;
تناسب اندام و تغذیهسلامت

خواص تربچه قرمز: این کوچولوهای خوش رنگ و خوشمزه شما را لاغر می کنند! از این به بعد کنار آبگوشت یادت نره

خواص تربچه قرمز: اضافه وزن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارد. این مشکل می‌تواند منجر به بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲ و چندین بیماری دیگر شود. به همین دلیل، کاهش وزن و حفظ سلامتی از طریق رعایت رژیم غذایی سالم بسیار مهم است.

برای رسیدن به یک رژیم غذایی متعادل می‌توانید از خواص تربچه قرمز برای سلامت و لاغری که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم، بهره مند شوید. پس با ما همراه باشید چون می‌خواهیم در مورد خواص تربچه قرمز برای سلامتی و لاغری صحبت کنیم. بخش سلامت مجله گفتنی را از دست ندهید.

حتما ببینید: دمنوش لاغری زیره: خیلی سریع و آسان لاغر شوید!

آشنایی با خواص تربچه قرمز

خواص تربچه قرمز: تربچه‌ها سبزیجات ریشه‌ای از خانواده (Brassica) هستند. خویشاوندان نزدیک تربچه شامل کلم بروکلی، سبزی خردل، کلم پیچ، گل کلم، کلم و شلغم هستند. پیاز تربچه در اشکال و رنگ‌های مختلف وجود دارد. محبوب ترین نوع تربچه، قرمز روشن است و شبیه توپ پینگ پنگ با دم کوچکی است. انواع دیگر آن سفید، بنفش یا سیاه هستند.

تربچه‌ها ممکن است بزرگتر و به شکل مستطیلی نیز باشند. بیشتر تربچه‌ها طعم فلفلی دارند، اگرچه برخی ممکن است شیرین باشند. تربچه‌های با رنگ روشن‌تر مانند ترب سفید طعم ملایم‌تری دارند. تربچه‌ها اگر مدت زیادی در زمین بمانند و فوراً مصرف نشوند، بسیار تند خواهند شد. تربچه‌های کوچکتر معمولاً بهترین طعم و بافت را دارند.

از دست نده: آزمون هوش بچه خون آشام: اگه مخت خفن کار می کنه کدوم خانوم قراره خون آشام به دنیا بیاره؟!

خواص تربچه قرمز برای سلامت بدن

خواص تربچه قرمز1: برای لاغری و تناسب اندام

تربچه‌ها ممکن است محبوب‌ترین سبزیجات در سفره غذای شما نباشند اما یکی از سالم ترین‌ها مواد غذایی هستند. این سبزیجات ریشه‌ای مواد مغذی زیادی دارند. از مزایای تربچه برای سلامت بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 حمایت از سیستم گوارش

خواص تربچه قرمز: همانطور که در بالا ذکر شد، تربچه حاوی فیبر است. خوردن حداقل یک فنجان تربچه ورقه شده در روز به شما کمک می‌کند تا میزان توصیه شده روزانه فیبر رژیمی خود را دریافت کنید. فیبر می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی به شما ارائه دهد اما بهترین چیز این است که تربچه می‌تواند به عملکرد صحیح سیستم گوارش کمک کند.

تربچه به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند، حرکت روده را عادی می‌سازد و به حفظ سلامت روده کمک می‌کند. فیبر غذایی همچنین می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد، و به کنترل سطح قند خون کمک کند.

قدرت دیدت رو بسنج: تست بینایی اتاق نشیمن پدربزرگ یه پروانه زیبا رو جا داده؛ فقط چشمای تیز می بینن!

 محافظت از بیماری‌های عروقی

خواص تربچه قرمز: طبق یک مطالعه اخیر، تربچه مملوء از تریگونلین است. تریگونلین ترکیبی است که تولید اکسید نیتریک را در سلول‌های عروقی شما افزایش می‌دهد. این بدان معناست که این گیاه فوق العاده می‌تواند از بدن شما در برابر بیماری‌های عروقی محافظت کند.

بررسی اخیر نشان داده است که تربچه سیاه حاوی گلوکوزینولات است. گلوکوزینولات آنتی اکسیدانی است که سطح کلسترول را در کبد کاهش می‌دهد و از تشکیل سنگ‌های صفراوی کلسترولی جلوگیری می‌کند.

خواص تربچه قرمز برای پوست و مو

خواص تربچه قرمز2

خواص تربچه قرمز: امروزه تقریباً همه به سلامت پوست و مو خود توجه ویژه‌ ای دارند. افزایش سطح استرس، کمبود خواب با کیفیت بالا، عادات غذایی ناسالم، همه این عوامل منجر به مشکلات پوستی می‌شوند. انتخاب محصولات مراقبت از پوست و موی با کیفیت بسیار مهم است. تربچه بیش از ۹۵ درصد آب دارد. این گیاه مغذی شما کمک می‌کند تا پوست خود را هیدراته و انعطاف پذیر نگه دارید.

حتما ببینید: میوه های لاغر کننده که باعث کاهش وزن می شوند، از این به بعد در انتخاب میوه ها دقت کنید

مقادیر بالای ویتامین C در تربچه همچنین به حفظ سلامت پوست شما کمک می‌کنند و روند پیری را کند می‌سازند. ویتامین C در تشکیل کلاژن که برای پوست شما ضروری است، نقش دارد. تربچه‌ها همچنین مملوء از ویتامین‌های گروه B هستند که به حفظ جوانی و درخشندگی پوست کمک می‌کنند. بنابراین، اگر با پوست خود مشکل دارید، تربچه در کنار یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به شما در رسیدن به نتایج دلخواه‌تان کمک کند.

 کمک به بهبود بیماری دیابت

خواص تربچه قرمز: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دنیای امروز ماست. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۴ در حدود ۸.۵ درصد از بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر از دیابت رنج می‌بردند. در سال ۲۰۱۶ این بیماری باعث مرگ ۱.۶ میلیون نفر شد. دیابت به طور قابل توجهی خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد و می‌تواند به رگ‌های خونی، چشم‌ها، اعصاب و کلیه‌ها آسیب برساند.

انجام هر کاری برای جلوگیری از این عارضه بسیار مهم است. شاید تعجب کنید که تربچه می‌تواند علائم دیابت را تسکین دهد و از شما در برابر این بیماری محافظت کند. تربچه خواص ضد دیابتی دارد و می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. این گیاه همچنین می‌تواند به کاهش سطح قند خون و بهبود جذب گلوکز در بدن شما کمک کند.

خواص تربچه قرمز و طبع تربچه از دیدگاه طب سنتی

تربچه برای قرن‌ها به عنوان یک درمان مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه در آیورودا و طب سنتی چینی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند تب، گلودرد، اختلالات صفرا و التهاب استفاده می‌شود. طبع تربچه از نظر طب سنتی ایرانی گرم و تر است. زیرا طعم تندی دارد. این گیاه برای افراد سرد مزاج مناسب است اما مصرف آن در افراد گرم مزاج باعث برخی عوارض از جمله سردرد می‌شود.

خیلی جالبه: معمای تصویری اسب در خانه: اگر ظرف 3 ثانیه پیداش کنی سلطان تیزچشمایی!

از خواص تربچه قرمز در طب سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص ضد قارچی قوی
خواص ضد سرطانی
تقویت بینایی با آب برگ تربچه
کمک به نرم شدن سینه و گلو
کمک به درمان رماتیسم و تسکین درد
کمک به تنظیم متابولیسم بدن
بهبود هضم غذا
کم کالری، بدون چربی و کربوهیدرات
ضد خارش و سوزش
درمان سوزش ادرار با دم کرده برگ تربچه
اثر کاهش وزن و چربی سوزی
تسکین محل خارش و سوزش ناشی از گزش حشرات
کاهنده تب و التهاب
کمک به پاکسازی معده و روده
کمک به افزایش اشتها
جلوگیری از بالارفتن قند خون
جلوگیری از جرم گرفتن دندان
تقویت کننده ریشه مو
تقویت سینوس‌ها و رفع بیماری‌های مرتبط با آن
جلوگیری از لخته شدن خون، گرفتگی عروق و سکته‌ها
افزایش سوخت و ساز بدن
کمک به درمان پیسی
تنظیم فشارخون
تقویت کننده گردش و پمپاژ خون

مضرات خام خوری تربچه قرمز

اگرچه این سبزیجات قرمز زیبا دارای مواد مغذی و عمدتاً بی ضرر هستند اما می‌توانند عوارض جانبی بالقوه ای داشته باشند، به خصوص زمانی که به شکل خام مصرف شوند. یکی از مضرات تربچه قرمز سبزی خوردن این است که وقتی تربچه به صورت خام مصرف شود، احتمالاً بر سلامت تیروئید شما تأثیر می‌گذارد.

ارتباط کلیدی بین تربچه و سلامت تیروئید به یک ماده به نام «گواتروژن» مربوط می‌شود. گواتروژن‌ها گروهی از ترکیبات هستند که در انواع مختلف سبزیجات و میوه‌ها از جمله بروکلی، کلم پیچ، توت فرنگی و برخی محصولات سویا یافت می‌شوند. هنگامی که یک غذای غنی از گواتروژن به صورت خام مصرف شود، مواد شیمیایی گواتروژن آزاد می‌شود. وقتی تربچه‌های خود را خام می‌خورید، گواتروژن را نیز وارد بدن خود می‌کنید.

اگر قصد دارید تربچه را در رژیم غذایی خود نگه دارید، ساده ترین راه برای حل این مشکل بالقوه تیروئید، پختن تربچه است. فرآیند پختن غذاهای گواتروژن، توانایی آنها را در تأثیرگذاری بر تولید هورمون تیروئید کاهش می‌دهد. این رژیم غذایی برای افراد با مشکلات تیروئید توصیه می‌شود. همچنین تربچه ممکن است تولید صفرا را افزایش دهد. پس اگر سنگ کیسه صفرا دارید آن را بدون تأیید پزشک نخورید.

آیا تربچه قرمز برای کاهش وزن مفید است؟

کاهش وزن یکی از مزایای اصلی تربچه است. این سبزیجات کم کالری هستند و تقریباً اصلاً چربی ندارند. آنها سرشار از آب هستند و به شما کمک می‌کنند تا مدت بیشتری سیر بمانید. همانطور که قبلاً ذکر شد، تربچه فیبر بالایی دارد که باعث می‌شود شما اشتهای خود را مدیریت کنید.

چگونه تربچه قرمز را برای کاهش وزن مصرف کنیم؟

خواص تربچه قرمز: تربچه‌ها می‌توانند روند کاهش وزن شما را بسیار آسان‌تر کنند، در صورتی که این سبزیجات را بخشی از برنامه غذایی متعادل خود قرار دهید. به عنوان مثال، با جایگزین کردن تنقلات سالم مانند چیپس سیب زمینی با تربچه، می‌توانید کالری دریافتی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. به این ترتیب، به کمبود کالری لازم دست خواهید یافت و به کاهش وزن خود کمک می‌کنید.

ابتدا یک سینی پخت را با کاغذ روغنی بپوشانید و فر را با دمای ۱۷۶ درجه سانتی‌گرد گرم کنید. سپس ۱۲ تربچه درشت را بردارید و به یک چهارم آن روغن نارگیل بمالید و نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و ۱۰ دقیقه تفت دهید. میان وعده خود را از فر خارج کنید و جعفری، شوید و پیازچه تازه روی آن بپاشید. در آخر تربچه‌ها را برگردانید و به مدت ۵ دقیقه تفت دهید.

یک روش خوب دیگر برای افزودن تربچه به رژیم غذایی خود، تهیه سالاد است. می‌توانید با یک چیز ساده شروع کنید. به عنوان مثال، تربچه و خیار سالادی را با هم ترکیب کنید. یک کاسه بزرگ بردارید و سه قاشق غذاخوری سرکه برنج، یک قاشق غذاخوری شکر، دو عدد پیاز خلال شده و مقداری روغن کنجد را با هم مخلوط کنید.

سپس یک خیار بزرگ بردارید، آن را از طول نصف کنید، دانه‌ها را بردارید و برش بزنید. در آخر خیار و ۳۰۰ گرم تربچه ورقه شده را به کاسه اضافه کرده، مخلوط کرده و با برگ گشنیز ترکیب کنید. این امکان وجود دارد که دستور العمل‌های ذکر شده در بالا را تهیه کنید یا چیز دیگری را امتحان نمایید. تربچه می‌تواند به یک میان وعده سالم و خوب برای شما و خانواده‌تان تبدیل شود.

روش‌های استفاده از تربچه قرمز در رژیم غذایی

خواص تربچه قرمز: خودتان را به استفاده از تربچه در سالاد محدود نکنید. خارج از چارچوب فکر کنید! طعم مطبوع تربچه به بسیاری از دستور العمل‌های غذایی کمک می‌کند. در ادامه چند راه برای گنجاندن تربچه در رژیم غذایی شما آورده شده‌ است:

برش‌های نازک تربچه را به ساندویچ‌های خود اضافه کنید.
تربچه را با ۱.۲ فنجان ماست یونانی، ۱.۴ فنجان تربچه خرد شده، یک حبه سیر خرد شده و کمی سرکه قرمز در غذاساز بریزید تا یکدست شود.
چند تربچه رنده شده را به نخود مورد علاقه خود اضافه کنید.
با اضافه کردن یک تا دو قاشق چایخوری تربچه خرد شده، به سالاد تن ماهی یا سالاد مرغ طعم خاصی بدهید.
تربچه‌های درشت خرد شده را به تاکو ترد خوشمزه خود اضافه کنید.
استیک یا برگر خود را با برش‌های تربچه کبابی پر کنید.
از تربچه به عنوان یک خوراکی سالم برای دیپ استفاده کنید.
تربچه را مانند خیار ترشی کنید.
هنگام تهیه تربچه، قسمت‌های سبز آن را دور نریزید. سبزی تربچه خوشمزه و سالم است. کل قسمت‌های تربچه در سالاد خوش طعم هستند و در کمی روغن زیتون و سیر تفت داده می‌شوند. همچنین می‌توانید تربچه‌ها را با سبزی‌های دیگری مانند سبزی خردل، شلغم، کلم پیچ و اسفناج مخلوط کنید.

مطالب پیشنهادی که خیلی جالب هستند:

معجون آلو چربی شکم و پهلو را آب می کند به شرطی که به این روش درست کنید!

مخلوط شیر و خرما بهترین رژیم لاغری اگر می خواهید تا عید وزن کم کنید

چغندر قند و لاغری که باور نمی کنید ولی باعث کاهش وزن می شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا