;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

خواص درمانی آلبالو از کاهش کلسترول تا سلامت قلب!

خواص درمانی آلبالو: یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانه که ما ایرانی‌ها هم بسیار آن را دوست داریم، آلبالو است و این دوست داشتن دلایل بسیار زیادی دارد. جدا از طعم ترش و خوشمزه، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی بسیار زیاد باعث شده تا لیست خواص آلبالو برای سلامتی بدن بسیار بلند بالا و طولانی باشد.

در این مطلب درمان خانگی و گیاهان دارویی از سری مطالب سلامت مجله اینترنتی گفتنی قرار است درباره فواید آلبالو صحبت کنیم و بگوییم که چرا این میوه ترش‌مزه دوست‌داشتنی چه ارزش غذایی دارد؟ امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

ارزش غذایی آلبالو چیست؟

آلبالو از مواد مغذی بسیار زیادی مثل فیبر، ویتامین C، پتاسیم، ویتامین B، منگنز، مس، منیزیم و ویتامین K تشکیل شده که نه‌تنها سلامت روده و سیستم گوارشی را تضمین می‌کند، بلکه در تنظیم فشار خون و بهبود سلامتی قسمت‌های مختلف بدن هم نقش دارد.

خواص درمانی آلبالو

خواص درمانی آلبالو چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم، آلبالو سرشار از مواد مغذی و افزودنی‌های ارزشمند برای بدن است که کالری بسیار کمی دارد و می‌تواند در رژیم غذایی شما جای خوبی برای خودش داشته باشد. در ادامه به چندی از مهم‌ترین خواص آلبالو اشاره می‌کنیم:

پایین بودن نمره شاخص گلیسمی

نمره شاخص گلیسمی یا همان GI پایین، یعنی کربوهیدرات‌های موجود در آلبالو به آرامی هضم می‌شود و می‌تواند مکمل مفیدی برای افرادی که با مشکلات قند خون مواجه‌اند، مثل بیماران دیابتی، به‌شمار بیاید.

سلامت قلب

گیلاس سرشار از مواد مغذی برای قلب است، مثل پتاسیم، ویتامین C و فیبر. سطوح بالای ترکیبات گیاهی مثل آنتوسیانین‌ها در این میوه هم باعث بهبود سلامت قلب و سیستم قلبی‌عروقی بدن می‌شود.

کاهش فشار خون

برای کاهش فشار خون چه بخوریم؟ ترکیبات موجود در آلبالو و میوه توت می‌تواند به مدیریت هرچه بهتر فشار خون کمک کند. این میوه حاوی پلی‌فنول‌هایی است که می‌توانند کلسترول موجود در خون را کاهش دهند و فشار خون را بهبود ببخشند.

مدیریت کلسترول

یکی از مهم‌ترین خواص آلبالو، کاهش و مدیریت میزان کلسترول بد در خون است. مصرف آلبالو می‌تواند سطح لیپوپروتئین‌های موجود در خون را متعادل کند و سلامتی کلی بدن را بهبود ببخشد.

بهبود سطح قند خون

مصرف گیلاس میزان هموگلوبین A1C را کم‌تر می‌کند؛ نشان‌گری که روی میزان قند خون بدن اثرگذار است. جدا از این، مصرف چای آلبالو به خودی خود سطح گلوکز ناشتا بدن را کم‌تر می‌کند.

خواص درمانی آلبالو-1

کاهش التهاب

آلبالو به‌واسطه خواص آنتی‌اکسیدانی و ترکیبات گیاهی که دارد، مثل آنتوسیانین و سیانیدین، می‌تواند اثرات ضد التهابی بسیار زیادی را به‌همراه داشته باشد و التهاب‌های مختلف بدن مثل آرتریت‌ها را برطرف کند.

بهبود آسیب‌های عضلانی

وبسایت Healthline به تحقیقاتی اشاره کرده که در آن، مهم‌ترین خاصیت آلبالو را تسریع در دوره ریکاوری و بهبود آسیب‌های عضلانی ناشی از ورزش می‌دانستند. این میوه به‌واسطه آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی خود دوران ریکاوری را سریع‌تر می‌کند و آسیب‌ها و التهاب‌های عضلانی ناشی از ورزش را بهبود می‌بخشد.

کیفیت خواب بهتر

آلبالو غلظت بالایی از مواد شیمیایی گیاهی مثل ملاتونین را دارد که به تنظیم چرخه خواب ما کمک می‌کند. مصرف این میوه، به‌خصوص به شکل دمنوش در شب، روی کیفیت و طول مدت خواب اشخاص تأثیر می‌گذارد.

بهبود بیماری نقرس

برای نقرس چه بخوریم؟ مصرف مداوم آلبالو می‌تواند سطح اسید اوریک خون را کم‌تر کند، عاملی که باعث ایجاد حمله نقرس می‌شود. در نتیجه، مصرف این میوه می‌تواند علائم ناشی از بیماری نقرس را به میزان بسیار خوبی بهبود ببخشد.

پیش‌گیری از سرطان

گیلاس فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی دارد و اثرات ضد سرطان‌زایی آن هم توسط مطالعات حیوانی تأیید شده است.

ترکیبات شیمیایی و گیاهی این میوه می‌تواند استرس اکسیداتیو و التهابات مرتبط با سرطان را به میزان بسیار زیادی کاهش دهند. با این حال، تحقیقات بسیار بیش‌تری برای تأیید این موضوع باید انجام شود.

پاکسازی کبد

به واسطه داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و آنتوسیانین، آلبالو خواص ضد التهابی و ضد عفونی دارد و می‌تواند به دفع سموم و مواد مضر موجود در کبد کمک کند. این خاصیت آلبالو می‌تواند روی بهبود علائم بیماری‌هایی مثل کبد چرب غیرالکلی هم تأثیرگذار باشد.

رشد بهتر جنین

آلبالو از ارزش غذایی بسیار زیادی برخوردار است و ویتامین‌هایی مثل B ،C و بتاکاروتن موجود در آن می‌تواند رشد هرچه بهتر جنین در دوران بارداری را به‌همراه داشته باشد و سلامت مادر را هم تضمین کند.

خواص درمانی آلبالو-4

بهبود بینایی چشم

ویتامین A ماده بسیار مهمی برای ساختار زرد چشم است و کمبود آن مشکلات زیادی را برای بینایی افراد به‌وجود می‌آورد. آلبالو یکی از منابع بسیار خوب ویتامین A است که سلامت چشم را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل سندرم چشم خشک را کم‌تر می‌کند.

سلامت روده

فیبر موجود در آلبالو، فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. این ماده می‌تواند به بهبود حرکات روده و سلامت دستگاه گوارش کمک کند و خطر ابتلا به بیماری‌ها و مشکلاتی مثل بواسیر، التهاب روده و سندروم روده تحریک‌پذیر را کاهش دهد.

دفع سنگ کلیه

چای آلبالو که از دم کردن چوب آن هم به‌دست می‌آید، ادرارآور است و برای اشخاصی که با سنگ کلیه دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گزینه مناسبی به‌شمار می‌آید.

مضرات مصرف آلبالو چیست؟

آلبالو به‌عنوان یک میوه سالم و مغذی شناخته می‌شود که خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. با این حال در برخی موارد ممکن است عوارضی بعد از مصرف آن تجربه کنید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

واکنش‌های آلرژيک

افرادی که به این میوه حساسیت دارند، ممکن است بعد از مصرف آن واکنش‌های آلرژیکی مثل خارش پوست، سوزش یا قرمزی را تجربه کنند.

کاهش جذب کلسیم

آلبالو اگزالیک‌اسید بسیار زیادی دارد که می‌تواند جذب کلسیم در بدن را کاهش دهد که مشکلات زیادی برای سلامتی بدن به‌همراه دارد.

مشکلات گوارشی

فیبر موجود در آلبالو روی سلامت روده و دستگاه گوارش اثرگذار است اما مصرف بیش از اندازه آن به اسهال، نفخ و سایر مشکلات گوارشی هم منجر می‌شود.

باکتری و ویروس

در صورتی که آلبالوی نشسته‌ای را بخورید، باکتری‌ و ویروس‌های مختلفی وارد بدن‌تان می‌شود. این موضوع می‌تواند خطرات بسیار زیادی را برای سلامتی افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به همراه داشته باشد.

کاهش وزن

در برخی موارد، مصرف بیش از اندازه آلبالو می‌تواند کاهش وزن ناگهانی و اشتهای بسیار کم را برای اشخاص به‌همراه داشته باشد.

مصرف آلبالو با چه داروهایی تداخل دارد؟

آلبالو پتاسیم بسیار زیادی دارد و در صورتی که داروهای زیر را مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از اضافه کردن آلبالو به رژیم غذایی خود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورتی داشته باشید:

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • داروهای فشار خون بالا
  • داروهای ضد عفونی
  • سرکوب‌کننده‌های ایمنی

خواص چای آلبالو برای لاغری چیست؟

چای آلبالو مواد مغذی و فیبر بسیار بالایی دارد و می‌تواند به کنترل بهتر اشتها کمک کند، سطح قند خون بدن را به خوبی تنظیم کند، فرایند متابولیسم و سوزاندن چربی در بدن را تسریع ببخشد و با استفاده از خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدان‌های بالای خود، کاهش وزن را برای بدن به‌همراه داشته باشد.

خواص درمانی آلبالو-3

 

خواص چای آلبالو برای کبد چیست؟

آنتی‌اکسیدان‌ها، آنتوسیانین و فلاونوئیدهای موجود در چای آلبالو خواص ضد التهابی و عفونی بسیار زیادی دارند و نه‌تنها باعث دفع سموم و مواد مضر موجود در کبد می‌شوند، بلکه التهابات این عضو از بدن را کاهش می‌دهند. این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی مثل کبد چرب را کاهش دهد.

خواص آلبالو در طب سنتی چیست؟

آلبالو در طب سنتی به‌عنوان میوه‌ای با طبع سرد و خشک شناخته می‌شود و برای درمان بیماری‌های گوارشی مثل اسهال و سوء هاضمه، گزینه بسیار مناسبی است. جدا از این، در طب سنتی از خواص ضد التهابی و ضد درد آلبالو برای درمان سردردهای مفصلی، نقرس و سایر دردهای عضلانی استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

آلبالو یک میوه بسیار مغذی است که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد؛ از سلامت دستگاه گوارش گرفته تا بهبود بینایی چشم و حتی رشد بهتر جنین و سلامت مادر در دوران بارداری. جدا از این موضوع، با اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی می‌تواند سبک زندگی سالم‌تری را ایجاد کنید، سلامت قلب‌تان را بهبود ببخشید و چرخه خواب بهتری داشته باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 12 =

دکمه بازگشت به بالا