;
مد و زیباییآرایش و زیبایی

۵ علت ریزش مو در تابستان که باید بدانید+ راه حل چیه؟

ریزش مو در تابستان یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که معمولا به دلیل افزایش تعریق و افزایش شدت اشعه فرابنفش ایجاد می‌شود. از طرف دیگر شنا کردن در دریا و استخر نیز در این فصل نیز موجب شکننده شدن موها می‌شود. در بخش مد و زیبایی از سری مطالب آرایش و زیبایی می‌توانید با علت ریزش مو در تابستان و همچنین روش‌های پیشگیری و درمان این مشکل آشنا شوید. با مجله گفتنی همراه باشید.

این هم جالبه: با دونستن این موارد دیگه دکلره کردن مو در خانه نگرانی نداره!!!

علت ریزش مو در تابستان چیست؟

ریزش مو در فصل تابستان دلایل زیادی دارد و در بسیاری از افراد نسبت به دیگر فصول سال بیشتر است. در ادامه این بخش به مهم‌ترین علل ریزش مو در تابستان اشاره شده است.

ریزش مو در تابستان1

۱- افزایش تابش نور خورشید

در فصل تابستان گرمای هوا افزایش پیدا می‌کند و شدت اشعه فرابنفش بیشتر می‌شود. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب موجب افزایش خشکی و شکنندگی موها می‌شود و به فولیکول‌های مو آسیب وارد می‌کند.

۲- افزایش خشکی مو

شنا کردن در استخر و دریا و همچنین قرار گرفتن در معرض های گرم موجب خشک شدن موها می‌شود. در این شرایط ساقه و ریشه مو خشک می‌شود و از همین رو ریزش مو افزایش پیدا می‌کند.

ریزش مو در تابستان3

۳- ریزش موی فصلی

بررسی مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از افراد در فصل تابستان و در ماه‌های مرداد و شهریور دچار ریزش مو می‌شوند. این نوع ریزش مو معمولا در خانم‌ها بیشتر است و خطر جدی برای موها ایجاد نمی‌کند و بعد از سپری شدن فصل، موها دوباره به رشد طبیعی خود ادامه می‌دهند.

به خاطر داشته باشید که ریزش روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است و در هوای گرم ممکن است ریزش موی شما کمی بیشتر شود که جای نگرانی ندارد و کاملا طبیعی است.

در پاسخ به این سوال که ریزش موی فصلی چه مدت طول می‌کشد نیز باید بگوییم که این نوع ریزش مو معمولا حدود ۱ ماه یا نهایتا ۲ ماه ادامه دارد و بعد از آن بهبود پیدا می‌کند.

۴- افزایش هورمون تستسترون

جالب است بدانید که گرما موجب افزایش ترشح هورمون تستسترون در بدن مردان می‌شود و از همین رو در این فصل شدت ریزش موی مردان بیشتر می‌شود.

ریزش مو در تابستان2

۵- افزایش چربی کف سر

در بسیاری از افراد علت افزایش ریزش مو در تابستان، افزایش تعریق و چرب شدن کف سر است. در این شرایط منافذ آبرسان ریشه مو مسدود می‌شوند و از همین رو فرد ریزش موی شدیدتری را تجربه خواهد کرد. معمولا افرادی که در این فصل دیر به دیر به حمام می‌روند، بیشتر دچار ریزش مو می‌شوند.

روش‌های پیشگیری و درمان ریزش مو در تابستان

برای جلوگیری از ریزش مو در تابستان باید از موهای خود در برابر اشعه مضر نور خورشید و در صورتی که در استخر یا دریا شنا می‌کنید، حتما از کلاه محافظ استفاده کنید. در ادامه این بخش به راهکارهای موثر برای درمان ریزش مو در تابستان اشاره شده است.

۱- از موهایتان در برابر نور خورشید محافظت کنید

تماس مستقیم نور خورشید با موها موجب آسیب به فولیکول‌های مو و خشکی مو می‌شود. برای محافظت از موها در طول روز و زمانی که تابش نور خورشید بیشتر است، از کلاه یا روسری استفاده کنید.

۲- از روغن‌های گیاهی برای تقویت موها استفاده کنید

برای جلوگیری از شکنندگی و خشکی مو در تابستان از روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل و روغن زیتون استفاده کنید. می‌توانید در طول شب، کف سر و تار موها را به روغن خاصی مثل روغن نارگیل طبیعی آغشته کنید و سپس موها را با کلاه پلاستیکی یا یک شال بپوشانید و سپس روز بعد موها را با شامپو بشویید.

می‌توانید در طول روز کف سرتان با روغن نارگیل گرم ماساژ دهید و بعد از ۱ ساعت موها را بشویید. برای اثربخشی بیشتر بهتر است این کار را حداقل ۳ بار در هفته تکرار کنید.

۳- از شامپوی مناسب استفاده کنید

برای پیشگیری از ریزش مو در تابستان و همچنین کاهش تعریق و التهاب پوست سر سعی کنید از شامپوهای ضد شوره و ضد خارش استفاده کنید. برای کاهش ریزش مو در تابستان می‌توانید از شامپوهای ضد ریزش مو استفاده کنید.

۴- از شانه زدن موهای خیس اجتناب کنید

شانه زدن موهای خیس موجب افزایش ریزش مو می‌شود، سعی کنید بعد از حمام یا بعد از استخر موهایتان را شانه نزنید و کمی صبر کنید تا موها خشک شوند یا از مقداری اسپری دو فاز مو برای باز کردن گره‌ها استفاده کنید.

۵- از نرم کننده و ماسک مو در حمام استفاده کنید

برای نرم شدن موها هر روز از نرم کننده مو استفاده کنید. بهتر است در هفته یک بار از ماسک موی مرطوب کننده استفاده کنید تا خشکی موهای شما کمتر شود.

۶- رژیم غذایی مناسبی داشته باشید

در رژیم غذایی خودتان بیشتر از مواد غذایی سرشار از آهن، امگا ۳، ویتامین D و ویتامین C استفاده کنید. مصرف بیوتین نیز برای جلوگیری از ریزش و افزایش رشد موها در تابستان موثر است.

۷- نوشیدن آب را فراموش نکنید

در فصل تابستان سعی کنید بیشتر آب بنوشید، نوشیدن آب به رفع خشکی مو کمک می‌کند و برای بهبود رشد موها و جلوگیری از ریزش مو مفید است.

۸- از ماسک تخم مرغ و سرکه سیب استفاده کنید

از ماسک تخم مرغ همراه با سرکه سیب و روغن زیتون استفاده کنید. برای تهیه این ماسک باید ۲ عدد تخم مرغ را با ۲ قاشق سرکه سیب و ۱ قاشق روغن زیتون و ۱/۲ قاشق عسل ترکیب کنید و این خمیر را روی پوست سر بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه موها را بشویید.

۹- از ژل آلوئه ورا استفاده کنید

اگر پوست سرتان دچار خارش می‌شود، از مقداری ژل آلوئه ورا استفاده کنید. برای این کار باید ژل آلوئه ورا را به پوست کف سر بمالید تا التهاب و خشکی پوست برطرف شود.

۱۰- استفاده از حالت‌دهنده‌های گرمایشی را به حداقل برسانید

در فصل تابستان سعی کنید از سشوار و لوازم گرمایشی مثل اتو و فر کننده‌های مو کمتر استفاده کنید و اجازه دهید موها به حالت طبیعی خشک شوند.

۱۱- هر روز دوش بگیرید

اگر موهای چربی دارید یا کف سرتان زیاد عرق می‌کند، بهتر است هر روز دوش بگیرید و موهایتان را با مقدار کمی شامپوی ملایم بشویید. این کار از تجمع چربی و عرق در موها جلوگیری می‌کند و مانع ریزش مو می‌شود.

۱۲- از مکمل‌های ویتامین استفاده کنید

در بسیاری از مواقع ریزش مو در تابستان مربوط به کاهش اشتها و کاهش مصرف غذاها و خوراکی‌های مفید است. در این شرایط باید زیر نظر پزشک متخصص از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید.

در این مقاله به علت ریزش مو در تابستان و راهکارهای پیشگیری و درمان این مشکل اشاره شد. به خاطر داشته باشید که ریزش موی فصلی در تابستان بسیار شایع است و معمولا پس از مدتی برطرف می‌شود. اگر ریزش موی شما بعد از مدتی برطرف نشد، بهتر است از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا