;
سلامتبیماری ها

چرا روی ناخن هایم خط ایجاد می شود و چگونه آن ها را از بین ببرم؟

خطوط روی ناخن: اگرچه آنها معمولاً به دلیل کبودی یا در نتیجه کمبود برخی مواد مغذی ظاهر می شوند، علائم روی ناخن ها نیز می تواند نشان دهنده مشکلات مهم تری باشد.
شاید یک بار به دستان خود نگاه کرده باشیم و متوجه شده باشیم که روی ناخن هایمان خطوطی وجود دارد. این تقریباً همیشه ما را کنجکاو می کند و ما را وادار به پرسیدن این سوال می کند که چرا آن ها ظاهر می شوند؟ برای ناپدید شدن آن ها چه باید کرد؟

خطوط روی ناخن‌ها می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که ما آن طور که باید غذا نمی‌خوریم یا ای نکه ممکن است نیاز به مراقبت بیشتری از مانیکور داشته باشیم و موارد دیگر…

در زیر به شما بیشتر در مورد علت ظاهر شدن خطوط ناخن، نحوه از بین بردن آنها و همچنین چند نکته مفید برای جلوگیری از ظاهر شدن آنها در آینده خواهیم گفت. کاغذ و مداد بردارید تا نکاتی را یادداشت کنید.

خطوط روی ناخن: نشانه های کمبود تغذیه؟

خطوط روی ناخن ها در هر سنی ممکن است ظاهر شوند و در بیشتر مواقع نیاز به درمان خاصی ندارند، بلکه به بهبود عادات زندگی به ویژه رژیم غذایی نیاز دارند . این به این دلیل است که علت ظاهری آن معمولاً کمبودهای تغذیه ای است.

از دیگر عوامل مرتبط با پوسیدگی ناخن ها، کمبود آب بدن (چه داخلی و چه خارجی) است، به همین دلیل است که عادت به زدن مرتب کرم در سراسر بدن (از جمله دست ها و ناخن ها) و نوشیدن آب بسیار مهم است.  یادتان نرود که همیشه مایعات کافی در روز بنوشید.

از سوی دیگر، خطوط روی ناخن نیز می تواند نتیجه ضربه باشد. بنابراین هنگام انجام برخی فعالیت ها و جابجایی اشیا باید دقت شود.

کمبودهای تغذیه ای مربوط به خطوط روی ناخن

1. کمبود روی

روی یک ماده مغذی ضروری برای بسیاری از عملکردهای بدن است. بنابراین وقتی آن را به مقدار لازم به دست نمی آوریم، لکه ها یا خطوطی روی ناخن ها ظاهر می شود،  در نتیجه مو ضعیف می شود و …

می توانیم روی را به صورت مکمل (در صورت توصیه پزشک) مصرف کنیم یا غذاهای زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهیم.

_ گوشت 
_کره
_دانه ها و مغزها (مانند بادام زمینی، دانه های کنجد و تخمه کدو تنبل).

2. کمبود ویتامین B12

در برخی موارد، ظاهر خطوط ممکن است مربوط به کمبود ویتامین B12 یا کم خونی باشد.

ایجاد یک تشخیص پزشکی در مورد علت کمبود این ویتامین بسیار مهم است، زیرا ممکن است به دلیل رژیم غذایی سخت گیاهخواری (که با مکمل‌ها بهبود می‌یابد) یا جذب ضعیف این ماده مغذی به دلیل بیماری‌های جدی‌تر از نوع روده باشد.

ما منابع خوب ویتامین B12 را در غذاهای زیر پیدا می کنیم:

گوشت ها
تخم مرغ
غذای دریایی
محصولات لبنی

3. کمبود منیزیم

کمبود منیزیم نیز می تواند باعث ایجاد خطوط روی ناخن های شما شود. برای مقابله با این، غذاهای زیر باید در رژیم غذایی گنجانده شود:

آووکادو
آجیل
سبزیجات برگ سبز (اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ و غیره).
مصرف مکمل منیزیم بدون اجازه پزشک توصیه نمی شود.

برای داشتن ناخن های سالم چه باید کرد؟

برای جلوگیری از ایجاد خطوط روی ناخن و بدتر شدن کلی آن ها، توصیه می شود موارد زیر را در نظر بگیرید:

1) استفاده منظم از مرطوب کننده بسیار مهم است.

یک ترفند خوب این است که قبل از خواب از کرم استفاده کنید، به این ترتیب زمان کافی برای جذب و ایجاد رطوبت برای پوست و ناخن ها وجود دارد.

2) به طور روزانه خوب بخورید و آب بدن خود را تامین کنید.

زیرا این امر به شدت بر ظاهر تأثیر می گذارد.
در صورت استفاده از لاک، توصیه می شود بین یک کاربرد و دیگری حداقل 24 تا 36 ساعت مکث کنید تا ناخن ها نفس بکشند. در طول این مدت، توصیه می‌شود با روغن‌های گیاهی (مانند روغن نارگیل، زیتون یا بادام)، هیدراتاسیون خوبی (خارجی) برای آن ها فراهم کنید.
همیشه حفظ یک مانیکور خوب، نه تنها برای ظاهر، بلکه برای بهداشت ضروری است.
اگر پزشک به شما گفته است که به سندروم ناخن های شکننده مبتلا هستید ، توصیه های او را برای مراقبت از ناخن ها و حفظ هر چه بهتر آن ها دنبال کنید.
اگر خطوط روی ناخن های شما به مرور زمان باقی ماند و ناراحتی دیگری را تجربه کردید، بهتر است برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید. او به شما خواهد گفت که بهترین درمان برای شما چیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا