;
مد و زیباییآرایش و زیبایی

موج اول و دوم پیری در چه سنی اتفاق می افتد؟ چاره چیست؟

موج اول و دوم پیری: پژوهشی جدید نشان می‌دهد که فرآیند پیری به جای اینکه به صورت تدریجی و آهسته پیش رود، در دو دوره زمانی مشخص با تغییرات شدید همراه است. در بخش مد و زیبایی از سری مطالب آرایش و زیبایی با موج اول و دوم پیری آشنا شوید. با مجله گفتنی همراه باشید.

موج اول و دوم پیری

در این تحقیق، پژوهشگران ۱۰۸ فرد بین ۲۵ تا ۷۵ سال را مورد بررسی قرار دادند و با بررسی صدها هزار سلول متفاوت در بدن این افراد، به این نتیجه رسیده‌اند که تغییرات شدید پیری تقریبا در سن ۴۴ سالگی و ۶۰ سالگی در بدن رخ می‌دهند.

تغییرات بدن در ۴۴ و ۶۰ سالگی

همانطور که گفتیم در سنین ۴۴ و ۶۰ سالگی تغییرات قابل توجهی در بدن رخ داده و روند پیری به طور چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر این تغییرات خواهیم پرداخت:

موج اول و دوم پیری1

موج اول پیری؛ ۴۴ سالگی

در حدود ۴۴ سالگی، بدن وارد مرحله اول تغییرات شدید پیری می‌شود. در این مرحله، سلول‌های مرتبط با قلب و عروق و همچنین سلول‌هایی که مسئول متابولیسم کافئین، الکل و لیپیدها یا همان چربی‌ها هستند، دچار تغییرات قابل توجهی می‌شوند.

موج دوم پیری؛ ۶۰ سالگی

در سن ۶۰ سالگی، مرحله‌ دوم تغییرات رخ می‌دهد. در موج دوم پیری، سلول‌های مربوط به سیستم ایمنی، متابولیسم کربوهیدرات و عملکرد کلیه‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند و دچار تغییرات چشم‌گیری می‌شوند.

موج اول و دوم پیری2

بنابراین طبق مطالعات و نتایجی که پژوهشگران به دست آورده‌اند، می‌توان نتیجه گرفت که احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند بیماری‌های قلبی عروقی به طور تدریجی و آهسته افزایش نمی‌یابد و ممکن است در سنین مشخصی با شدت زیاد اتفاق بیفتند.

به عنوان مثال، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌ قلبی و عروقی و آلزایمر در دهه ۶۰ سالگی به شدت افزایش می‌یابد.

پیشگیری از پیری با تغییر سبک زندگی

پژوهشگران توصیه می‌کنند که افراد برای حفظ سلامتی خود باید تا زمانی که سالم هستند، به فکر تغییر سبک زندگی خود باشند. داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم، ورزش منظم، مدیریت استرس و … از جمله کارهایی هستند که می‌توانند از پیر شدن ناگهانی در سنین ۴۴ و ۶۰ سالگی پیشگیری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا