;
مد و زیباییآرایش و زیبایی

از بین بردن لکه های قهوه ای پوست و جلوگیری از گسترش آنها!

از بین بردن لکه های قهوه ای پوست: ایجاد لکه‌های قهوه ای روی پوست که به آن هیپرپیگمانتاسیون هم می‌گویند، به‌دلیل تولید بیش از حد ملانین رخ می‌دهد. ملانین در شکل‌گیری رنگ چشم‌ها، پوست و مو نقش دارد. لکه‌های تیره‌ی روی پوست ممکن است در هر زمانی ایجاد شوند، اما بیشتر در میانسالی ظاهر می‌شوند. آن‌ها در اثر مواجهه با نور خورشید یا اشعه‌ی ماوراء بنفش (UV) مصنوعی که در تخت‌های برنزه کننده استفاده می‌شود، به وجود می‌آیند.

به همین دلیل، این لکه‌‌ها غالبا روی صورت یا سایر مناطقی دیده می‌شوند که در معرض نور خورشید هستند. لکه‌های قهوه ای روی پوست پا، دست، صورت و… معمولا نگران کننده نیستند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، ممکن است به‌دلیل تاثیری که روی ظاهر شما می‌گذارند، بخواهید آن‌ها را از بین ببرید. در مطلب آرایش و زیبایی از بخش مد و زیبایی مجله اینترنتی گفتنی، ضمن بررسی دلایل ایجاد لکه های قهوه ای روی پوست، راهکارهای از بین بردن لکه های قهوه ای پوست را توضیح می‌دهیم.

این هم جالبه: اگه موهاتو رنگ کردی حتما ببین| بهترین نرم کننده و روغن برای موهای رنگ شده

علل شکل گیری لکه‌های قهوه ای روی پوست

دلایل مختلفی برای ایجاد لکه های قهوه ای روی پوست شکم و سایر نقاط بدن وجود دارد که در ادامه‌ی مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 نور خورشید

آفتاب و سولاریوم، مهم‌ترین عامل ایجادکننده‌ی لکه های قهوه ای روی پوست هستند. به همین دلیل، این لکه‌ها در بخش‌هایی از بدن که اغلب در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند (مانند صورت، دست‌ها یا بازوها)، شیوع بیشتری دارند.

هیپرپیگمانتاسیون غالبا در دوران میانسالی اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی که پوست شما شروع به نشان دادن عواقب قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌کند. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که در دوران جوانی به‌طور مداوم از ضدآفتاب استفاده نکرده باشید. افرادی که مو یا پوست روشن دارند و آفتاب‌سوختگی‌های زیاد یا شدید داشته‌اند، بیشتر از دیگران در معرض خطر این مشکل هستند.

تغییرات هورمونی

ملاسما یک بیماری پوستی است که به ایجاد لکه‌های کوچک روی پوست منجر می‌شود. این عارضه در زنان، به‌خصوص در دوران بارداری، شایع‌تر است. به گفته‌ی آکادمی پوست آمریکا، هورمون‌ها ممکن است تشکیل ملاسما را تحریک کنند.

عوارض داروها

بعضی از داروها باعث ایجاد لکه‌های تیره می‌شوند، چون رنگدانه‌های پوست را افزایش می‌دهند یا پوست را نسبت به نور خورشید حساس‌تر می‌کنند. از این داروها می‌توان به داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین، داروهای سایکوتروپیک (درمان اختلالات روانی)، فنی‌توئین (داروی ضدتشنج) و آمیودارون (درمان نامنظم بودن ضربان قلب) اشاره کرد.

التهاب

لکه های قهوه ای روی پوست می‌توانند پس از یک دوره التهاب ایجاد شوند. التهاب ممکن است به‌دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله: اگزما، پسوریازیس، عفونت، واکنش آلرژیک و آکنه.

التیام زخم

گاهی اوقات، لکه‌های تیره‌ پس از بهبود نیش حشرات، سوختگی یا بریدگی روی پوست باقی می‌مانند. این لکه‌ها ممکن است با گذشت زمان محو شوند.

تحریک پوست

در بعضی از افراد، محصولات آرایشی-بهداشتی مرتبط با پوست یا مو می‌توانند پوست را تحریک کنند و باعث ایجاد لکه‌های تیره شوند.

دیابت و سایر بیماری‌ها

دیابت هم می‌تواند در تیره شدن پوست نقش داشته باشد. مشکلات مرتبط با دیابت، از جمله آکانتوزیس نیگریکانس، باعث تیره و ضخیم شدن بعضی از قسمت‌های پوست می‌شوند. بعضی از افراد ممکن است لکه‌های تیره‌ی ناشی از این بیماری را با لکه‌های مرتبط با افزایش سن اشتباه بگیرند.

بیماری‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد لکه‌ های قهوه ای روی پوست شوند، مثل: بیماری کبدی، بیماری آدیسون، هموکروماتوز و تومورهای هیپوفیز.

از بین بردن لکه های قهوه ای پوست

انتخاب بهترین گزینه‌ی درمانی به علت بروز لکه، اندازه‌ی آن و ناحیه‌ای از بدن که تحت تاثیر قرار داده است، بستگی دارد. بعضی از لکه‌های تیره، از جمله لکه‌های ناشی از آکنه، ممکن است به‌مرور زمان خودبه‌خود محو شوند. بعضی از آن‌ها را هم می‌توان با درمان‌های موضعی از بین برد، اما غالبا به چند ماه زمان نیاز است. راه‌کارهای تخصصی‌تر مثل کرایوسرجری، لیزر درمانی و لایه‌برداری شیمیایی معمولا می‌توانند لکه‌های تیره را به‌طور کامل از بین ببرند، اما ممکن است برای افرادی که پوست حساس دارند گزینه‌‌ی مناسبی نباشند.

روش‌های پزشکی

از بین بردن لکه های قهوه ای پوست 2
از بین بردن لکه های قهوه ای پوست

 

متخصص پوست ممکن است یکی از روش‌های زیر را برای درمان لکه های قهوه ای صورت و سایر نواحی بدن توصیه کند:

  1. لیزردرمانی؛ در این روش، نور ملانین را هدف قرار می‌دهد و لکه‌های تیره را از بین می‌برد. عوارض لیزردرمانی شامل کبودی، تورم، قرمزی، اسکار (جای زخم)، عفونت و تغییر بافت پوست است.
  2. میکرودرم ابریژن؛ متخصص پوست از دستگاه‌ی خاصی که دارای سطح ساینده است برای برداشتن لایه‌ی بیرونی پوست استفاده می‌کند. این روش درمانی باعث شکل‌گیری کلاژن جدید می‌شود که این ممکن است به کاهش لکه‌ها کمک کند. بعد از میکرودرم احتمالا پوست برای مدتی صورتی رنگ است، اما به‌طور کلی این تکنیک کم‌خطر تلقی می‌شود.
  3. لایه‌برداری شیمیایی؛ سطح پوست با استفاده از یک محلول لایه‌برداری می‌شود تا به‌تدریج لکه‌های قهوه ای از بین بروند. تحریک پوست از عوارض احتمالی لایه‌برداری شیمیایی است.
  4. کرایوسرجری؛ کرایوسرجری لکه‌های ناشی از افزایش سن را با انجماد از بین می‌برد. از خطرات احتمالی می‌توان به سفید شدن دائمی مناطق تحت درمان اشاره کرد.
  5. کرم‌های روشن‌کننده‌ی پوست (نیازمند نسخه)؛ هیدروکینون که ماده‌ی فعال در کرم‌های روشن کننده است، به‌تدریج با کاهش تولید ملانین باعث کم‌رنگ شدن لکه‌ های قهوه ای روی پوست می‌شود. استفاده‌ی طولانی‌مدت از محصولات حاوی این ماده خطرناک بوده و ممکن است در غلظت‌های بالا احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد. به همین دلیل، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، غلظت هیدروکینون را به ۳ تا ۴ درصد در محصولات تجویزی و ۲ درصد در محصولات بدون نسخه (OTC) محدود کرده است.

این روزها، فرم تزریقی محصولات روشن‌کننده‌ی پوست در دسترس است، اما سازمان غذا و داروی آمریکا آن‌ها را توصیه نمی‌کند. چرا که شواهد کافی درباره‌ی عملکرد و خطرات این محصولات وجود ندارد.

راهکارهای خانگی

از بین بردن لکه های قهوه ای پوست 1
از بین بردن لکه های قهوه ای پوست

علاوه بر روش‌های پزشکی و داروهای تجویزی، ممکن است روش‌های خانگی زیر هم در از بین بردن لکه های قهوه ای پوست موثر باشند:

از بین بردن لکه های قهوه ای پوست با شیر

برای از بین بردن لکه های قهوه ای روی پوست دست، استفاده از شیر نیز یکی دیگر از راه هایی است که می توانید این مشکل را رفع نمایید . در کنار استفاده از این درمان های خانگی، لازم است بدانید که استفاده از درمان های خانگی کمی مدت بهبودی طول می کشد و نتیجه استفاده از این درمان های خانگی طی چندین بار استفاده نمایان و ظاهر می شود .به مرور زمان ، لاتیک اسید موجود در شیر به شما در روشن کردن پوست دستتان کمک خواهد کرد .

مواد لازم:

1/4 فنجان شیر گرم

1 توپ کوچک پنبه

طرز اعمال :

برای از بین بردن لکه های قهوه ای پوست شیر گرم را هر شب قبل از خواب با استفاده از توپ پنبه کوچک روی دستتان اعمال نمایید تا لکه های آفتاب از پوستتان حذف شود . در نهایت صبح روز بعد دست هایتان را بشویید. قبل از خشک شدن شیر روی پوست، به اتاق خوابتان نروید.

از بین بردن لکه های قهوه ای پوست با ماست طبیعی

تاثیر ماست همانند شیر است اما بیشتر می تواند باعث نرمی پوست ، بازسازی پوست، بهبودی سریعتر و حفظ رطوبت طبیعی پوست شود .

مواد لازم :

1قاشق غذاخوری ماست طبیعی

طرز تهیه :

برای از بین بردن لکه های قهوه ای پوست، ماست را مانند موارد بالا روی پوستتان اعمال کنید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه روی پوستتان بماند و خشک شود و همانند موارد بالا بهتر است در شب روی پوستتان اعمال نمایید و صبح روز بعد آنرا بشویید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا