در ادامه با چیستان داشته ها همراه باشید.

.

.

.

.

.

.

پاسخ چیستان داشته ها: نقطه

چیستان داشته ها2

برایتان جالب خواهد بود

چیستان: پرنده ای که حتی اگر وارونه شود باز هم پرنده می شود!

چیستان: درختی که تا به حال کاشته نشده چیه؟

ایده عکس ماهگرد نوزاد توی خونه و به درد بخور

با پیدا کردن خبرنگار پاپاراتزی نبوغ خودتون رو اثبات کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا