;
آرایش و زیباییمد و زیبایی

لباس عروس سفید رنگ از چه سالی به بعد مد شد؟

لباس عروس سفید رنگ از چه سالی به بعد مد شد؟ آیا می دانید لباس عروس در گذشته چه رنگی بود و لباس عروس سفید از چه سالی مد شد؟ جالب است بدانید لباس عروس پفی و سفید به تدریج در جهان فراگیر شد. مد و فشن در گیرودار وقایع سیاسی و تاریخی از جاده‌های پرپیچ‌ وخمی عبور می‌کنند. شاید همین است که به آن جذابیت قابل‌توجهی می‌دهد. در ادامه درباره تاریخچه لباس عروس سفید صحبت می کنیم.

لباس عروس سفید رنگ از چه سالی به بعد مد شد؟

لباس عروس‌ها از همان ابتدای کار سفید نبود. لباس عروس سفید زمانی وارد عروسی‌ها شد که ملکه ویکتوریا یعنی ملکه معروف انگلستان در مراسم ازدواجش با شاهزاده آلبرت در سال ۱۸۴۰ میلادی، لباسی از ابریشم سفید به تن کرد.
چنین تفاوت و تمایزی در سال‌هایی که عروس‌های طبقه اشراف لباس‌هایی رنگی، گل‌دوزی‌شده و طلایی را در همراهی با خَز و جواهرات به تن می‌کردند، هنجارشکنی بزرگی بود.

کاربردی: ابروهای پرپشت با ژل ابرو+ طرز تهیه ژل ابرو خانگی

لباس عروس سفید1

لباس عروس سفید ملکه ویکتوریا

زمانی که ملکه ویکتوریا پایش را از کالسکه سلطنتی بیرون گذاشت، لباس سفیدش توجه همه را به خود جلب کرد. این لباس سفید در کنار توری به همین رنگ و تاجی با گل‌های زیبا و رنگی، جسورانه و البته رویایی به‌نظر می‌رسید.

در آن دوران و در میان خانواده‌های سلطنتی، نقش ثروت و توسعه روابط سیاسی در ازدواج‌ها بسیار پررنگ‌تر از حضور عشقی درجه‌یک و واقعی بود. برای همین هم در مراسم ازدواج، عروس بینوا بازیگری می‌شد برای نشان‌دادن ثروت و شکوه.

در چنین زمانه‌ای، پوشیدن لباسی سفید و ساده از سوی ملکه ویکتوریا شبیه پُشت‌کردن به جریان رودخانه‌ای بود که مسیر حرکتش از سادگی و سفیدی نمی‌گذشت. آیا ویکتوریا قصد و نیت خاصی از پوشیدن لباسی سفید و بسیار ساده‌تر از لباس عروس‌های آن زمان داشت؟ بله.

لباس عروس سفید رنگ از چه سالی به بعد مد شد؟2 
لباس عروس سفید ملکه ویکتوریا

قدیمی ترین تاریخ پوشیدن لباس عروس سفید

درست است که نخستین لباس عروس سفید در تاریخچه لباس عروس سفید به نام ملکه ویکتوریا ثبت شده است، اما قبل‌تر از او هم ماری یکم اسکاتلند در سال ۱۵۵۹ در مراسم ازدواجش، لباسی سفید به تن داشت.

لباس عروس سفید رنگ از چه سالی به بعد مد شد؟3 
ماری یکم اسکاتلند در سال ۱۵۵۹با لباس سفید عروسی

لباس عروس در گذشته چه رنگی بود؟

در هر حال، بعد از ملکه ویکتوریا بود که همه به تقلید از او لباس سفیدرنگ را برای مراسم ازدواج انتخاب کردند. قبل از این ملکه، لباس‌هایی که عروس‌های اروپایی و آمریکایی به تن می‌کردند، رنگ‌هایی داشت که حتی فکرش را هم نمی‌کنید: مشکی، قهوه‌ای، خاکستری البته آبی و زرد هم طرفدارانی داشت.

لباس عروس سفید رنگ از چه سالی به بعد مد شد؟4 
عروسی با لباس مشکی

چرا ملکه لباس عروس سفید پوشید؟

لباس عروس سفید با لباس عروس ملکه مد شد. انگار ملکه می‌خواست پیامی تلویحی درباره این حرکت و رابطه‌اش با شیوه اداره کشور به مردم بدهد. پیامی که می‌گفت، روند اداره کشور هم با صرفه‌جویی در اشرافی‌گری پیش خواهد رفت. اما برای ویکتوریا عشق هم رنگ مخصوص به خود را در پیوندش با شاهزاده آلبرت داشت. ملکه از گذاشتن تاج و جواهرات اشرافی بر سرش خودداری و از گل‌ها و تزییناتی ساده استفاده کرد تا از حالت سلطنتی دور شود و در حکم زنی عاشق به ازدواج آلبرت درآید.

انتخاب رنگ سفید فقط یک دلیل نداشت بلکه تصمیمی پیچیده و چندلایه بود که اهداف متفاوتی را دنبال می‌کرد. ویکتوریا به‌خوبی می‌دانست که خبر‌هایی درباره لباس عروسی‌اش به تمام دنیا راه پیدا می‌کند. برای همین از این فرصت به‌خوبی بهره برد.

ماجرای انتخاب تور سفید ملکه چه بود؟

تور سفیدی که او برای لباسش انتخاب کرده بود، توری دست‌دوز از مکانی کوچک در بریتانیا به نام هونیتون (Honiton) بود. هونیتون در دهکده بیر (Beer) قرار داشت.
صنعت توربافی در این روستا از رونق افتاده بود و ملکه با انتخاب تورش از این مکان به بازار بیر رونقی دوباره بخشید. با انتخاب رنگ سفید برای لباس، تور سفید هم بیشتر به چشم می‌آمد و هنر دست بافندگان در مقابل دیدگان همه قرار می‌گرفت. اگر یادتان باشد در بخش‌های قبلی مقاله گفتیم که ازدواج‌های سلطنتی بیشتر حکم پیوند‌هایی صوری برای رسیدن به اهدافی به جز عشق و دوست‌داری داشتند.

لباس عروس سفید رنگ از چه سالی به بعد مد شد؟1

لباس عروس سفید جهانی شد

بالاخره لباس عروس سفید مد شد. همان‌طور که ویکتوریا انتظار داشت، آوازه لباس سفیدش در تمام دنیا پیچید؛ کشور‌های نقاط مختلف دنیا، مستعمره‌های بریتانیا و همه‌وهمه از لباس سفید و خاص ملکه باخبر شدند. در سال ۱۸۴۹ میلادی، مجله آمریکایی گادیز لیدیز بوک (Godey’s Lady’s Book) که حکم مجله ووُگ (Vogue) آن زمان‌ها را داشت، درباره لباس عروس سفید، این‌طور نوشت:
سفید مناسب‌ترین رنگ لباس عروسی است. پارچه و جنس هرچه که باشد باز هم رنگ سفید مناسب است. این رنگ نمادی از معصومیت دخترانه و قلب پاکی است که به عشق هدیه خواهد شد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. اینم یک فخرفروشی و تسلط برجهان مگه فقط لباسهای ملکه های غربی مهم بودند و در مشرق زمین که مهد تمدن بشری و انواع لباسهای زیبا بود مهم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − سه =

دکمه بازگشت به بالا